مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: تغییر الگوی کشت، بهبود راندمان آبیاری و افزایش بهره‌وری برای جبران کم‌ آبی و کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی که بزرگترین و مهم ترین مصرف‌ کننده آب است، ضروری به نظر می رسد.

یعقوب دین پژوه در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: آبیاری تحت فشار  نوعی از آبیاری مُدرن است که در آن از تلفات جلوگیری می شود.

وی تصریح کرد: صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به کارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تَر محصولات و افزایش کمّی و کیفی محصولات از مزایای به کارگیری روش های آبیاری نوین به شمار می رود.

دین پژوه ادامه داد: آبیاری قطره ای موجبات استفاده بهینه از هر قطره آب را مقدور می سازد.

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: بهره‌گیری از آبیاری‌های نوین در بخش کشاورزی و توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار می‌تواند نقش مهمی در افزایش بهره‌وری داشته باشد.

وی افزود: افزایش راندمان آبیاری به میزان ۷۰ درصد و در روش بارانی و به میزان ۹۰ درصد در روش قطره‌ای و تقلیل میزان آب مصرفی در مقایسه با آبیاری سطحی را از مهم ترین امتیازات آبیاری تحت فشار می‌دانند.

دین پژوه افزایش بهره وری آب را با پذیرش آبیاری قطره ای امکانپذیر دانست و تاکید کرد: بهره وری آب از طریق پذیرش آبیاری قطره ای، بهبود روش های آبیاری سطحی موجود و ترویج مستمر مدیریت بهتر آب در مزارع  افزایش می یابد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.