راه‌اندازی مرکز عالی زنان و خانواده به عنوان حلقه مکمل و تسهیل‌گر امور زنان و خانواده در کشور در شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، راه اندازی مرکز عالی زنان و خانواده در جلسه شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده بررسی شد.

شورای فرهنگی اجتماعی زنان در راستای حکم اخیر مقام معظم رهبری به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ایفای نقش حلقه‌های مکمل و تسهیل‌گر و الهام بخش حمایت از فعالیت‌های خودجوش و فراگیر در عرصه فرهنگ و رفع موانع از سر راه گروه‌های مردمی، از مرکز مطالعات راهبردی زنان و خانواده که یک مرکز غیردولتی فعال در عرصه تحقیقات و پژوهش و برنامه‌ریزی‌های تخصصی مسائل زنان است دعوت کرده و طرح پیشنهادی تشکیل مرکز عالی زنان و خانواده در جلسه شورا ارائه شد.

این طرح بر ضرورت ایجاد مرکزی عالی در نقطه ثبات نظام که با همکاری همه جانبه قوای سه گانه به چشم‌انداز سال 2014 اشاره دارد، این مرکز با ایجاد یک شورای عالی راهبردی و مرکز تحقیقات استراتژیک و مرکز رصد و شوراهای برنامه‌ریزی و پژوهش و معاونت‌های مورد نیاز فعالیت خواهد کرد.

سپس اعضاء پس از بحث و بررسی نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون برنامه‌ها و ساختار این مرکز تخصصی مطرح کرده و بر مواردی چون عدم تداخل وظایف قوای سه‌گانه و نیز وجود مغایرت با اصل 75 و 74 قانون اساسی و عدم تناسب بر ساختارهای تحقیقاتی ـ شورایی و اجرایی تأکید کردند و بر ضرورت آسیب شناسی دستگاه‌ها و مراکز و شوراهای موجود برای بازآرایی جبهه فرهنگی نظام، تصریح کردند تا از تکرار ساختارهای موجود با توجه به ضعف‌هایی که دارند پیشگیری شود.

همانگونه که مقام معظم رهبری در ارتقاء جایگاه امور زنان و خانواده در سال 92 و 93 بر ایجاد یک مرکز عالی و ثابت با کادرهای قوی و چشم‌انداز بلند مدت تأکید کرده اند که در ذیل آن مرکز عالی و ثابت، نهادها و بنیادهای متناسبی برای بخش‌های مختلف تشکیل شود و بانک اطلاعاتی مناسبی هم وجود داشته باشد (این مرکز) بایستی یک شکل سیستمی پیدا کند، مرکزی با این ویژگی‌ها ایجاد شود.

و امروز نیز در مسیر ارتقاء و رشد و تعالی شورای عالی انقلاب فرهنگی که تاکنون مسئولیت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی استراتژیک را ایفا کرده و تدوین سند مهندسی فرهنگی و اقدامات ملی را نیز به صورت اسناد بالادستی کامل کرده است باید با ورود به عرصه اقدام و تحقق عملی برنامه‌ها بتواند با مهار تهدیدات و بازآرایی جدید جبهه فرهنگی نظام متناسب با نیاز زنان فعالیت کند.


انتهای پیام/
برچسب ها: زنان ، خانواده ، فرهنگی ، شورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار