ساماندهی آجر نوشته های شوش دوباره شروع شد

سامان دهی آجر نوشته های خط میخی شوش که در حفاری های فرانسوی ها پیدا شده بود امروز دوباره در قلعه باستان شناسی شوش آغاز شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری پژوهشگاه میراث فرهنگی گزارش داد: عبدالمجید ارفعی زبان شناس و یگانه متخصص ربان های اکدی و عیلامی دراین باره گفت: سامان دهی آجرنوشته های شوش از سال 1382 شروع و تا سال 1387 ادامه داشت که به علت بی میلی مدیران وقت متوقف شد.

او با اشاره به سامان دهی 2500 آجرنوشته در آن زمان گفت: در این سامان دهی مشخص می شود که متن کتیبه مربوط به چه موضوعی و کدام دوره پادشاهی است.

ارفعی هدف دوره جدید حضورش در شوش را ساماندهی 2700 آجرنوشته باقیمانده اعلام کرد و افزود: این آجر نوشته ها همه به خط میخی و به زبان های سوری، اکدی، عیلامی و فارسی باستان است.

به گفته این زبان شناس برجسته در بررسی آجرنوشته ها زبان آنها و ارتباطشان به پرستشگاه های مختلف مشخص می شود: برای این آجرنوشته ها اطلاعات شناسه ای کامل تهیه می شود.

او گفت: 2700 آجرنوشته ای که قبلا ساماندهی شده اند هرکدام دارای متن جداگانه ای نیستند و ممکن است 100 عدد دارای یک متن باشند که تکثیر شده است.

به گفته ارفعی برخی از آجرنوشته های ترجمه شده مربوط به پرستشگاه اختصاصی خانواده سلطنتی " شوتروکیی ها" است که تا حدود 1185 سال قبل از میلاد به مدت 85 سال حکومت می کردند.

ارفعی همچنین گفت: براساس این آجرنوشته ها مردمان آن زمان برای هرخدا یک پرستشگاه می ساختند و برای طول عمر خود آن را وقف می کردند.

برچسب ها: وبگردی ، آجر ، شوش ، باستانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار