سنندج؛

هیئت های باستان شناسی به منطقه تاریخی تالوار بیجار سفر می‌کنند

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت:برای نجات بخشی و کاوش منطقه تاریخی تالوار در بیجار پنج هیات باستانشناسی راهی این منطقه میشوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سنندج، اذر شب با بیان این مطلب افزود:سردرهای اماکن تاریخی شاخص  استان کردستان نیز مرمت و بازسازی میشوددر حال حاضر 3 سردراماکن تاریخی  اشرف نظام ، قطبی و بابان  و  همچنین جداره میدان انقلاب شهر سنندج بازسازی شده است.

وی گفت:این اثار با 50 میلیون تومان اعتبار اولیه در دستور مرمت و بازسازی قرار دارند.

وی در ادامه درباره واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی گفت: اولین بنایی که در استان کردستان به بخش خصوصی واگذار شده عمارت ملک التجار است که با 2 میلیارد تومان اعتبار توسط شهرداری مرمت و به خانه هنرمندان تبدیل شده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان همچنین  به وضعیت 16 اثر تاریخی در سد تلوار که به دوره های پیش از تاریخ ، باستان و اسلامی برمیگردند اشاره کرد و افزود: اکنون 2 اثر تاریخی در این منطقه به زیر اب رفته است.

آذر شب در ادامه  از اعزام هیات باستانشناسی و کاوشگری اثار باستانی  به حوزه تاریخی سد تلوار  در چند روزآینده  اشاره کرد و گفت: 5 هیات باستانشناسی برای نجات بخشی  و کاوش در 3 روستای سلامت اباد ، چهل امیران و کنامار با 200میلیون اعتبار راهی این مناطق خواهند شد.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.