به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، همايون حائري مديرعامل شركت توانير فضاي حاكم بر تلفات در دنيا را از نگاه كارشناسي به پنج دسته تقسيم كرد و گفت: تلفات بيشتر از 20 درصد به طور معمول به دليل وجود فقر اقتصادي و فني، مشكلات اجتماعي وعمومي رخ مي دهد اما كاهش تلفات در اين بخش نياز به تمركز دارد ولي نيازبه منابع مالي چنداني ندارد.
وی ادامه داد: تلفات بين 15 تا 20 درصد در شبكه هاي برق دنيا، به دليل مشكلات اقتصادي جامعه و ضعف مهندسي به وجود مي آيد و دراين فضا منابع مالي با علم مهندسي مخلوط مي شود.
مديرعامل شركت توانير افزود: ضعف در طراحي و كمبود منابع مالي و تاثير مخربي كه اين دو برهم دارند، موجب مي شود تلفات در اين رده قرار گيرد چرا كه اگر در طراحي از همان ابتدا ضعف وجود نداشته باشد و شبكه به درستي طراحي و اجرا شود، تلفات تا اين حد وجود نخواهد داشت.
حائري درخصوص تلفات 10 تا 15 درصد نيزبا اشاره به اين كه ضعف مديريتي از جمله مهمترين دلايل قرار گرفتن در اين فضا است، افزود: در شركتهاي توزيع تاكتيك حاكم است اما تاكتيك بر استراتژي غلبه مي كند ودر اين شرايط ضعف مديريت خودش را نشان مي دهد اما عدم توانايي ما در پياده سازي استانداردها و طرحهاي مطلوب موجب مي شود كه ما در اين فضا قرار بگيريم.
وي عدم توانايي مديريت در تشخيص اولويت ها را دليل ديگر اين موضوع دانست و ادامه داد: همچنين كل درآمد صنعت برق كشور به كنتورنويس ها است، بخش عمده اي از مشكلات در اين حوزه به دقت نكردن به وضعيت كنتورنويس ها و نيز برق هاي غيرمجاز حاصل مي شود درحالي كه برق مورد نياز متقاضيان به موقع تامين شود، تبديل به برق غيرمجاز نمي شود.
مديرعامل شركت توانير ادامه داد: موضوع بعد، كيفيت نامطلوب تجهيزات است كه سبب مي شود ترانسهايي با تلفات بالا و خطوط برق طولاني مورد استفاده قرار گيرد كه اين خود يكي از ويژگي هاي كنوني شبكه برق كشوراست.
حائري همچنين گفت: يكي از مشكلات صنعت برق دركشور، عملياتي فكر كردن شركتهاي توزيع است درحالي كه تاكتيك بايد در خدمت عمليات باشد.
وي عملياتي فكر كردن را به معني تامين برق مشترك به هرصورت ممكن و حتي به قيمت عدم رعايت استانداردهاي كيفي دانست و افزود: در حدود نيمي از تلفات فني ما مربوط به ترانسهاست.
مديرعامل شركت توانير در ادامه به بيان آماري از ترانسهاي موجود در كشور پرداخت و اظهارداشت: در حال حاضر 545 هزار دستگاه ترانس هوايي با ظرفيت 77 هزار مگاولت آمپر و 35 هزار دستگاه ترانس زميني با ظرفيت 26 هزار مگاولت آمپر و در مجموع 580 هزار دستگاه ترانس با ظرفيت 103 هزارمگاولت آمپر در شبكه برق كشور نصب شده است.
وي ميانگين ظرفيت كل ترانسهاي توزيع را 178 كيلوولت و ميانگين كل ترانسهاي هوايي را 141 كيلوولت عنوان كرد و افزود: ميانگين مجموع ترانسهاي توزيع زميني كشور 743 كيلوولت است.
مديرعامل شركت توانير سپس به مقايسه تعداد ترانسهاي ايران وكره جنوبي پرداخت وگفت: ظرفيت ترانسهاي كر هجنوبي با 106 هزار مگاولت آمپر، تقريبا مشابه ايران است درحالي كه در كره 5/ 3 ميليون ترانس توزيع وجود دارد كه اين معني حذف شبكه فشار ضعيف است و با اين روش ميانگين هر ترانس را به 30 كيلوولت رسانده اند درحالي كه ميانگين هر ترانس در ايران 187 كيلوولت است و اين به معني استفاده 6 برابري ايران از شبكه هاي فشار ضعيف است.
حائري در خصوص تلفات بين 5 تا 10 درصد نيز گفت: نگاه خاص اقتصادي و ضعف در اجراي صحيح كار كه اشتباهات كارگران در رده هاي پايين در اين رده مي گنجد از جمله دلايل قرارگرفتن در اين سطح از تلفات محسوب مي شود چرا كه تلفات زياد به دليل اشتباهات مهندسي و ضعف مديريتي رخ مي دهد.
وي همچنين يادآور شد: مطلوب نبودن بهره برداري، ضريب قدرت پايين، اندازه نامناسب هادي ها، اضافه بار شدن ترانسها و... از ديگر دلايل قرار گرفتن شبكه برق در فضاي بين تلفات 5 تا 10 درصد است.
مديرعامل شركت توانير در زمينه فضاي تلفات زير 5 درصد نيز با اشاره به اين كه قرار گرفتن در اين فضا در حقيقت مويد بلوغ مهندسي و فرهنگي حاكم در جامعه است، تصريح كرد: ساختار قوي مهندسي، ساختار مطلوب جغرافيايي و هوشمندسازي شبكه از ديگر خصيصه هاي شبكه اي با تلفات زير 5 درصد است.
حائري با تاكيد بر اين كه در صنعت برق مهندسان خلاق بسياري وجود دارد، گفت: گسترش استفاده از واحدهاي مقياس كوچك، بهره گيري بيشتر از انرژيهاي نو، كاهش شبكه فشار ضعيف است و افزايش تعداد ترانسها از جمله مهمترين كارهايي است كه بايد در جهت كاهش تلفات صورت گيرد.