اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز جمعه در چارچوب سفری رسمی دو روزه برای گفتگوهای مهمی درباره مسائل امنیتی کلیدی و گسترش روابط اقتصادی، وارد پاکستان شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، غنی کمک پاکستان را در گفتگوها با گروه شورشی طالبان به منظور اجتناب از وقوع هر گونه بی‌ثباتی در دوران پس از خروج ناتو از افغانستان خواستار خواهد شد.

نقش پاکستان در روند صلح افغانستان بسیار مهم قلمداد می‌شود.

یک هیئت بلندپایه متشکل از بیش از 100 نفر از جمله مقامات بلندپایه، اعضای کابینه و بازرگانان، رئیس جمهور افغانستان را در سفر به پاکستان همراهی می‌کند.

این نخستین سفر غنی به پاکستان پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور افغانستان در ماه سپتامبر و دومین سفر خارجی وی است.

نخستین سفر رئیس جمهور افغانستان ماه گذشته به چین انجام شد.

وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد گفتگوهایی در جریان این سفر «با تمرکز ویژه‌ای بر تعامل سیاسی دوجانبه»، درباره همه ابعاد روابط دوجانبه این کشور و افغانستان انجام خواهد شد.

دیگر مسائل در دستور کار شامل همکاریهای اقتصادی و تجاری، امنیت مرز، ارتباطات، انرژی و تماس‌های مردم به مردم است.

به گفته مقامات، رئیس جمهور افغانستان گفتگوهای رسمی با نواز شریف نخست وزیر و ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان انجام خواهد داد.

تسنیم اسلم سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در آستانه این سفر اعلام کرد: «این دیدار در مقطعی تاریخی در افغانستان در پی انتقال مسالمت‌آمیز اخیر قدرت و تشکیل دولت وحدت ملی انجام می‌شود. تحولات اخیر در افغانستان، فرصت بی‌نظیری برای متحول کردن روابط دوجانبه و ایجاد روابطی قدرتمند و با نگاهی رو به جلو، فراهم می‌کند».

روابط اقتصادی نیز در راس دستور کار قرار دارد و عمر زاخیلوال وزیر دارایی افغانستان برای بررسی راه‌های تقویت بیش از پیش روابط تجاری دوجانبه، در پاکستان بسر می‌برد.

زاخیلوال روز پنجشنبه با اسحاق دار همتای پاکستانی خود در اسلام‌آباد دیدار کرد و دو طرف توافق کردند ظرف دو تا سه سال آینده، ارزش مبادلات تجاری دوجانبه را از 2.5 میلیارد دلار فعلی به پنج میلیارد دلار افزایش دهند.

ارزش مبادلات تجاری دوجانبه در سال 2001 فقط 500 میلیون دلار بود.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار