پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی اروپا نوشت: مذاکرات فشرده بین ایران و قدرت های جهانی این هفته در عمان بدون پیشرفتی که امید دستیابی به توافق جامع تا پیش از 24 نوامبر را افزایش دهد، پایان یافت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "الی گرانمایه" در تحلیلی که در این پایگاه اینترنتی به چاپ رسید، افزود: اما بار دیگر فضایی همانند هفته‌های پیش از توافق موقتی که تقریبا یک سال پیش به امضا رسید، بر مذاکرات حاکم شده است. 

به اعتقاد وی حوادث مربوط به مذاکرات هسته ای اخیر در عمان دو نکته مهم را برجسته می کنند. اول آنکه احتمالا روسیه نقش مهمی در حل اختلاف های موجود بر سر برنامه غنی سازی ایران ایفا خواهد کرد. این مسئله تاکنون یکی از موارد مهم مورد اختلاف بوده است.  

نکته دوم این است که دست نیافتن به توافق برسر زمانبندی لغو تحریم های ایران احتمالا مانعی بزرگتر از آنچه تصور می شد، بر سر راه دستیابی به توافق نهایی ایجاد خواهد کرد. 

ترکیبی از نشست های دو جانبه و سه جانبه بین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی و کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا، هفته گذشته در عمان برگزار شد. در کنار این نشست ها و پیش از پایان مدت زمان تعیین شده برای دستیابی به توافق، مذاکراتی هم در سطح معاونین بین ایران و قدرت های جهانی برگزار شد. علاوه بر موضوعات مربوط به غنی سازی و لغو تحریم ها مذاکره کنندگان می خواهند درمورد مدت زمان دقیق توافق پیشنهادی هم به تفاهم برسند. 

در کنار مذاکرات عمان، ایران و روسیه توافقنامه ای به امضا رساندند که بر اساس آن روسیه با ساخت رآکتورهای جدید در ایران موافقت کرده است. مسکو پذیرفته است که سوخت این رآکتورها را تامین کند و میله های سوختی مصرف شده را در خاک خود ذخیره کند. 

این توافقنامه تاثیر زیادی بر مذاکرات هسته ای داشته است زیرا نیاز عملی میان مدت ایران را به تولید اورانیوم غنی شده با خلوص پایین کاهش می‌دهد.

گرانمایه تاکید کرده است که نقش فعال روسیه در مذاکرات هسته ای ایران برای این کشور هم مزایای اقتصادی به دنبال دارد و منافع سیاسی. درمورد تحریم‌ها هم تمرکز مذاکرات از تعلیق و لغو تحریم‌های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا به سمت زمان‌بندی لازم برای لغو تحریم‌هایی که براساس قطعنامه های سازمان ملل برضد ایران اعمال شده اند، معطوف شده است. 

درحالی که ایران دریافته است لغو کامل تحریم‌ها روندی تدریجی خواهد بود اما اصرار دارد که توافق جامع باید دست کم به تعلیق تمام تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای این کشور منجر شود. 




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار