در حالی که تنها سه روز تا پایان موعد مقرر برای مذاکرات هسته ای باقیمانده ، ابهامات درباره نتیجه نهایی آن به اوج خود رسیده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بوستون گلوب ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم " میشل گوردون و دیوید سنگر " نوشت : تنها سه روز تا موعد مقرر برای اعلام نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای باقی مانده و هیات های مذاکره کننده باید در انتهای روز دوشنبه حاصل حدود شش ماه گفتگوهای فشرده خود درباره برنامه هسته ای ایران را به جامعه جهانی اعلام کنند . 

روز گذشته ( جمعه ) جان کری وزیر خارجه ایالات متحده و محمدجواد ظریف وزیر خارجه و عضو ارشد هیات مذاکره کنندگان ایرانی قضد بازگشت به پایتخت های خود را داشتند تا با مشورت هرچه بیشتر با مقامات داخلی ، پیشنهادات جدید مطرح شده را با آنها در میان بگذارند . این اقدام هر دو طرف در راستای حل هرچه بیشتر شکاف های موجود میان ایران و 5+1 برنامه ریزی شده بود اما پس از ساعاتی سفر هر دو سیاستمدار لغو گردید و کری و ظریف اعلام کردند که در وین می مانند . 

برخی رسانه های داخلی ایران عنوان کردند که ظریف به منظور دریافت دستورالعمل های بیشتر قصد عزیمت به تهران را داشته است . سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که کری در اسرع وقت به پاریس خواهد رفت تا در آنجا علاوه بر رایزنی و مشورت های بیشتر با مقامات اروپایی ، با مقامات دولت اوباما در واشنگتن در تماس باشد . 

در ادامه این مقاله آمده است : اما ظریف پس از ساعتی در گفتگو با یکی از خبرگزاری های رسمی داخلی اعلام کرد که هیچ پیشنهاد یا طرح جدیدی وجود ندارد تا وی در سفر به تهران به مقامات حکومتی ایران ارائه دهد . کری نیز برنامه خود برای سفر به پاریس را لغو نمود . 

مقامات آمریکایی و اروپایی قول داده اند که مذاکرات در سطح فشرده تر و با قوت بیشتری ادامه پیدا کند به همین دلیل انتظار می رود که دیدارها و گفتگوها از امروز ( شنبه ) تا روز دوشنبه در بالاترین سطوح خود پیگیری شود . با این حال مشکلات و اختلافاتی وجود دارد که  حتی در صورت دستیابی طرفین به توافق ،  نمی توان آن را توافقی جامع دانست و تمدید مهلت مذاکرات بهترین و محتمل ترین نتیجه ای است که می توان پیش بینی کرد . 

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود نیز درباره روند مذاکرات گفت : ما علنا اعلام کرده ایم که اختلافاتی میان ما وجود دارد و ما این تصمیم را نداریم که زودتر از زمان مقرر مسئله تمدید گفتگوها را با ایرانیان مطرح کنیم چرا که در این صورت این فشار از روی آنها برداشته می شود که برای حل و فصل موضوعات دشوار و مورد اختلاف تلاش کنند . 

مذاکرات در وین تمامی دیپلمات های مستقر در این شهر را به شدت درگیر کرده است که در راس آنها مقاماتی از چین ،روسیه ،آمریکا ، انگلیس ، آلمان و فرانسه قرار دارند. 

هدف دولت اوباما دستیابی به توافقی است که بر اساس آن روند برنامه هسته ای ایران به اندازه ای کند شود که چنانچه تهران هرگونه تصمیمی برای ساخت سلاح اتمی و نقض توافق گرفت حداقل یک سال زمان نیاز داشته باشد. با این حال چند مسئله کلیدی بعنوان موانع اساسی در دستیابی به توافق وجود دارند . 

نخست اینکه ظرفیت غنی سازی اورانیوم در نیروگاه های هسته ای ایران چه میزان می تواند باشد ؛ این مسئله شامل مقدار ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و نیز تعداد سانتریفیوژهای فعال در نیروگاه ها می باشد . 

مورد بعدی خواسته ایران درباره چگونگی لغو تحریم هاست . تهران خواستار لغو یکباره و کامل تحریم ها می باشد و نه تعلیق گام به گام آنها . به گفته نمایندگان ایرانی در مذاکرات تعلیق گام به گام تحریم ها با مفاد توافق نامه نهایی و روند اصلی مذاکرات مغایرت دارد . 

در انتهای این مقاله آمده است : مقامات آمریکایی امیدوارند در صورت دستیابی به توافق نهایی در مسئله هسته ای واشنگتن بتواند از کمک تهران در کاهش تنش های بین المللی و منطقه ای بهره مند شود . بعلاوه اینکه باراک اوباما می تواند از این توافق بعنوان ابزار اثبات موفقیت خود در زمینه سیاست خارجی استفاده نماید . 

مذاکره کنندگان 5+1 علاوه بر درنظرگرفتن منافع خود در توافق با تهران ناچارند محتاط تر عمل کنند چرا که اسرائیل ، عربستان سعودی و نمایندگان جمهوری خواه کنگره از مخالفان اصلی این توافق جامع بوده و در ضمن هم پیمان با آمریکا و اروپا هستند (!) 


انتهای پیام /

برچسب ها: مذاکرات ، هسته ای ، کری ، ظریف ، اشتون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار