رئیس بیماریهای واگیردار علوم پزشکی لرستان گفت: بیشترین حیوان گزیدگی مربوط به شهرستان های بروجرد و دورود است و در شهرستان بروجرد موردی مبنی بر مرگ بر اثر هاری نبوده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، محمد ساکی  شامگاه یکشنبه در کارگروه بهداشت شهرستان بروجرد اظهار کرد: میزان کشندگی بیماری هاری بالای 100 درصد است به طوری که پس از ظهور علائم بالینی چه در حیوان و چه در انسان بیماری غیرقابل درمان و محکوم به مرگ است.

وی افزود: افزایش روند موارد حیوان گزیدگی در انسان سبب هزینه های زیادی می‌شود  زیرا خرید سرم هاری و واکسن ضد هاری در جهت پیشگیری از درمان بسیار هزینه های سنگینی را در بر دارد.

رئیس بیماریهای واگیردار علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: بیشترین حیوان گزیدگی مربوط به شهرستان های بروجرد و دورود است  که مرگ ناشی از هاری سبب تلفات در دام ها را ایجاد می کند و در شهرستان بروجرد موردی مبنی بر مرگ بر اثر هاری نبوده است.

ساکی بیان کرد: بیماری هاری سالانه سبب مرگ 10 هزار نفر می شود که بیشترین آمار به کشورهای آفریقا، آمریکا است که زیان مرگ ناشی از هاری یک میلیون و 74 صدم میلیون در هر سال است.

رئیس بیماریهای واگیردار علوم پزشکی لرستان افزود: برای کنترل بیماری گزیدگی چند رکن اصلی وجود دارد که شامل، واکسیناسیون به موقع، دستیابی به پوشش است.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت جمعیت، محدودسازی و جا به‌جایی سگها، کنترل زاد و ولد، کاهش ظرفیت سگ ها و دفع زباله ها  از اقدامات تاثیر گذار در کنترل بیماری هاری و شیوع آن است.

ساکی اظهار کرد: تعداد تلفات حیوانات زیان بار در لرستان از سال 84 تا 92 حدود 7هزار و 991 حیوان بوده است.

وی اظهار کرد: آمارها تعداد تلفات حیوانات زیان بار در نیمه نخست امسال در بروجرد را هزار و 670 مورد را نشان می دهد.

رئیس بیماریهای واگیردار علوم پزشکی لرستان گفت: بیماری بروسلوز یکی از مهمترین و شایع ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات است. میزان شیوع تب مالت در انسان مستقیم به شیوع بروسلوز در دامها بستگی دارد.

ساکی با اشاره به اینکه مهمترین بیماری تب مالت بروسلوز است گفت: بیماری هاری صد درصد کشنده است اما بیماری بروسلوز موارد مرگ آن کم است  که این بیمای سبب زیان های اقتصادی می‌شود.

انتهای پیام/ م

منبع: تسنیم
برچسب ها: لرستان ، بیماری ، هاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.