در پی برگزاری همه‌پرسی نمادین درباره استقلال منطقه کاتالونیا از اسپانیا، مطبوعات این کشور امروز خواستار گفتگوی سیاسی بین مادرید و دولت ایالت کاتالونیا شدند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛‌ در پی برگزاری همه‌پرسی نمادین درباره استقلال منطقه کاتالونیا از اسپانیا، مطبوعات این کشور امروز خواستار گفتگوی سیاسی بین مادرید و دولت ایالت کاتالونیا شدند. 

مطبوعات اسپانیا در حالی خواستار چنین گفتگویی می شوند که ملی گرایان به شدت از برگزاری همه پرسی در این ایالت به شدت خشمگین هستند و این همه پرسی را "انتخاباتی نمایشی" توصیف کرده‌اند. 

مسئولان ایالت کاتالونیا از چندین سال پیش به فکر استقلال این منطقه افتاده‌اند که با مخالفت شدید مقامات مادرید مواجه شده است. جمعیت کاتالونیا  حدود هفت و نیم میلیون نفر است که حدود 17 درصد کل جمعیت اسپانیا را تشکیل می‌دهد. اقتصاد این منطقه، 20 درصد کل تولید ناخالص داخلی اسپانیا را تشکیل می‌دهد.

در سالهای گذشته، این ایالت رشد اقتصادی خیلی خوبی داشت اما بحران مالی اسپانیا باعث شد رشد اقتصادی آن تحلیل رود و بدهی‌های آن نیز به طور سرسام آوری افزایش یابد. مسئولان این ایالت ثروتمند می‌گویند مالیات‌های سرسام آوری که دولت مرکزی مادرید بر این منطقه تحمیل کرده باعث افزایش بدهی‌های عمومی آن شده است. با این وجود، اقتصاد و ظرفیت‌های اقتصادی ایالت کاتالونیا آنچنان زیاد است که در صورت استقلال، به هفتمین کشور ثروتمند اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد. 

 اکنون مقامات این ایالت خواستار استقلال منطقه خود هستند و در همین راستا نیز در تاریخ 9 نوامبر امسال همه پرسی استقلال برگزار کردند. جدایی‌خواهان کاتالونیا بر این باورند اگر منطقه شان از اسپانیا جدا شود از نظراقتصادی و مالی رشد خواهد کرد چون هم از نظر اقتصادی ،هم از نظر جذابیت های گردشگری وضع و شرایط خوبی دارد.  مردم کاتالونیا در ماه ژوییه سال 2006 نیز در یک همه پرسی شرکت کرده بودند اما آن همه پرسی برای خودگردانی این منطقه بود.

روزنامه ال پاییس در مقاله ای با عنوان"بازگشت به میز مذاکره" نوشت با وجود آنکه در این همه‌پرسی فهرست‌های انتخاباتی وجود نداشت و نظام روشنی برای شمارش آرا وجود ندارد نتایج همه‌پرسی روز یکشنبه نمی توان از نظر سیاسی و ارقام با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

روزنامه ال پاییس در بخش دیگر از مطلب خود در همین باره با تاکید براینکه بسیج بخش زیادی از شهروندان این منطقه برای اعلام نظر در خصوص موضوعی که در اصل غیر قانونی اعلام شده است به خودی خود نوعی موفقیت است، از ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا و آرتور ماس رئیس منطقه خودمختار ایالت کاتالونیا خواست برای حل اختلافات خود گفتگو و مذاکره کنند. 

این روزنامه نوشت رییس اجرایی اسپانیا و کاتالونیا باید برنامه کاری ،شیوه و جدول زمان بندی شده ای برای مشخص کردن فهرستی از مسائل و مطالبات اصلی که می تواند با انجام اصلاحات ساختاری حل و فصل شود تدوین کنند. این روزنامه نوشت مشکلاتی مانند مسائل مالی، زبانی ، قضایی را می توان با انجام اصلاحاتی حل وفصل کرد تا اینگونه زمینه برای راه حلی معتبر و پایدار فراهم شود.

روزنامه ال موندو که مخالف ملی گرایان منطقه ای است برگزاری همه پرسی در ایالت کاتالونیا را نمایشی توصیف کرد و نوشت آرتور ماس توانست طرفداران خود را برای شرکت در این همه پرسی بسیج کند. 

ال موندو در بخش دیگر ازگزارش خود نوشت راخوی از این به بعد باید به فکر راه حلی سیاسی برای کاتالونیا باشد. زیرا قانون به تنهایی در اسپانیا نمی تواند مانع از درخواست برای استقلال شود.

روزنامه محافظه کار آ ب سه نیز که معمولا خیلی کم از عملکرد ماریانو راخوی انتقاد می کند ضمن انتقاد از برگزاری این همه پرسی جدایی طلبانه نوشت همه پرسی که در بخش خودمختار کاتالونیا برگزار شد اقدامی نمایشی ومسخره آمیز بود. اما با توجه به این وضع ماریانو راخوی باید با جدایی طبان راه گفتگو را در پیش گیرد. 

روزنامه لا وانگاردیا که در ایالت کاتالونیا منتشر می شود و از دولت محلی این منطقه دفاع می کند در شماره امروز خود از مردم خواسته بود به بی تحرکی پایان دهند. این روزنامه از مسئولان این ایالت نیز خواسته بود با دولت مرکزی اسپانیا وارد گفتگو شوند . زیرا اکنون بیش از هر زمان دیگری شرایط برای گفتگو بین دو طرف فراهم شده است. روزنامه ال پریودیکو دیگر روزنامه ای که در ایالت کاتالان منتشر می شود در همین باره نوشت باید از این کلاف در سردرگم یک بار برای همیشه خارج شد و راه خارج شدن از این کلاف سر درگم نیز تنها گفتگو است.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار