روزنامه " لس ‌آنجلس تایمز " گزارش داد : این احتمال وجود دارد که مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 به توافقی غیرمنتظره منتهی شود .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از لس آنجلس تایمز ؛ این روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به روند برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی در وین نوشت : این احتمال وجود دارد که مذاکره کنندگان دستیابی به توافقی غیرمنتظره را در گفتگوهای هسته ای اعلام کنند . این توافق می تواند روابط خصمانه دیرینه میان ایران و غرب را به آسانی حل و فصل کرده و یک موفقیت بزرگ برای باراک اوبامابه شمار آید . 

هیات های مذاکره کننده ایرانی و کشورهای 5+1 از صبح امروز ( سه شنبه ) در پایتخت اتریش جمع شده اند تا آخرین هفته باقیمانده تا ضرب العجل تعیین شده برای تحقق توافق نهایی _ 24 نوامبر _ را با گفتگوها و مذاکرات فشرده برگزار کنند . مذاکراتی که نتایج  مطلوب برای سخت و دشوار است اما غیرممکن نیست . 

یکی از مقامات دولتی وابسته به وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در حالی که نخواست نامش فاش شود درباره این مذاکرات اظهار داشت : دو طرف هنوز برای نزدیک شدن به توافق نهایی با شکاف هایی روبرو هستند . ما هنوز نمی دانیم که قادر به دستیابی به توافق نهایی هستیم یا نه . 

لس آنجلس تایمز در ادامه نوشت : باراک اوباما ، رییس جمهوری آمریکا شانس موفقیت در این مذاکرات را 50درصد و حتی کمتر تعیین کرده است . بسیاری از مقامات از هر هفت کشور درگیر در مذاکرات نیز معتقدند که " تمدید زمان گفتگوها " محتمل ترین نتیجه برای مذاکرات است . در چنین شرایطی برنامه هسته ای ایران تحت مراقبت بوده اما به فعالیت خود ادامه می دهد. 

بااین حال هنوز فرصت هایی برای حل اختلافات میان دو طرف و دستیابی به توافق باقی مانده است چرا که اعلام شکست مذاکرات راه حلی برای رفع اختلافات نیست بلکه باید باتداوم گفتگوها این شکاف ها را حل و فصل نمود . 

در صورت اعلام شکست مذاکرات هم تحریم های ضدایرانی همچنان در جای خود باقی می ماند و هم ادعای غرب مبنی بر نگرانی درباره احتمال دستیابی ایران به سلاح اتمی در آینده بی نتیجه واگذار می شود .

 یکی دیگر از مقامات غربی که به دلیل حساسیت های استراتژیک به صورت ناشناخته سخن گفت ، درباره روند و نتیجه مذاکرات هسته ای خاطرنشان کرد : این احتمال وجوددارد که توافقی غیرمنتظره میان ایران و 5+ 1 بدست آید . این احتمال حتی تا آخرین ساعات روز 24 نوامبر _ آخرین روز تعیین شده برای دستیابی به توافق _ نیز وجود دارد همانگونه که توافق نامه موقت در ساعات پایانی آخرین روز بدست آمد . 

ایالات متحده ، انگلیس، فرانسه ، آلمان ، چین و روسیه در تلاشند تا پیش نویس توافقی راتهیه کنند که بر اساس آن تحریم های سنگین آمریکا ،اتجادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به طور تدریجی برداشته شود و در مقابل اجازه بازرسی های سرزده از تاسیسات هسته ای "جمهوری اسلامی " و نیز محدود نمودن توان غنی سازی اورانیوم در نیروگاه های هسته ای این کشور به غرب داده شود . 

این روزنامه آمریکایی همچنین تاکید کرد : تهران بارها عنوان کرده است که هدف این کشور از توسعه برنامه هسته ای استفاده های مسالمت آمیز مانند تهیه انرژی و مصارف پزشکی می باشد و نه تولید بمب اتمی . 


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار