مهدوی گفت: در کلان‌شهرها و شهرهایی که جمعیت بالای 1 میلیون نفر دارند، میزان شیوع بیماری دیابت بالاست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ علیرضا مهدوی، مدیر برنامه دیابت وزارت بهداشت در نشست خبری انجمن دیابت عنوان کرد: بر اساس آمار بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 4.5 تا 5 میلیون نفر در کشور به دیابت مبتلا هستند پیش بینی می‌شود این آمار تا سال 2030 به 6.5 میلیون نفر برسد. 
 
وی افزود: هدف مدیریت برنامه دیابت وزارت بهداشت این است که شیوع بیماری دیابت در کشور را در حد ثابتی نگه داریم، تاکنون پیش‌بینی‌هایی که در رابطه با آمار مبتلایان به دیابت شده، کمتر از حد واقعی آن بوده است. 
 
مدیر دفتر برنامه دیابت وزارت بهداشت ادامه داد: حدود 400 میلیون دیابتی در دنیا وجود دارد انتظار و هدف ما این است که شیوع این بیماری را در کشور کنترل کنیم آمار سالانه بهداشت جهانی نشان می‌دهد سالانه 5 میلیون نفر بر اثر ابتلا به دیابت جان خود را از دست می‌دهند. 
 
مهدوی عنوان کرد: 80 درصد مبتلایان به دیابت در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، علل مختلفی چون میزان امید به زندگی، عوامل تغذیه‌ای، زندگی صنعتی و شهری همچنین کم‌تحرکی در ابتلای فرد به بیماری دیابت تأثیر می‌گذارد. 
 
وی اظهار داشت: 35 درصد قطع عضوهایی که به دلایلی غیر از حوادث و تصادفات اتفاق می‌افتد به دلیل ابتلای فرد به بیماری دیابت است. این بیماری در استان‌های یزد و بوشهر شیوع بیشتری دارد. 
 
مدیر برنامه دیابت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در کلان‌شهرهایی مانند تهران و شهرهایی که بیش از 1 میلیون نفر جمعیت دارد، میزان شیوع بیماری دیابت بالاست و تفاوت چندانی با شهرهایی مانند یزد ندارد که افراد زیادی در آن در این بیماری مبتلا هستند.


دیابت نوع 1 درمان قطعی ندارد

در ادامه امیرکامران نیکوسخن، دبیر انجمن دیابت گفت: جراحی دیابت امروزه خیلی رایج شده است و به طور ناصحیحی تبلیغ می‌شود. در دیابت نوع 2 مقاومت به انسولین دیده می‌شود که فرد با کنترل وزن این مسئله را بهبود می‌دهد. 
 
وی افزود: ارزان‌ترین راه کاهش وزن مبتلایان به دیابت، زندگی سالم است. روش جراحی برای افرادی که اضافه وزن بسیار بالایی دارند همچنین امکان فعالیت بدنی و تغذیه سالم برای آن‌ها وجود ندارد، استفاده می‌شود. 
 
رئیس انجمن دیابت اظهار داشت: در جراحی‌هایی که برای کاهش وزن صورت می‌گیرد از حلقه معده استفاده می‌کنند به دلیل آن که این نوع عمل هزینه بالایی برای فرد خواهد داشت. انجام این عمل پس از سنجش ضرورت آن با نظر پزشک متخصص صورت بگیرد. 
 
نیکوسخن ادامه داد: جراحی دیابت به آن شکلی که در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شود، هیچ‌گونه تأثیری در کنترل این بیماری ندارد، تنها دیابت نوع 2 درمان می‌شود و درمان قطعی برای دیابت نوع 1 وجود ندارد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار