فریبا فاضل، تهیهکننده رادیو در گفتگو با
خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران در خصوص نقش خلاقیت در اثرگذاری یک برنامه گفت: خلاقیت مثبت در جذب مخاطب بسیار مؤثر است. به خصوص خلاقیتی که باعث بهتر رساندن مفهوم و پیام باشد. بسیاری از خلاقیتها که در برنامهها به کار برده میشوند، به جای تسهیل در فهم پیام، کار را سختتر میکند.
وی افزود: رادیو مانند روزنامه نیست که دوباره برگردیم و آن را بخوانیم؛ بنابراین باید به گونهای باشد که شنونده محض شنیدن، پیام آن را دریابد.
وی علت کلیگویی در برنامه را این گونه بیان کرد: با قرار گرفتن تحقیق به عنوان یک کالای لوکس در جامعه، برنامهها بدون تحقیق و پژوهش ساخته میشوند.
فاضل ادامه داد: زمانی استادان ما برنامههای زنده را بیارزش میدانستند. اما اگر برنامههای تولیدی هم با فکر برنامهی زنده تولید شود، ارزش ندارد.
وی همچنین دربارهی تأثیر نام برنامه در جذب مخاطب، عنوان کرد: ممکن است در ابتدا بیتأثیر باشد، اما اگر عنوان خوبی هم داشته باشد، با گذشت زمان پذیرفته میشود. اما بهتر است که از همان ابتدا نام خوبی در نظر گرفته شود.
تهیهکننده برنامه خانواده در پایان بیان کرد: به اعتقاد من هر کاری که با تحقیق انجام شود، نتیجه خوبی میدهد و توصیهی من به برنامهسازان تازهکار این است که در وهلهی اول مخاطب برنامه را شناسایی کنند و برنامه مورد پسند خودشان نیز واقع شود. برنامه تکبعدی نباشد و از جوزدگی به خصوص در مسائل اجتماعی به دور باشد.
انتهای پیام/ اس