کارشناس بسکتبال با تاکید بر اینکه نباید فدراسیون قائم به یک فرد باشد گفت: راه نجات بسکتبال در مدیریت علم گرا، انتقاد پذیر و داشتن بازوهای توانمند است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ با اتمام ثبت نام انتخابات ریاست فدراسیون بسکتبال، زمان ورود کارشناسان و تمام اهالی بسکتبال به ماجرا فرا رسیده است تا با نقدهای خود به انتخاب بهتر برای صندلی ریاست این رشته کمک کنند.

در شرایطی که بسیاری از افراد به دلایل مختلف حاضر به صحبت شفاف در این مورد نیستند، فرزاد کوهیان سرمربی فصل قبل ذوب آهن اصفهان مانند همیشه نظرات خود را بدون در نظر گرفتن منافع بیان کرد.

کوهیان در مورد تعداد کاندیداهای انتخابات گفت: تصور نمی کردم که این تعداد نفرات وارد انتخابات شوند. به نظر می رسد که شرایط فعلی به شکلی است که همه احساس کرده اند باید با ورود خود به بسکتبال کمک کنند و شرایط را تغییر دهند.

انگیزه از ورود به انتخابات مهم است

کارشناس بسکتبال در مورد ورود محمود مشحون به صحنه انتخابات اشاره کرد: مشحون در زمان حضور خود به بسکتبال خدمت کرد و در 3 دوره ریاستش منشأ خیر زیادی در بسیاری از کارها بود. ضمن اینکه مقام های خوبی هم با تیم ملی به دست آمد که به کم و کیف آن کاری نداریم اما نکته ای که خود مشحون هم باید به آن بپردازد، انگیزه های موجود برای شرکت در انتخابات است چون وی وظیفه و کاری را که باید در بسکتبال انجام می داد را به سرانجام رسانده است.

کوهیان ادامه داد: نکته مهم این است که تجربه این سال ها نشان داده که مشحون به همان روند گذشته و دیدگاه سنتی پایبند است که به نظر می رسد این روند نمی تواند جوابگوی بسکتبال علمی، چالشگر و به روز دنیا باشد. ضمن اینکه در روند چند سال گذشته نقاط ضعفی در بسکتبال وجود داشته و تمام ابعاد این رشته رشد نکرده اند.

وی به ارکان مهم بسکتبال اشاره کرد: در این مدت بیشتر به تیم ملی پرداخته شد در حالی که تیم ملی تنها یکی از ارکان مهم بسکتبال و نشات گرفته از بقیه ارکان است. مسائلی مثل استعدادیابی خوب که در آینده به داشتن تیم ملی خوب منجر می شود؛ جذب اسپانسرهای خوب که لیگ قوی را می سازد و لیگ قدرتمند که باز هم به داشتن تیم ملی خوب کمک می کند؛ زیرساخت ها و ابعاد دیگر که همه در کنار هم به توسعه یک رشته کمک می کنند.

مشحون روی مقام های تیم ملی متمرکز است


وی تاکید کرد: مشحون به لحاظ انگیزه ای که بعد از سال های طولانی کار در فدراسیون دارد با افراد دیگر متفاوت است. سایرین انگیزه کار زیادی دارند اما رئیس سابق فدراسیون بیشتر روی مقام های تیم ملی در چند سال گذشته متمرکز است در حالی که کارهای دیگری هم بوده که باید انجام می شد. اگر قرار بر استفاده از وجود مشحون در آینده باشد که اتفاقا کار خوبی هم هست باید به عنوان مشاور از رهنمودها و تجربیاتش استفاده شود.

اصول مدیریتي در اين چند سال رعایت نشد

کوهیان گفت: بسکتبال نیاز به تغییر نگرش، ایده ها و راهبردهای جدید دارد. در واقع برنامه راهبردی را نوع نگاه و استفاده از سخت افزار، نرم افزار و علم روز مشخص می کند. طبق اصول مدیریتی، 5 مورد اصلي در مدیریت وجود دارد: 1- برنامه ریزی 2- سازماندهی 3- ایجاد انگیزه 4- تعمیم نیروی انسانی 5- اعمال کنترل نظارت. براین اساس در چند سال گذشته اصول مديريتي رعايت نشده، مدیریت استراتژیک و برنامه ریزی خاص برای این رشته نداشتیم و افتی را در ابعاد مختلف می بینیم. 

منظور از قوی نبودن چیست؟


بعد از اتمام ثبت نام کاندیداها بحث قوی نبودن بسیاری از افرادی که برای انتخابات ثبت نام کردند، به وجود آمد. کوهیان در این مورد سوال کرد: منظور از قوی نبودن چیست؟ چطور قبل از ورود کاندیداها متوجه قوی نبودن آنها شدیم؟ این نوعی ترور افراد است که با یک کلمه بسته و جامع مثل قوی نبودن آنها را خطاب کنیم. ابتدا باید تعریفی از قوی بودن داشته باشیم و بعد ببینیم که چه چیزهایی لازم است تا فدراسیون قوی باشد. وقتی هنوز کاندیداها برنامه نداده اند، این نوع قضاوت منطقی نیست. بهترین راه گذاشتن برنامه های مناظره برای آنها است تا عملکرد و برنامه های خود را برای همه ارائه دهند. بسیاری از کاندیداها مدیریت خوبی در جاهای دیگر داشته اند، چطور می گوییم که هیچ کدام قوی نیستند؟ از طرفی وقتی صحبت از کارنامه قوی می شود، بهتر است به چند سال گذشته برگردیم که آیا همه چیز خوب بوده است؟ 

فدراسیون باید گروهی اداره شود


کوهیان به جمع گرایی در فدراسیون اشاره کرد و گفت: قائم به فرد بودن در فدراسیون مشکلساز می شود. باید تفکر در فدراسیون عوض شود چون تفکری که حاکم بود منجر به این شد که در نهایت حتی تیم ملی هم نتیجه دلخواه را نگیرد. شاید برخی کاندیداها همه خصوصیات را با هم نداشته باشند اما فدراسیون قبلی هم این شرایط را نداشت. موضوع این جا است که فدراسیون باید به دست گروه اداره شود و رئیس فدراسیون هم باید رئیس گروه، هماهنگ کننده و پیش برنده اهداف باشد.

سرمربی سابق ذوب آهن با تاکید بر اینکه بسکتبال نیاز به علم روز، برنامه ریزی و تدوین مدیریت راهبردی دارد، گفت: برای تدوین مدیریت راهبردی نیاز به تخصص هست. قطعا هیچ فردی در تمام زمینه ها تخصص کامل ندارد. به این ترتیب باید کمیته های مختلفی تشکیل شود که به دست افراد متخصص اداره شوند. حتی اگر محمود مشحون هم دوباره ریاست را به دست بگیرد باید یک برنامه ریزی ارائه دهد. مشکل اصلی ما این است که برای ساختار بسکتبال ایده نو، علم روز و سازماندهی نداریم.

برنامه ریزی و اجرای ایده ها کار یک نفر نیست

وی ادامه داد: تمام این برنامه ریزی و اجرای ایده ها هم کار یک نفر نیست. مگر بسکتبال اسپانیا را رئیس فدراسیون آنها به اینجا رسانده یا در کشورهایی که لیگ های پویا و منسجم دارند مثل کشورهای اروپایی یا حتی کشورهای آسیایی مثل چین، کره و فیلیپین تنها یک نفر مسئول است؟ در ایران هم گروه هایی که برای کار می آیند، بسیار مهم هستند. 

کوهیان اضافه کرد: باید در بحث انتخابات بیشتر از اینکه به بودن یا نبودن محمود مشحون فکر کنیم به دنبال این باشیم که گروه هایی که برای کار می آیند، چه شرایطی دارند؟ کشورهایی که در بسکتبال رشد کرده اند گروه های کاری متخصصی داشته اند و رئیس فدراسیون نیز به صورت نظارتی و تشریفاتی روی کار است. این را به تمام کاندیداها و گروه های کاری می گویم که باید بازوهایی با توانایی بالا و متخصص در هر زمینه داشته باشند. البته ممکن است در خود جامعه بسکتبال هم این متخصصان را در تمام زمینه ها نداشته باشیم، در این صورت می توان از علم گروه های دیگر خارج از بسکتبال استفاده کرد.
 
ما پتانسیل مطرح شدن در دنیا را داریم

وی گفت: متاسفانه در دوره قبل علم و مدیریت نوین برای استفاده از ابزارهای نو وجود نداشت و به همین دلیل از بام آسیا پایین آمدیم. ما پتانسیل این را داریم که در بسکتبال دنیا خودمان را مطرح کنیم، حالا هم باید از این پتانسیل استفاده کنیم.

کوهیان با تاکید بر اینکه ریاست فدراسیون باید به افرادی سپرده شود که افکار نو و انگیزه داشته باشند، گفت: نقاط ضعف باید به صورت کتبی و شفاهی بیان شود. انتقاد باعث رشد و تکامل می شود. اگر در بسکتبال از تعارض استفاده نشود همه چیز مانند یک برکه بسته می ماند. اگر تنها از وضع موجود تعریف کنیم در نهایت بسکتبال پیشرفت نمی کند، در حالی که باید با تبادل فکر و استفاده از ایده ها همه چیز به روز رسانی شود. این دیدگاه بسکتبال را به سمت پویایی و رشد می برد.

وی تاکید کرد: اینکه ما از وضع موجود راضی باشیم و احساس کنیم که سطح بسکتبال ما همین است، تفکر درستی برای رشد و پویایی نیست. این یعنی هیچ کاری نمی توان برای بسکتبال انجام داد اما همانطوری که تا به حال رشد داشته ایم باز هم می توان به این رشد ادامه داد، به شرطی که تعارض و تقابل آرا وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار