سفیر سابق ایران در مکزیک گفت: آمریکا نه قصد دارد تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را ملغی کند و نه کل تحریم‌های اعمالی از سوی خود را و این یعنی اینکه امتیاز نقد می‌خواهند و وعده امتیاز نسیه می‌دهند.

"محمدحسن قدیری ابیانه" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران درخصوص حصول و یا عدم حصول توافق نهایی در 24 نوامبر گفت: کنگره آمریکا که در دست جمهوری خواهان افتاده است، ایران را تهدید به تحریم‌های بیشتر می‌کند و لذا بعید می‌دانم توافقی حاصل شود.  
 
این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکا نسبت به گذشته اهرم‌های کمتری برای فشار به ایران دارد، اظهار داشت: اتحاد 1+5 با اشغال بخشی از اوکراین و تحریم‌های متقابل غرب، درهم پاشیده و زمینه صدور قطعنامه‌های جدید علیه ایران وجود ندارد.  
 
قدیری ابیانه با تأکید بر اینکه هیئت مذاکره‌کننده ایرانی محتوای مذاکرات را منتشر نکرده افزود: لذا از جزئیات مذاکرات خبر موثق ندارم ولی علیرغم اینکه آمریکا نیازمند رسیدن توافق با ایران است، می‌خواهد همواره اهرم فشار و تحریم را بر روی ایران نگه دارد.  
 
این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به گزارش برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه آمریکا نه قصد دارد، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را ملغی کند، و نه اینکه کل تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا را بردارد، خاطر نشان کرد: آمریکا امتیاز نقد می‌خواهد و وعده امتیاز نسیه می‌دهد.  
 
وی وجود عوامل تروریستی دست نشانده آمریکا در منطقه، که حالا بلای جانشان شده را بر روند مذاکرات موثر خواند و تصریح کرد: داعش حکومت‌های دست نشانده‌ای مثل عربستان را که خودشان در تشکیل آن نقش داشتند، تهدید می‌کند و آمریکا خود را در مقابله با داعش نیازمند ایران می‌بیند و موقعیت جمهوری اسلامی روز به روز در حال گسترش است و در صورتی که در صحنه داخلی اصلاحاتی صورت گیرد دیوار تحریم‌ها خود به خود فرو پاشیده خواهد شد.  
 
قدیری ابیانه در راستای تشریح اصلاحات داخلی برای برچیده شدن دیوار تحریم‌ها اقتصاد مقاومتی را کلید شکوفایی اقتصاد مستقل خواند.
 
وی تأکید کرد: با عزم ملی و اصلاح سبک زندگی این امر محقق می‌شود و باید فرهنگ کار و تولید و پرهیز از اسراف و خرید کالای خارجی در کشور نهادینه شود و در این صورت شاهد تحولی اساسی خواهیم بود.  
 
این کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: آنچه دشمن را به تأثیر تحریم‌ها امیدوار ‌کرد علاوه بر فتنه 88 فرهنگ ضعیف کار و مصرف در ایران است.  
 
قدیری ابیانه با تأکید بر اینکه ملت ایران بعد از اعراب در تنبلی اجتماعی مقام دوم جهانی را دارند، با ابراز تأسف از اینکه ملت ما یکی از مسرف‌ترین ملت‌های جهان هستند اظهار داشت: روزهای تعطیل در ایران بیشترین و ساعات مفید کمترین است.  
 
سفیر سابق ایران در مکزیک در پایان این وضعیت را موجب امیدواری دشمن به تأثیر تحریم‌ها برشمرد و تأکید کرد: در صورت اصلاح این وضعیت دشمن از اثرگذاری تحریم‌ها ناامید خواهد شد و چاره‌ای جز عقب‌نشینی نخواهد داشت. 

انتهای پیام/ 
برچسب ها: توافق نهایی ، مذاکرات ، 5+1
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار