کاخ سفید تلاش می کند با وجود فشارهای داخلی بر اوباما در مذاکرات هسته ای یا ایران به موفقیت دست یافته و توافق نامه جامع را امضا کنند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال پست ؛ صبح امروز ( یکشنبه ) جان کری ، وزیر خارجه آمریکا وارد عمان شد تا بار دیگر فرصت ها را برای دست یابی به توافقی جامع و کلی با جمهوری اسلامی ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور امتحان کند . این در حالی است که فشارهای داخلی بر دولت اوباما به شدت افزایش یافته است . 

کری در عمان با محمد جواد ظریف ، وزیر خارجه ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد تا بتواند اختلافات موجود میان دو طرف را که طی ماه های اخیر مانع تحقق یک توافق جامع ، درازمدت و کلی شده است ، حل و فصل نماید . 

در ادامه این مقاله آمده است : این دیدار در حالی برگزار می شود که به تازگی خبری منتشر شده مبنی بر اینکه باراک اوباما ، رییس جمهوری آمریکا نامه ای محرمانه به آیت الله خامنه ای ،  رهبری ایران نوشته و در آن از تهران خواسته نهایت همکاری را برای دستیابی به توافق جامع هسته ای انجام دهد و اینکه غرب و جمهوری اسلامی دارای منافع مشترک و منطقه ای فراوانی هستند . 

با این حال ،‌روز گذشته ( شنبه ) جان کری در اظهاراتی که در پکن بیان نمود ، اظهار داشت : هیچ ارتباطی میان مذاکرات هسته ای غرب با ایران و سایر مسائل خاورمیانه وجود ندارد . در نامه محرمانه اوباما به رهبری ایران اشاره مستقیم به لزوم همکاری تهران برای مبارزه با تروریست های تکفیری _ بعثی در عراق و سوریه شده است . 

تا تاریخ 24 نوامبر که بعنوان ضرب العجل تحقق توافق جامع تعیین شده ، حدود دو هفته دیگر باقی مانده و این در شرایطی است که هم ایران و هم کشورهای 5+1 ( انگلیس ، چین ، فرانسه ، روسیه ، آمریکا و آلمان ) هنوز در موارد بسیاری دچار اختلاف نظر بوده و شکاف های عمیقی میان مذاکرات وجود دارد . 

گلوبال پست در بخش دیگری از این مقاله نوشت : غرب ادعا می کند که ادله و شواهد ایران برای اثبات اظهاراتش مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای تهران متقاعد کننده نبوده است . مقامات ایرانی بارها اتهامات دولت های غربی درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را تکذیب و عنوان کرده است که هدف از فعالیت نیروگاه های اتمی در ایران ، برنامه های شهروندی و امور صلح آمیز می باشد . 

از دیدگاه کشورهای غربی یک معامله هسته ای با ایران می تواند این اطمینان را به آنها بدهد که تهران هرگز اقدام به تولید و ساخت سلاح اتمی نخواهد کرد . بخشی از معامله شامل تعداد سانتریفیوژهای فعال و میزان غنی سازی اورانیوم در نیروگاه های هسته ای ایران است که به گفته غرب ، تهران باید بپذیرد که با کاهش تعداد این سانتریفیوژهای فعال ، از برخی از تحریم های ضدایرانی غرب نجات پیدا کند . 

این اقدامات دولت آمریکا و هم پیمانان اروپایی آن در حالی انجام می شود که فشارهای داخلی بر کاخ سفید و شخص اوباما به شدت افزایش داشته است . پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای در آمریکا و برتری این حزب در سنا و کنگره نسبت به دموکرات های حامی اوباما این فشارها را چند برابر تشدید خواهد کرد . جمهوری خواهان با تداوم مذاکرات هسته ای با ایران مخالف بوده اند. 

اگر روند مذاکرات طی هفته های آینده آن گونه که مطلوب سیاستمداران آمریکایی است ، نباشد این احتمال وجود دارد که کنگره با اعمال تحریم های جدید نسبت به آن واکنش نشان دهد . اگرچه اوباما قادر است چنین تصمیمی از سوی کنگره را وتو کند اما تاثیر مخرب آن بر روند مذاکرات محسوس و قابل مشاهده خواهد بود . 




انتهای پیام /

برچسب ها: ایران ، اوباما ، فشار ، توافق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۱:۳۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
خدا بزرگه باید به خدا پناه برد
آخرین اخبار