سی‌ان‌ان گزارش داد؛ با توجه به انتشار اخباری در روزهای اخیر مبنی بر به هلاکت رسیدن "ابوبکر البغدادی"؛ خلیفه خودخوانده گروهک تروریستی داعش در بمباران‌های هوایی اخیر؛ گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب جانشین وی قوت گرفته‌است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سی‌ان‌ان؛‌ این خبرگزاری با توجه به انتشار اخباری در روزهای اخیر مبنی بر به هلاکت رسیدن "ابوبکر البغدادی"؛ خلیفه خودخوانده گروهک تروریستی داعش در بمباران‌های هوایی اخیر؛ گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب جانشین وی قوت گرفته‌است.

گفتنی است هنوز گروهک داعش کشته‌شدن سرکرده خود را هنوز تایید نکرده‌است.

شبکه سی ان ان در گزارش خود، در ابتدا با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت که در صورت مرگ یا حذف شدن البغدادی، داعش دچار فروپاشی شود، به نقل از "جیمز اسپایدر مارکس" ژنرال بازنشسته آمریکایی گفت: این گروه تحول پیدا خواهد کرد و سرکردگان جدیدی پیدا خواهند شد.

این کارشناس امریکایی بر این باور است که کادر سرکردگی داعش از ارتش صدام ریشه گرفته است و آنها سرکردگانی به شدت آموزش دیده و حرفه ای هستند.

در این میان باید در نظر داشت که بغدادی دارای دو معاون و یک سخنگو است که احتمال جانشینی یکی از معاونان و پس از وی سخنگوی داعش فراوان است.

بغدادی کابینه‌ای از مشاوران و همچنین دو معاون ارشد دارد: ابومسلم ترکمانی که بر فعالیت‌های داعش در عراق نظارت می‌کند و ابوعلی انباری که مسئولیت عملیات در سوریه را بر عهده دارد. هر دو این افراد، در زمان صدام از جمله افسران ارتش عراق بوده‌اند.

فرد دیگری که ممکن است رهبری داعش را بر عهده بگیرد، محمد العدنانی، سخنگوی ارشد این گروه است.

تحلیلگران می‌گویند، برخی از معاونین البغدادی و همچنین سخنگوی ارشد داعش، زمانی در «کمپ بوکا»، اردوگاهی که تحت نظارت آمریکایی‌ها بود، در زندان بوده‌اند. خود البغدادی نیز چهار سال در اردوگاه مذکور زندانی بوده است.

در صورتی که البغدادی زنده باشد، یک گروه هست که می‌تواند وی را بدون استفاده از حملات هوایی و خشونت کنار بزند. مجلس شورا، در حقیقت نهاد نظارتی داعش به شمار می‌رود. این شورا نه تنها وظیفه اطمینان یافتن از پایبندی فرمانداران به اصول داعش را بر عهده دارد، بلکه می‌تواند وی را از مقام خود برکنار کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار