این غربلگری با هدف کنترل و کاهش آلودگی به شپش، در سال تحصیلی گذشته در بین دانش اموزان استان انجام شد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛ کارشناس مسؤول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه، گفت : کودکان دبستانی، آسیب پذیرترین گروه سنی در ابتلا به این نوع شپش است که از شدت آلودگی بالایی برخوردار بوده و تماس نزدیک و طولانی مدت با یکدیگر، شایع ترین و اصلی ترین راه انتقال است.

طاهریان افزود : با مشاهده اولین مورد شپش سر در کلاس ، مربیان، تمام کودکان همان کلاس را مورد بررسی قرار داده وموارد آلوده به شپش، به مرکز بهداشتی - درمانی ارجاع و خانواده دانش آموز نیز ، معاینه می شوند.

وی با بیان اینکه شپش سر و رشک های آن، به طور معمول در بین موها و بر روی پوست سر، به ویژه در نواحی پشت گوش و پس سر دیده می شود، تأکید کرد: در هنگام بیماریابی، باید به این قسمت ها توجه کرد به دلیل اینکه پای شپش به گونه ای است که هر چند توان پرش ندارد ولی می تواند به مو چنگ بزند.

طاهریان، وجود غدد لنفاوی متورم و دردناک در نواحی پس سر و پشت گوش را یکی از علایم مهم آلودگی به شپش سر در انسان عنوان کرد.
وی آگاهی از علائم و نشانه های این بیماری را در مهار و حذف آلودگی های آن، مؤثر دانست.

کارشناس مسؤول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه، گفت : تماس مستقیم با فرد آلوده و تماس غیر مستقیم مانند استفاده از وسایل شخصی فرد آلوده (لباس ها، پتو ، ملحفه، شانه، برس، حوله، کلاهو روسری ) از راه های انتقال بیماری است.
وی خارش شدید، عفونت های ثانویه (زرد زخم در اثر خاراندن شدید پوست، ضایعات پوستی به صورت بثورات ریز قرمز رنگ، افسردگی، پریشانی و خستگی عمومی) را از نشانه های عمومی آلودگی به شپش عنوان کرد.

طاهریان شستشوی لباس و ملحفه در آب جوش (به مدت 10 تا 20 دقیقه)، رعایت بهداشت فردی، شانه کردن روزانه موی سر و تمیز کردن هر روزه برس و شانه را از جمله راه های پیشگیری از الودگی به شپش سر عنوان کرد.

وی اضافه کرد :شستشوی منظم روسری، مقنعه، کلاه و لباس ها، استفاده نکردن از وسایل شخصی دیگران وپرهیز از تماس با اشیاء و لباس های فرد آلوده نیز از دیگر راه های پیشگیری است.

شپش، انگلی خارجی است که در سه نوع سر، بدن و عانه، می تواند انسان را آلوده می کند، از خون انسان تغذیه می کند و با مواد ضد انعقاد موجود در بزاق خود از لخته شدن خون بیمار جلوگیری کرده و بروز خارش شدیدی را موجب می شود. شپش منحصر به طبقه خاصی نیست و ممکن است تمام اقشار را آلوده کند.


انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.