معاون وزیر آموزش وپرورش و رئیس سازمان سوادآموزی کشور گفت: بین اقتصاد ، توسعه انسانی ، بهداشت و سلامت و بی سوادی ارتباط مستقیمی وجود دارد و بنابراین سطح تحصیلات در کاهش جرایم بسیار موثر است چرا که جهل مردم باعث افزایش خطا و همچنین سوء استفاده از این جهل خواهد شد.

 
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، علی باقرزاده گفت : این تفکر که آدمهای بزرگتر اگر چه بی سوادند ولی از طریق ارتباطات اجتماعی اطلاعات کسب می کنند کافی است ، تفکر نابجایی است چرا که در دنیای امروز این اطلاعات گسسته عقب ماندگی ها را جبران نمی کند .

وی افزود: حدود 780 میلیون نفر در دنیا با این تعریف بی سواد هستند و 80% این تعداد در دوازده کشور دنیا هستند که براساس آخرین آمار سرشماری کشوری در سال 90 حدود 9700000 نفر بی سواد بالای شش سال و یازده میلیون کم سواد و نه میلیون در حد سواد دوره راهنمایی در کشور ایران وجود دارد.

 باقرزاده گفت : اصفهان رتبه پنجم بی سوادی سن بالای شش سال را در کشور با حدود 518 هزار نفر به خود اختصاص داده است که سهم استان در بخش بی سوادی 134000 نفر بی سواد مطلق 475000 نفر کم سواد است .که با این آمار استان اصفهان در بخش کم سوادی زیر پنجاه سال رتبه ششم را به خود اختصاص داده است .

وی ادامه داد: بین اقتصاد ، توسعه انسانی ، بهداشت و سلامت و بی سوادی ارتباط مستقیمی وجود دارد و لذا سطح تحصیلات در کاهش جرایم بسیار موثر است چرا که جهل مردم باعث افزایش خطا و همچنین سوء استفاده از این جهل خواهد شد .

باقرزاده گفت : سواد آموزی در کشور امروز با سه مشکل اساسی مواجه است : 1- عدم وجود اراده دسته جمعی برای ریشه کن کردن بی سوادی 2- عدم تقاضای سواد آموزی از طرف مردم به علت اینکه همیشه ما سراغ مردم رفته ایم و لذا گمان می کنند با حضور خود در عرصه سواد آموزی به دولت کمک می کنند که در این مسیر فضاسازی رسانه ای و تبلیغات بسیار مهم است 3-عدم وجود اطلاعات ثبتی قابل اعتماد برای شناسایی افراد .

وی در ادامه تصریح کرد : 25% دانش آموزان در استان دارای اولیاء بیسواد هستند که ضروری است برنامه ریزیهای مناسبی برای آموزش آنان صورت گیرد .

رئیس سازمان سواد آموزی کشور گفت : برنامه هایی که از صدا و سیما پخش می شود و دارای آرم سواد آموزی است اثر خاص و مفیدی بر مخاطبان ندارد و ضروری است در ساخت برنامه ها به صورت غیرمستقیم بیسوادان جذب و مشتاق سواد آموزی شوند .

وی در پایان خاطر نشان کرد : به جز حوزه سواد آموزی در آموزش و پرورش هیچ ارگان و نهاد دیگری در مسیر آموزش تخصصی این افراد اقداماتی انجام نمی دهد . و محتوایی برای جذب آنها تولید نشده است .

انتهای پیام/
برچسب ها: تحصیلات ، جرایم ، کاهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار