رئیس جمهور آمریکا در چارچوب سفری هشت روزه به چین سفر کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه بلومبرگ، رئیس‌جمهور آمریکا به منظور دیدار با مقامات چینی و گفتگو درباره روابط دوجانبه و موضوعات مختلف بین‌المللی، به این کشور سفر کرد

 "باراک اوباما"، در چارچوب سفری هشت روزه به چین، میانمار و استرالیا سفر می کند تا روابط واشنگتن را با کشورهای منطقه تقویت کند.

این سفر به طور عمده به مناسبات اغلب پرتنش واشنگتن و پکن معطوف خواهد شد. 

اوباما در چارچوب این سفر با "شی جینپینگ"، رئیس جمهور چین در پکن دیدار خواهد کرد. کاخ سفید ابراز امیدواری کرد سران دو کشور گفتگوهای مفصل و صادقانه ای داشته باشند. 

روابط این دو ابرقدرت جهان بر سر دریای چین جنوبی، جاسوسی‌های سایبری و مسائل مربوط به حقوق بشر به تیرگی گراییده است. 

اوباما در میانمار با تین سین، رئیس جمهور این کشور و آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان میانمار دیدار خواهد کرد.

 واشنگتن در پی اجرای اصلاحات در میانمار تلاش زیادی برای عادی سازی روابط با این کشور کرده است، به طوری که بخش عمده تحریم هایی که آمریکا علیه این کشور اعمال کرده بود، لغو شده است. 

اما آنگ سان سوچی این هفته هشدار داد روند اصلاحات بسیار کند صورت می گیرد و "آمریکا در خصوص روند اصلاحات بیش از  اندازه خوش بین است." 

کاخ سفید اعلام کرد همچنان به اصلاحات دموکراتیک در میانمار پایبند است.

"سوزان رایس"، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: "ما بر پایبندی واشنگتن به حمایت از حقوق بشر، کثرت گرایی و حفظ و پیشبرد تغییرات دموکراتیک تاکید خواهیم کرد."

 ناآرامی ها در اوکراین نیز ممکن در این سفر مورد توجه قرار گیرد، و احتمال دارد اوباما با "ولادیمیر پوتین"، همتای روس خود در این خصوص تبادل نظر کند. 

هیچ دیدار رسمی برنامه ریزی نشده است، اما هیچ یک از طرفین احتمال تبادل نظرهای غیررسمی را رد نکرده اند. تازه ترین باری که اوباما و پوتین رو در رو دیدار کردند، اوایل ماه ژوئن در فرانسه بود. 

با توجه به آزادی دو تبعه آمریکایی از کره شمالی در روز شنبه، موضوع کره شمالی نیز ممکن است در دستور کار مذاکرات اوباما در این سفر قرار داشته باشد. 

سفر اوباما به آسیا یک هفته پس از شکست حزب وی در انتخابات میاندوره ای کنگره صورت می گیرد؛ انتخاباتی که موجب شد سنا در کنترل جمهوریخواهان قرار گیرد. 

اوباما باید شرکای بین المللی خود را متقاعد کند در حالی که هنوز دو سال به پایان دوره ریاست جمهوریش باقی مانده است، هنوز می تواند حضور مؤثری در پیشبرد  و تقویت مناسبات خارجی داشته باشد. 

وی همچنین باید شرکای آسیایی خود را در خصوص تمایل به متوازن کردن مناسبات دیپلماتیک در منطقه - که یکی از ارکان سیاست خارجی وی است- در بحبوحه بحران در عراق، سوریه و اوکراین متقاعد کند. 

 اوباما قرار است در سلسله اجلاس هایی همچون اپک در پکن، اجلاس آسه آن در نایپیداو، و اجلاس جی 20 در بریزبن شرکت کند. وی همچنیئن با سران چند کشور جهان از جمله جوکو ویدودو، رئیس جمهور جدید اندونزی دیدار خواهد کرد. 


انتهای پیام/
برچسب ها: اوباما ، واشنگتن ، مقصد ، پکن ، ترک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار