تلاش مسئولان برای جهانی شدن تپه‌های سیلک ادامه دارد

علی ابوالفضلی، مسئول آزادسازی حریم تپه‌های باستانی سیلک کاشان، تپه‌های باستانی سیلک را شناسنامه کهن ایرانیان خواند، و در آینده نزدیک از جهانی شدن آن خبر داد.

علی ابوالفضلی، مسئول آزادسازی تپه‌های باستانی سیلک کاشان در خصوص روند آزادسازی حریم تپه‌های باستانی سیلک در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: به طور جدی و با تلاش و کوشش بی‌وقفه به منظور رفع مشکلات حریم و آزادسازی تپه‌های سیلک هستیم تا این اثر باستانی هرچه سریع‌تر به ثبت جهانی رسیده و از سوی دیگر تکلیف مردم که اجازه ساخت و ساز در حریم تپه را ندارند، مشخص شود.
 
ابوالفضلی ادامه داد: در سال جاری به همین منظور کمیته‌ای برای نجات بخشی تپه‌های سیلک و برطرف کردن موانع آزادسازی حریم تشکیل شده است و تلاش‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.
 
مسئول آزادسازی تپه‌های سیلک اظهار داشت: یکی از آیتم‌هایی که باید رعایت شود تا یک اثر تاریخی جهانی شود رعایت کردن حریم و داشتن چشم‌انداز و منظر است.
 
وی افزود: همکاری سازمان میراث فرهنگی، شورای اسلامی و شهرداری کاشان، فرمانداری و استانداری استان اصفهان در این زمینه ادامه دارد.
 
ابوالفضلی عنوان کرد: در هر جای ایران هرگونه اقدامی در سایت‌های تاریخی و پیش از تاریخ صورت می‌گیرد و لایه‌نگاری شود؛ اقدامات صورت گرفته باید با تپه‌های باستانی سیلک تطبیق داده شود.
 
مسئول آزادسازی حریم سیلک تصریح کرد: تپه‌های باستانی سیلک شناسنامه کهن ایرانیان است.
 
این مقام مسئول افزود: محوطه باستانی سیلک، با قدمتی بیش از 7500 سال به عنوان یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های تمدن بشری همواره در محافل علمی و باستان‌شناسی ایران و جهان مورد توجه بوده و ادامه خواهد داشت.
 
ابوالفضلی خاطرنشان کرد: استمرار 5 هزار سال تمدن و سکونت باعث شده است تا سیلک به عنوان معیاری برای ارزیابی دیگر سایت‌های باستانی قرار گیرد.
 
وی تأکید کرد: ساماندهی تپه‌های باستانی سیلک یک طرح مطالعه شده و جامع است که تلاش خواهیم کرد تا هرچه سریع‌تر جهانی شود.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار