رئيس كميته داوران فدراسيون كاراته از تغيير قوانين داوري و اجراي آن از 11 دي ماه 1393 یعنی ابتدای سال 2015 در تمامی مسابقات داخلی و خارجی خبر داد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران؛جواد سليمي در رابطه به تغيير قوانين داوري به سايت فدراسيون كاراته گفت: تغيير قوانين داوري از سال 2013 به صورت آزمايشي در ليگ هاي جهاني و قهرماني اروپا اجرا شد و كنگره جهاني در آلمان به تصويب رسيد كه از 11 دي ماه اجرا خواهد شد.
 
وي افزود: تغيير قوانين در دو بخش كاتا و كوميته در 23 ماده انجام شده كه به صورت مفصل آن را در سايت فدراسيون قرار خواهيم داد.
 
سليمي پیش از اینکه به 14 قانون تغيير يافته در بخش كوميته و 9 قانون تغییر یافته در بخش کاتا اشاره كند، گفت: طبق قول رئيس فدراسيون جهاني حضور داوران محجبه مسلمان در مسابقات به تصويب رسيد و از اين پس داوران مي توانند با آرم و تاييد فدراسيون جهانی قضاوت كنند.
 
وی ادامه داد: از اواخر سال 2016 استفاده از ماسك صورت در مبارزات رده سنی نوجوانان حذف خواهد شد، مربيان در رقابتهاي فينال و نيز كسب مدال بايد از لباس رسمي تعيين شده استفاده كنند.همچنين زمان يك دقيقه وقت اضافه برای مبارزات رده بندی و فینال حذف شده و مبارزات برای کسب مدال همانند مراحل مقدماتی برای آقایان در سه دقیقه و برای بانوان در دو دقیقه انجام می شود.
 
رئيس كميته داوران گفت: بر اساس قانون جديد زمان استراحت ورزشکاران بين دو مبارزه 5 دقيقه در نظر گرفته شده تا كاراته كا با تغيير لباس و لوازم براي مبارزه بعدي آماده شود.
 
وي افزود: تا پيش از اين ورزشكار مي توانست با هر دو دست حريف را گرفته و امتياز بگيرد اما طبق قوانين جديد كاراته كا تنها مي تواند از يك دست استفاده كرده و بلافاصله تكنيكش را اجرا كند. همچنين بعد از آشي باراي هم زمان دو ثانيه حذف شده است و کاراته کا بلافاصله باید اجرای تکنیک کند.
 
سليمي با اشاره به استفاده از ويدئو چك در مسابقات تصريح كرد: از اين پس سر داور 2 داور را براي ويدئو چك در هر تاتامي مشخص مي كند و در صورتي امتياز دهي خواهد شد كه هر دو داور راي و نظر مشابه و برابري داشته باشند.
 
وي در مورد تقسيم وظايف داوران،گفت: داور وسط مسئول اجراي قوانين، اخطارها و جريمه هاست و داوران كمك مسئول رسيدگي به امتيازات و جوكاي(خارج شدن از محوطه تاتامي) هستند و كمك داور حق نشان دادن علائم اخطار و جریمه را ندارد، مگر با درخواست داور وسط، ضمن اينكه در نسخه جديد قوانين داوري، گرفتن و نگه داشتن حریف از 2 ثانيه به بلافاصله تغيير يافته است.
 
سليمي در خصوص تغيير در اوزان رده سني زير 21 سال گفت: طبق درخواست فدراسيون كشورمان و نيز ساير كشورهاي عضو فدراسيون جهاني، اوزان رده سني زير 21 سال از 3 به 5 وزن تغيير كرده است كه در بخش پسران اوزان (60-،67-،75-،84- و 84+كيلوگرم) و در بخش دختران اوزان (50-،55-،61-،68-و 68+كيلوگرم) خواهد بود و این دقیقاً همان اوزانی است که در رده بزرگسالان وجود دارد.
 
رییس کمیته داوران فدراسیون کاراته کشورمان با اشاره به اينكه در گذشته در بخش كاتا ورزشكار مي توانست هر كاتايي را در مسابقات اجرا كند، بيان كرد: فدراسيون جهاني ليست 75 كاتاي رسمي را ارائه كرده كه برگرفته از 4 سبك اصلي كاراته(شوتوكان، شيتوريو، گوجوريو و وادوريو) به همراه زير مجموعه هاي آن است و کاتارو باید از میان آنها، كاتای خود را انتخاب کند.
 
سليمي با اشاره به اینکه كاراته با احترام شروع مي شود و با احترام هم خاتمه پيدا مي كند،اظهار داشت: طبق قوانین قبلی داوری، كاتارو حق "ری دادن" ( احترام گذاشتن) را نداشت و از او امتياز كم مي شد، اما بر اساس قانون جديد قبل و بعد از اجرای کاتا، ورزشکار بايد احترام گذاشته و در صورت رعايت نكردن اين اصل مهم، ورزشكار از دور مسابقات حذف مي شود.
 
وي گفت: توقف در اجراي كاتا براي چند ثانیه كه قبلاً در قانون وجود داشت، برداشته شده و ورزشكاراني كه توقف مشهود در اجرای کاتای خود داشته باشند، رد صلاحيت مي شوند.
 
سليمي در ادامه افزود: اعلام شوگو ( احضار داوران کمک) تنها زمانی صورت می گیرد که داور وسط قصد اخراج کاتارو را داشته باشد که در این زمان داور می تواند با کمک های خود مشورت کند.
 
وي گفت: قوانين جديد داوري در تمامي مسابقات و ليگ هاي كاراته اجرا خواهد شد و تغييرات ايجاد شده طي برگزاري يك كلاس آموزشي به داوران ارائه مي شود، ضمن اينكه آخرين تغييرات براي ورزشكاران و مربيان سوپر ليگ و برتر طي جلسه اي اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کاراته ، رییس ، تغییر ، داوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار