قرآن کريم در آياتي از جهان برزخ خبر داده است؛ مانند:
۱ـ «... و من ورائهم برزخ إلي يوم يبعثون :واز پس انان برزخی است ، تا
روزی که مبعوث شوند.« این آیه حكايت مىكند كه ، بعد از مردن تا قيامت
حالتى وجود دارد كه آن حالت ،حائل و فاصله ميان زندگى اين دنيا و قیامت
است.
۲-النّار يُعرضُون عليها غدوّاً وعشيّا پیامبر اسلام صلوات الله علیه فرمودند: هرگاه يکي از شما از دنيا برود، اگر از اهل بهشت باشد از بهشت، و اگر از اهل آتش باشد از جهنّم هر صبح و شام جايگاهش به او عرضه مي شودو به او گفته مي شود: اين موقف معين، جايگاه توست وقتي در قيامت خداوند تو را مبعوث کرد، به اين جا منتقل مي شوي «امام صادق علیه السلام نیز در تفسير آيه مزبور فرمودەاند: اين رخداد پيش از قيامت است؛ زيرا در قيامت صبح و شام نيست. پس اگر کافران هر صبح و شام معذّب مي شوند معلوم مي شود در برزخ و پيش از قيامت است.»
۳- خداوند متعال درباره ی بت پرستان زمان حضرت نوح علیه السلام مي فرمايد: «مما خطیئاتهم اغرقوا فادخلواناراً؛ بر اثر خطا کاريها غرق شدند و به مجرد غرق شدن، به آتش وارد شدند.» البتّه اين سخن غير از تشريفات فقهي مانند لزوم غسل دادن، حنوط ، کفن کردن ،نماز خواندن و خاک سپاري و نيز نماز لیلة الدّفن است. مفسران، اين آتش را همانند آتشي که در آيه بعد مطرح است، برزخي مي دانند و اين گونه از آتشها در درون آب هم موجود است؛ زيرا مربوط به خود شخص تبه کار است. اگر میّت را دفن نکنند نيز برزخ و سؤال و جواب قبر دارد. از اين رو برزخ را قیامت صغری مي نامند.
تفاوت برزخ وقیامت
تفاوت برزخ با قيامت در جهات گوناگوني است كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم :
الف) قيامت(قیامت کبری) بعد از منقضي شدن اين دنيا است , در حالي كه برزخ(قیامت صغری) با مردن افراد آغاز مي شود.
ب) در عالم برزخ روح با بدن مثالی (اجساد لطيف ) همراه است كه نه به كلي
مجرد است و نه مادي محض ؛ بلكه داراي يك نوع تجرد برزخي است به این معنی
که عالم مثال ، هم خصوصیاتی از عالم ماده را دارد ، مثل شکل و رنگ و مقدار
و هم خصوصیاتی از عالم عقل و مجردات تام را، مثل ثبات و تغییر ناپذیری
وزوال ناپذیری و تقید ناپذیری . بدين صورت به حيات خود ادامه مي دهد,در
حالي كه در قيامت روح با بدن جسماني همراه است كه نظير همين بدن مادي
دنيوي است.
ج) نعمت هاي بهشتي در قيامت به مراتب از نعمت هاي برزخي والاتر است ; هم چنان كه عذاب دوزخي از عذاب برزخي بسي سخت تر است ابوبصیر از امام صادق علیه السلام نقل مي كند كه فرمودند: مومنان در حالي كه در عالم برزخ برخوردار از نعمت اند, پيوسته مي گويند: «ربنا اقم لنا الساعه وانجز لنا ما وعدتنا; پروردگارا قيامت را برپا كن و وعده هاي خود را درباره ی ما محقق ساز.»و برعكس مشرکان در حالي كه در برزخ معذبند پيوسته مي گويند:«ربنا لاتقم لنا الساعه ولا تنجزلنا ماوعدتنا؛ پروردگارا قيامت را برپا مساز و وعده هاي خود را درباره ی ما محقق نفرما.»
بدن برزخی
بسيارى از حقايق هستى و خصوصا حقايقى كه در ماوراء جهان طبيعت وجود دارد،
براى ما مجهول است. البته اين ندانستن، بيشتر در كم و كيف و چگونگى آن
حقايق است ولى اصل آن حقايق را عقل و وحى در جاى خود اثبات كردهاند و ما
نسبت به آن آگاهى داريم .بنا بر این سنخيت و چگونگى بدنهاى برزخى براى ما
به صورت كامل و دقيق روشن نيست ولى در عين حال از مجموعه آيات و روايات و
تحليلهاى عقلى مىتوان دورنمايى از كم و كيف بدن برزخى را تصوير
كرد.ابتدا نکاتی مقد ما تی مطرح می شود :
الف) در تمام عوالم هستى (عالم مادى، برزخ و قيامت) انسان داراى بدن است و در هيچ عالمى بى بدن نيست؛ به دليل اين كه روح حقيقتى است عين تعلق به بدن و در متن و ذات روح، تعلق به بدن خوابيده است. از اين رو، ممكن نيست كه روح باشد و بدنى در كار نباشد. پس اگر انسان در عالم طبيعت، برزخ و قيامت، داراى روح است - كه هست - واجد بدن نيز خواهد بود.
ب) هر يك از عوالم هستی داراى نظام، احكام، آثار و قوانين مخصوص به خود است يعنى، در عالم طبیعت قوانينى حاكم است غير از سننى كه بر عالم برزخ حكم فرماست و در عالم برزخ، نظامى وجود دارد كه در عالم قيامت وجود ندارد و در عالم قيامت، آثارى است كه در دو عالم برزخ و طبيعت نيست. از اين رو، بدنى كه در عالم طبيعت است هم سنخ با قوانين حاكم بر اين دنيا است و اين بدن غير از بدن برزخى است. بدن برزخى، هم سنخ با احكام و آثار عالم برزخ است. همچنين بدن در قيامت غير از بدن برزخى و بدن مادى است و بدنى است كه هم سنخ با سنن ويژه عالم قيامت و آماده پذيرش آن قوانين مخصوص است. مثلاً بدن قيامتى، بدنى است كه در عين سوختن مدام، از بين نمى رود؛ يا مثلاً بدن قيامتى يك فرد بهشتى، به صورتى ساخته شده است كه در عين خوردن و آشاميدن، نيازى به تخليه مواد تغذيه شده از بدن ندارد. بنابراين نبايد تصور كرد كه بدن مادى، برزخى و قيامتى يكسان هستند.
در جاى خود مستدل شده است كه عالم تجرد و قيامت، عالم بالاتر و نزديك تر به مبدأ متعال است و از اين رو موجودات آن از مراتب وجودى بالاتر و كاملترى برخوردارند. قبل از آن (يعنى در مرتبه فروتر) عالم مثال و برزخ است كه مترتب بر عالم تجرد و متأخر از آن است. عالم آخر، عالم جسم و جسمانيات و يا نظام مادى است كه دورترين عالم از مبدأ متعال است. از اين رو، موجودات آن نيز از مراتب ضعيف تر و ناقص ترى برخوردارند. بنابراين، موجودات عالم برزخ از موجودات عالم مادى، كامل تر ولى نسبت به موجودات عالم قيامت و تجرّد، ناقص ترند.بنا براین با توجه به مطالب فوق، در وجود بدن برزخی شکی نیست.بحث در کیفیت آن است. بدن برزخى از آن جا كه از بدن مادى بالاتر است، از سنخ ماده و جسم طبيعى نيست كه احكام ماده بر آن غالب باشد. ولى از آن جا كه از بدن قيامتى پايين تر است، واجد برخى لوازم ماده چون، شكل، اندازه و مقدار مىباشد.روايات نيز به صراحت بيانگر اين حقيقتند كه بدن برزخى، شبيه بدن دنيوى است.امام صادق علیه السلام مىفرمايد: «ارواح مؤمنان (در برزخ) در بدنهايى شبيه بدنهاى دنيوى آنان است.» و در جمله اى ديگر مىفرمايد: «ارواح انسانها (در برزخ) به صورت جسدهاى دنيوىاند.» لکن هر چند بدن برزخى بالاتر و كاملتر از بدن مادى است، در عين حال، از بدن قيامتى ناقص تر است. امام صادق علیه السلام فرمودند: «بدنهايى شبيه بدنهاى دنيوى» يا «در صورت جسدهاى دنيوى» كه بيانگر شباهت، است نه يكسان بودن. شبيه آن است چون شكل، مقدار و اندازه دارد، و هر فرد مردهاى، مرده ی ديگر رادراين قالب، مشاهده كرده، او را مىشناسد.
ارواح برزخی و دیداربا خانواده
روح انسانها پس از مرگ میتوانند از مسائل دنیا آگاهی پیدا کنند و تا حدودی از احوال خانواده خود آگاه شوند.در کتاب کافی در سرفصلی با نام «أَنَّ الْمَیِّتَ یَزُورُ أَهْلَه،» روایاتی در این موضوع وجود دارد که برای نمونه چند روایت را بیان میکنیم براساس روايات و همچنين با توجه به ارتباط نسبى كه بدن برزخى با بدن مادى پنهان در زير خاك دارد ارواح انسانى در برزخ، براساس منزلت و فضايلى كه در دنيا داشتهاند، امور دنيوى را درك كرده، حتى به خانواده خود سر مىزنند و آنها را زيارت مى كنند. اين امر مىتواند در هر زمانى و براى هر فردى باشد ولى روز جمعه كمترين و مشخص ترين زمانى است كه در روايات وجود دارد. در اين جا به ذكر دو روايت بسنده مى كنيم:
۱- «اسحق بن عمار از امام کاظم علیه السلام پرسيد: آيا مؤمن خانواده خويش را زيارت مى كند؟ فرمود: آرى. گفتم: چقدر؟ فرمود: بر حسب فضايلشان. پاره اى از آنان هر روز و پارهاى هر سه روز، خانواده خود را زيارت مى كنند. اسحق بن عمار مى گويد: در اثناى كلام حضرت، دريافتم كه مىفرمود: كمترين آنان هر جمعه (خانواده خود را زيارت مى كنند) پس گفتم: در چه ساعتى؟ فرمود: هنگام زوال خورشيد، يا مثل آن، پس خداوند فرشته اى را با او روانه مى كند تا چيزهايى را به او نشان دهد كه شاد شود و از وى چيزهايى را بپوشاند كه او را غمگين سازد.»
۲.امام صادق علیه السلام فرمود: «به درستى كه مؤمن خانواده خويش را زیارت مى كند. پس آنچه را دوست دارد، مى بيند و آنچه را ناخوشايند دارد از او پوشيده مىشودو به درستى كه کافر خانواده خويش را زيارت مىكند. پس مىبيند آنچه ناخوشايند اوست و از او پوشيده مى شود آنچه را دوست دارد. امام علیه السلام فرمود:« پارهاى از ايشان هر جمعه زيارت مى كنند و پارهاى بر حسب عمل خود، زيارت مى كنند.»
3. همچنین از امام صادق(ع) نقل شده است روز جمعه که میشود یا روز عید، خداوند به نگهبان جهنم میفرماید به ارواح مؤمنان اعلام کند که خداوند به شما اجازه داده است تا به دیدار خانواده و دوستان خود در دنیا بروید.
4.در مورد چگونگی این دیدار راوی از امام هفتم پرسید که مرده در چه صورتى و شکلی نزد خانواده خود میآید؟ فرمود: در صورت پرنده لطیفى بر دیوارهاشان مینشیند و به آنها سرکشى میکند، اگر خوش باشند شاد میشود، و اگر بدشان ببیند و نیازمند، اندوهناک و غمگین میشود. همچنین از امام کاظم(ع) نقل شده است به مرده به صورت گنجشک یا کوچکتر به دیدارشان میآید: «قَالَ فِی صُورَةِ الْعُصْفُورِ أَوْ أَصْغَرَ مِنْ ذَلِکَ»
فرجام سخن:
تكامل علمي در عالم برزخ هست؛ چرا که براي انسان خيلي از معارف در برزخ روشن شده و بدانها عالِم ميشود، اما تكامل عملي در برزخ وجود ندارد؛ يعني كسي كه در اينجا كافر بود، آنجا نمیتواند ايمان بياورد؛ زیرا ایمان از مصادیق اراده و عمل است و در عالم برزخ عمل نیست، همان طوری که نماز و روزه و احسان و اعمال دیگر نیست.به عبارت دیگر، ایمان، مرتبط باعقل عملي، اراده، عزم، نيّت و تصميم است و در آنجا انسان دیگر چنین قدرتی ندارد؛ زیرا بر اساس روایات، عقل عملي یعنی«مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ» آن چیزی است که بندگی و کسب بهشت شود که همان اعمالی چون ایمان و دیگر اعمال صالح است. (الاصول من الکافی، ج1، ص11، ط اسلامی) وقتی آدمی از دنیا رفت دیگر جائی برای عمل یعنی ایمان آوری و دیگر اعمال صالح نیست. به تعبیر روایات : «الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لاَ حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لاَ عَمَل؛ دنیا جای عمل است نه حساب وقیامت جای حساب است، نه عمل» (الاصول من الکافی، الشيخ الکلينی، ج8، ص58، ط اسلامی).
هر کسی در عالم برزخ از آثار اعمالی که گذاشته بهره مند خواهد شد، همان طوری که از اصل عمل بهرهمند میشود. پس اگر حسنات جاری و باقیات صالحاتی داشت ،به عنوان اعمال خودش در برزخ بهره مند میشود. خداوند میفرماید: نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ؛ یعنی فرستادههای علمی و عملی را با آثار آن مینویسیم. (یس، آیه 12) نظير سنتهایی که از خود به جا میگذارد، حالا بد و یا خوب به نامش ثبت میشود و آثارش برای او در برزخ است. یعنی از مصادیق آثار همان «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً و مّن سن سُنَّةً سَیئَةً» است که در روایات بیان شده است. (الاصول من الکافی، ج5، ص9، ط اسلامی) پس این دسته آثارنیز از اعمال خود انسان است نه اینکه در برزخ، اعمالی را انجام میدهد.
منابع:
-مجلسی،محمد باقر،بحارالانوار،ج۶،ص ۲۷۵.
-الطبرسی،الشيخ أبي علي الفضل بن الحسن،ج۸،ص۸۱۸.
-الحویزی،الشیخ عبد علی ابن جمعة العروسی،تفسیر نور الثقلین،موسسه ی اسماعیلیان،قم،ج۳،ص۵۵۳. .
-کلینی محمد بن ابراهيم، كافى، به تصحيح علىاكبر غفارى، ج ۳، كتاب الجنائز،ص ۲۳۰، روايت اوّل.
روحش شاد باشه ، این طرز فکر اشتباست
با یک دوست یا یک مشاور درد و دل کنید و خودتون رو خالی کنید.
ممنونم.....
خدا خیلی بزرگه توکل به عظمت و مهربانی بی نهایتش ،
خدای مهربون همه گذشتگان رو مورد رحمت و مغفرت خودش قرار بده ، الهی آمین.
درضمن اگه میشه هرکس میخونه جهت شادی ارواحشون فاتحه ای بفرستد . ممنون
سعی کنیم بنده خوب خدا باشیم
البته از دست سرنوشت هیچ راه فراری نیست و بهتر است خود را به دست تقدیر بسپاریم
امروز اومدم مشهد زیارت آقا
اسلام علیک یا علی ابن موسی (ع)
و بدرستی میگن که امام حسین علیه السلام مانند یک کشتی نجات است برای تمامی انسانها
بعضی مطالب رو برای اولین بار بود که خوندم جالب بود
با تشکر
امیدوارم بنده خوبی باشم
امشب بدجوری دلم گرفته بود، توی سرما زدم بیرون، زن و بچم گفتن نرو ولی نمیتونستم خونه بشینم
نمیدونم چی شد بی اختیار به فکر برزخ افتادم، به فکر مردن و روز قیامت
حس غریبی داشتم، برگشتم خونه و توی نت در مورد برزخ جستجو کردم
خدا به همه ما رحم کند و گناهان ما را ببخشد
نمیدونم چرا با خوندن مطلبتون اون سرگشتگی و دل گرفتگی خارج شدم
امیدورام خدا از سر تقصیراتم بگذرد
برای سلامتی و ظهور آا امام زمان صلوات میفرستم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
ممنون و سپاسگزارم
یه سوال در عالم برزخ شخص افرادی که از این دنیا رفته اند را هم میبیند؟
یه سوال در عالم برزخ شخص افرادی که از این دنیا رفته اند را هم میبیند؟
اگر مطالب بیشتری در خصوص عالم پس از مرگ در اختیار قرار دهید که عالی تر هم میشه
خسته نباشید
روح القدس در قرآن هم به معنی جبرئیل آمده است وهم به معنی حضرت عیسی مسیح (ع) .
امام حسین (ع) به عنوان اولین رجعت کننده 14 سال پس از ظهور حضرت مهدی را غسل می دهند.حالا راس بیشترین درصد هم عقل وهم هوش مرتبط بانماد باطن اسماء الحسنی ذات دورگه چه کسی است .
(خانواده حکمت = محدوده هوش سیستم اختراعات باطنی =نژاد مخالف فامیل حکمت)