سالروز تخریب حرمین عسکریین، تأسیس "مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق"، شهادت سرلشکر پاسدار "مهدی زین الدّین"، گشایش کانال سوئز در مصر، مرگ "کاترینِ کبیر" ملکه معروف روسیه، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 26 آبان 1393 خورشیدی برابر با 23 محرم 1436 هجری و 17 نوامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

سالروز تخریب حرمین عسکریین علیهما السلام (1427 ق)

در بیست و سومین روز از ماه محرم 1427 ق، اشغالگران و تروریستهای مزدور آنان، در جنایتی هولناک، در شهر سامره، به تخریب حرم مطهر حضرت امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) دست یازیدند و لعن و ننگ و نفرین ابدی را برای خویش خریدند. همه مؤمنان و پیروان امامت و ولایت را در سال یاد این فاجعه بی شرمانه دشمنان ایمان و امان، تسلیت سزاوار باد

درگذشت استاد "ابراهیم پورداود" محقق و ایران‌شناس برجسته (1347 ش)
ابراهیم پورداود در سال 1264 ش در شهرستان رشت به دنیا آمد. استاد پور داود پس از اقامت کوتاهی که در ایران داشت، در آلمان مطالعات عمیق خود را درباره آیین، زبان و فرهنگ ایران باستان آغاز کرد و کتاب اَوِستا را محور اصلی پژوهش خود قرار داد. وی همچنین برای تکمیل مطالعات و پژوهش‌های ایران‌شناسی خود به هندوستان رفت و به تدریس در دانشگاه پرداخت. این محقق برجسته در سال 1315 جهت تدریس در دانشکده ادبیات و حقوق دانشگاه تهران دعوت شد و در سال 1317 به عضویت پیوسته فرهنگستان جهانی هنر و دانش درآمد و در سال 1346 به پاس خدمات انسان دوستانه‌اش، از دربار واتیکان نشان علمی دریافت کرد. وی در نهایت پس از 27 سال تدریس مداوم، در سال 1342، با عنوان استاد ممتاز از دانشگاه بازنشسته شد. فرهنگ ایران باستان، آناهیتا و هرمزنامه از حمله آثار ایشان است. استاد پور داود سرانجام در سال 1347 در هشتاد و سه سالگی در گذشت.

خروج اتباع آمریکا، شوروی و انگلستان از ایران در جریان انقلاب اسلامی (1357 ش)

برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و لیبی (1358 ش)
در چنین روزی در سال 1358 ه ش روابط دیپلماتیک بین ایران و لیبی از سر گرفته شد. این روابط از قبل ار انقلاب قطع شده بود. به این علت که معمر قذافی، رهبر لیبی، حکومت پهلوی در ایران را وابسته به امپریالیسم آمر یکا می دانست که منافع غرب و رژیم اشغالگر قدس را برمنافع کشورهای عربی وفلسطینیان ترجیح می دهد. لیبی از نیروهای ضد رژیم پهلوی در ایران حمایت می کرد.

عملیات سوسنگرد 2 در سوسنگرد به طور مشترک بین سپاه و ارتش (1359 ش)
در چنین روزی عراق در ادامه فعالیت و فشار خود برای تسخیر سوسنگرد، بار دیگر تانکها را وارد شهر کرد. چند دستگاه تانک تا ده متری مسجد جامع (مقر نظامی شهر) پیشروی کرد که با انهدام دو دستگاه آن، این حمله متوقف و به شکست منجر شد.

شهادت سرلشکر پاسدار "مهدی زین الدّین" فرمانده لشکر 17 علی بن ابی‌طالب (ع) (1363 ش)
شهید مهدی زین‌الدین در سال 1338 ش در خرم آباد لرستان به دنیا آمد. مهدی در سال 1356 رتبه چهارم شرکت کنندگان کنکور سراسری از دانشگاه شیراز را اخذ نمود. خانواده شهید زین‌الدین در اوایل انقلاب اسلامی به شهرستان قم مهاجرت کردند. شهید زین‌الدین پس از انقلاب اسلامی فعالیت‌های خود را از جهاد سازندگی شروع کرد و سپس به عضویت رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد.

وی در آزادسازی کردستان از سیطره ضدانقلاب، فعالیت‌های فراوانی به عمل آورد و پس از شروع جنگ تحمیلی مسؤولیت‌های مختلفی به عهده گرفته و تا زمان شهادتش، در عملیات‌های متعددی شرکت نمود، تا اینکه به سبب لیاقت توصیف ناپذیرش مفتخر به فرماندهی لشکر 17 علی بن ابیطالب (ع) قم گردید. سرانجام سردار مهدی زین‌الدین به همراه برادرش مجید، در یکی از مناطق کردستان از سوی ضدانقلاب شربت شهادت نوشیدند و پس از تشییعی با شکوه در گلزار شهدای قم در کنار هم به خاک سپرده شدند.

رحلت حکیم بزرگوار حاج "ملامحمد نراقی" عالم بزرگ شیعه (1297 ق)
حاج ملامحمد نراقی ملقب به عبدالصاحب معروف به حجت‌الاسلام فرزند ملا احمد نراقی از علمای بزرگ شیعه بوده است که در علم کلام و فقه و اصول صاحب تألیف است وفات ایشان در سال 1297 ق در کاشان در حدود هشتاد سالگی واقع شد و نزد مدفن پدر بزرگوار خود به خاک سپرده شد. کتب انوارُالتوحید در کلام، المَراصِد در اصول و مَشارقُ الاحکام در فقه از جمله آثار این حکیم جلیل می‌باشند.

مرگ "کاترینِ کبیر" ملکه معروف روسیه (1796 م)
کاترین کبیر، امپراتوریس روسیه، در دوم مه 1729 م به دنیا آمد. وی در 15 سالگی با پتر سوم ازدواج کرد. اما پتر سوم، پادشاه روسیه به او علاقه نداشت و او را در ملأ عام مورد اهانت قرار می‌داد. کاترین با همدستی چند نفر از نزدیکان خود در نهم ژوئیه 1762 م و در 33 سالگی، هنگامی که پتر سوم از شهر خارج شده بود، خود را امپراتوریس و ملکه روسیه خواند. پتر که ناگهان، چنین ضربه هولناکی خورد، به کلی خود را باخته، بدون مقاومت چندانی، استعفا داد و چند روز بعد درگذشت. در حقیقت او توسط نزدیکان کاترین مسموم شده بود.
کاترین در دوران سلطنت خود علی‌رغم انجام برخی خدمات و اصلاحات، در زندگی مردم فقیر و ستم‌دیده، رفاه و بهبود به وجود نیاورد تا آن‌جا که شورش‌های فراوانی در زمان او برخاست. گفته شده است که در دوره سلطنت او که بیش از سه دهه به طول انجامید. هم‌چنین وی در تحکیم مسائل آموزش و فرهنگ روسیه تلاش نمود، اما از سوی دیگر، کاترین اگرچه ملکه روسیه به شمار می‌فت اما از لحاظ شخصیتی دچار انحطاط شدید اخلاقی بود. وی در سیاست خارجی، سیاست توسعه‌طلبی را دنبال می‌کرد و تا آن‌جا که می‌توانست برای این امر می‌کوشید. کاترین 33 سال سلطنت کرد و سرانجام در 17 نوامبر 1796 م در 66 سالگی درگذشت. وی هوشی سرشار و جسارت و عزمی تمام و حرص و جاه‌طلبی زیادی داشت.

گشایش کانال سوئز در مصر و اتصال دریای سرخ و مدیترانه (1869 م)
 طرح حفر کانال
سوئز در سال 1854 م توسط یک مهندس فرانسوی به نام فردیناند دول تهیه شد و کار حفر آن از 25 آوریل 1859 م آغاز گردید. در این میان، از آن جا که بین فرانسه و انگلیس، رقابت آشکاری در میان بود، انگلستان از ارائه هر نوع کمک به فرانسه مضایقه نمود، چرا که حفر کانال به قدرت فرانسه می‌افزود. بنابراین فرانسویان بدون کمک از هیچ کشوری به تنهایی اقدام به این کار نمودند و ظرف مدت ده سال، با هزینه‌ای بالغ بر چهارصد میلیون فرانک، این پروژه را به اتمام رساندند. طول این کانال حدود یک‌صد و هفتاد کیلومتر، عرض آن 60 متر و عمیق‌ترین نقطه آن، 22 متر عمق داشت که بعدها وسعت بیشتری یافت به طوری که عرض آن به 200 متر رسید. کانال سوئز در 17 نوامبر 1869 م طی تشریفاتی گسترده با حضور امپراتور فرانسه و عبور کشتی حامل وی، افتتاح شد. علت حفر کانال سوئز توسط فرانسه این بود که در آن زمان، سرزمین مصر تحت استعمار فرانسه قرار داشت و با حفر این کانال، راه ارتباط دریایی اروپا به طرف ساحل شرقی قاره افریقا و شبه قاره هند و شرق آسیا بسیار کوتاه گردید.

تأسیس "مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق" برضد رژیم بعث این کشور (1982 م)
هدف از تشکیل مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، نجات مردم این کشور از اختناق و استبداد رژیم بعث عراق و تأسیس حکومتی بر اساس رأی و مشارکت همه مردم اعلام شد. این مجلس که در هفدهم نوامبر 1982 م اعلام موجودیت نمود، در طول جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، ضرباتی بر رژیم دیکتاتوری صدام وارد آورد و پس از جنگ نیز به عنوان بزرگ‌ترین گروه اسلامی مخالف رژیم بغداد، در عرصه‌های گوناگون فعالیت کرد. مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، استفاده از نیروی مردمی و بدنه ارتش را برای قیام نهایی بر ضد نظام فاسد و استبدادی عراق دنبال می‌نمود. پس از سقوط حزب بعث و رژیم صدام حسین که در نتیجه حملات امریکا و متحدانش، در آوریل 2003 م به وقوع پیوست، مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به عنوان یکی از تشکیلات سازمان یافته، منسجم و مردمی، به شورای حکومت انتقالی راه یافت و اداره برخی از شهرها را برعهده گرفت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار