جمهوری خواهان در آمریکا طرحی برای منحرف کردن مسیر مذاکرات هسته‌ای ایران از توافق هسته‌ای دارند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از سایت نشریه پولیتیکو ؛ بر اساس مقاله این نشریه مطرح ، جمهوری خواهان قصد دارند مانع از هرگونه توافق هسته ای با ایران شوند.پولیتیکو توافق هسته ای با ایران را یکی از شانسهای دولت اوباما می داند و معتقد است جمهوری خواهان تندرو مانع از به ثمر نشستن این شانس خواهند شد.

این حامیان اسرائیل در نهاد های قانونی آمریکا که اخیرا با پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای اکثریت هر دو مجلس سنا و کنگره را به دست گرفته‌اند، قصد ندارند تا ماه ژانویه که به قدرت می رسند برای ضربه زدن به مذاکرات هسته‌ای دست نگه دارند. آنها اعتقاد دارند هر دو مجلس در آمریکا قدرت زیادی دارند و می توانند با استفاده از کنگره و سنا ، اوباما را تحت فشار قرار دهند.

پولیتیکو مدعی است اوباما با دور زدن کنگره در مورد ایران ، قصد داشت انها را از وضع تحریمهای جدید علیه ایران منع کند ؛ اما صحبتهای اخیر رهبران جمهوری خواه باعث می شود ایران از مذاکرات خارج شود.

پولیتیکو نوشته است نحوه ورود جمهوری خواهان به جریان پرونده هسته ای ایران بستگی به چگونگی ادامه مذاکرات هسته ای دارد.همچنین این نشریه از گری سیمور نقل می کند که مذاکرات عمان هیچ پیشرفتی نداشته است. گری سیمور هم اکنون رییس گروه متحد بر ضد برنامه هسته ای ایران است.سیمور معتقد است توافق ژنو باز هم تمدید خواهد شد.

پولیتیکو بر اساس اخبار رسیده از اردوی جمهوری خواهان مبنی بر اینکه هر توافقی با ایران باید به تصویب کنگره برسد ، مدعی است دیپلماسی اوباما در قبال ایران ، رو به ضعف می رود .
این نشریه در ادامه نوشته است که توافق مد نظر جمهوری خواهان و نخست وزیر اسرائیل این است ایران مطلقا نباید در خاک خودش غنی سازی کند. عدم غنی سازی در داخل ایران ، خط قرمز ایران است.پولیتیکو مدعی است از آنجا که توافق هسته ای با ایران یک توافق رسمی نیست ، نیازی به رای مثبت سنا ندارد.
 اما اگر سنا بر ضد توافق اقدامی کند ، در واقع توافق هسته ای با ایران بی اثر می شود.جمهوری خواهان می گویند اگر هرگونه تلاش برای ضربه زدن به توافق به نتیجه نرسد آنها می توانند بودجه دفاتر و وزارت خانه هایی را که مجری اجرای توافق با ایران هستند را قطع کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار