معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد کردستان گفت:به همت معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی کردستان وسازمان بهزیستی طرح تهیه نقشه شایع‌ترین بیماری‌های ژنتیکی استان طی پنج سال گذشته برای اولین باردراستان کردستان انجام می شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج،  بابک قنبری گفت: هدف از انجام این طرح تهیه نقشه جامعی از نقاط بیماری های ژنتیکی در سطح استان و تمامی شهرستان های تابعه آن است. 

وی افزود: این طرح به پزشکان، پژوهشگران و تحلیل‌گران که در حوزه سلامت فعالیت می کنند کمک می کند که در آینده در مورد بیماری های شایع ژنتیکی استان تصمیم گیری کنند. 

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: این طرح توسط مرکز خدمات تخصصی اطلاعات جغرافیایی(GIS) جهاددانشگاهی کردستان انجام می شود، و این مرکز در حال حاضر فعال بوده و براساس روش های میدانی، بازدیدهای محلی، تطبیق نقشه های جغرافیایی و مصاحبه، اقدام به جمع آوری داده های لازم می کند. 

وی گفت: تاکنون پزشکان، تحلیل‌گران و مشاوران حوزه سلامت برای پیدا کردن نقاط شایع بیماری های ژنتیکی استان با مشکل مواجه بودند،‌اما با استفاده از این نقشه به راحتی و به سرعت تحلیل های آماری امکان پذیر بوده و تجمع بیماری‌ها در استان مشخص خواهد شد. 

قنبری در پایان گفت: معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی کردستان این افتخار را دارد که در انجام طرح های پژوهشی استان حضور مستمری داشته باشد و تاکنون اقدام به انجام 12 طرح پژوهشی در استان کرده است.

انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: لرستان ، نقشه ، ژنتیک ، طرح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.