روزنامه‌نگار آمریکایی طی یادداشتی عدم پایبندی آمریکا به لغو کاهش تحریم‌ها را تهدیدی برای موفقیت مذاکرات هسته‌ای دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "گرت پورتر" روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر  آمریکایی در مقاله‌ای در نشریه آمریکایی "تروث‌آوت" به مسئله پایبند بودن مقامات ایرانی به مفاد توافق ژنو و عمل نکردن دولت اوباما به مفاد مبنی بر کاهش تحریم‌های علیه ایران پرداخته و می‌گوید که این کار آمریکایی‌ها می‌تواند روند کل مذاکرات را به شکست بکشاند..

پورتز در این یادداشت نوشت: در حالی که مذاکرات به روزهای نهایی باقی مانده تا ضرب الاجل 24 نوامبر  نزدیک می شوند، دیگر مشکل اصلی ظرفیت غنی سازی نیست، بلکه این موضع آمریکایی ها در قبال لغو تحریم های ایران است که به مانع اصلی تبدیل شده است و  اگر آمریکا تجدید نظر اساسی در موضع خود نکند، مذاکرات بدون تردید، شکست می خورد.

پورتر در ادامه به گمانه زنی هایی که در رسانه ها در رابطه با حل احتمالی اختلاف بر سر میزان ذخایر اورانیوم ایران منتشر شده، اشاره کرده و مدعی شد که در حال حاضر مذاکراتی جدی بر سر طرح انتقال اورانیوم مطرح است.

‌گفتنی است روزنامه نیویورک تایمز چندیپیش در گزارشی مدعی شد که طرفین توافق کرده‌اند که بخشی از ذخیره اورانیوم غنی شده با غلظت پایین ایران را به روسیه منتقل و در آنجا به میله سوختی تبدیل کنند. کاری که ذخیره اورانیوم در ایران را کاهش داده و ضمنا فاصله فرضی با بمب را کاهش می دهد.

 پورتر در ادامه نوشت: در حقیقت موضع آمریکایی ها در قبال نحوه لغو تحریم هاست که به مانع توافق بدل شده و "مسئله ای سیاسی" به وجود آورده است. آمریکایی‌ها قبول دارند که باید در قالب کاهش تحریم‌ها، ایرانیان را به امضای توافق‌نامه هسته‌ای تشویق کنند.

 آنها به دولتمردان ایران اطلاع داده‌اند که به محض امضای توافق جامع، تحریم‌های مربوط به کشورهای آسیایی و اروپایی که به کاهش فروش نفت خام ایران انجامیده لغو خواهد شد. علاوه بر این، آمریکا برخی از تحریم‌های یکجانبه علیه تهران را نیز "تعلیق" خواهد کرد، ولی باز هم برخی از تحریم‌های یکجانبه به قوت خود باقی‌ مانده و تحریم‌های شورای امنیت هم که حداقل تا چندین سال باقی خواهد ماند. همین امر اعتراض شدید هیئت ایرانی را در مذاکرات برانگیخته است.

به نوشته پورتر ایران، تحریم ها به عنوان یک چالش ارزیابی می کند و در حقیقت بخشی از انگیزه ایران برای آغاز غنی سازی نیز رسیدن به اهرم فشاری جهت لغو همین تحریم ها بوده است.

پورتی ادامه داد:  در همین حال "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا که از سوی اسرائیل و اکثریت کنگره، تحت فشار است علناً گفته که تنها با تعلیق برخی از تحریم‌ها موافقت خواهد کرد و از میان برداشته شدن همیشگی تحریم‌ها خبری نیست و این تعلیق هم تنها به تحریم‌های مربوط با برنامه هسته‌ای مربوط می‌شود. بر این اساس، برداشته شدن کامل تحریم‌ها تنها در آخرین گام از توافق امکان‌پذیر خواهد و نه در اولین روزهای پس از دستیابی به توافق.

بر اساس قوانین آمریکت، تنها کاری که رئیس جمهور بدون اخذ تأییدیه کنگره در خصوص تحریم‌ها می تواند انجام دهد، استفاده از اختیارات خود در حوزه امنیت ملی و تعلیق 120 روزه تحریم‌هاست.

تحریم‌های شورای امنیت که بین سال‌های 2006 تا 2010 علیه ایرانیان وضع شد، یکی دیگر از موضوعات حساسیت‌برانگیز است. این تحریم‌ها هرگونه تجارت مرتبط با برنامه هسته‌ای را بین بازرگانان ایرانی و دیگر تجار دنیا ممنوع می‌کند؛ انجام معامله با بانک‌های ایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای را غیرقانونی می‌داند و اموال صنایع و شرکت‌های مهم ایران را ضبط کرده است.

کاخ سفید اعلام کرده است که لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و همچنین دریافت مجوز کنگره برای لغو کامل تحریم های یکجانبه را تا پایان توافق به تأخیر می اندازد. اوباما  معتقد است که با این کار اهرمی شکل می گیرد تا ایرانی ها ملزم به اجرای کامل توافق شوند. اما در سوی دیگر، ایرانی ها ،که به حق نسبت به همکاری کنگره برای لغو تحریم ها با دیده تردید می نگرند، این موضع را قبول ندارند.

پورتر در ادامه مسئله ادعای ابعاد احتمالی نظامی و تلاش غرب برای استفاده از آن به عنوان اهرمی جهت فشار به ایران اشاره کرده و نوشته است که با وجود آنکه "یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس بین  المللی انرژی اتمی به ایران اعلام کرده بود در صورت دریافت مستنداتی که این ادعاه را رد کند، پرونده مواردی چون چاشنی های انفجاری را مختومه اعلام می کند، نوشته است که آژانس با وجود دریافت مدارکی که نشان می دهد ایران از این چاشنی ها در صنعت نفت و گاز بهره برده، همچنان این مسئله را باز نگه داشته است.

وی با بیان اینکه حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی بیش از آنکه مسئله ای فنی باشد، نیازمند تصمیم سیاسی است، نوشته است که به نظر می رسد این مسئله "یک بهانه دیگر از سوی ایالات متحده برای خودداری از لغو تحریم ها باشد."

پورتر در پایان نوش: "تنها یک بازنگری کامل بر کل راهبرد مذاکره در مورد این مسئله است که می تواند پیش از از بین رفتن فرصت از ، از شکست تقریبا قطعی مذاکرات ممانعت کند."

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار