یک روان شناس گفت: توجه به نیازهای شخصی و افراد خانواده تاثیر بسزایی در شادابی کل خانواده دارد.

مریم نصیری روان شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه هر فردی در خانواده باید به اندازه طبیعی حریم شخصی داشته باشد که مورد توجه قرار گیرد، گفت: عدم توجه به ابعاد مختلف نیازهای شخصی و همچنین نیازهای فرد مقابل تاثیر زیادی بر روابط بین اعضای خانواده دارد.

وی افزود: در همین راستا باید یک سری اهداف کوتاه مدت و بلند مدت وجود داشته باشد که تک تک اعضای خانواده در رابطه با آن نقش خود را ایفا کنند.

این کارشناس با اشاره به تهیه یک لیست از نیازهای فردی ، گفت: این لیست باید در اختیار همسر قرار گیرد، تا هر دو طرف از خرد ترین نیازهای یکدیگر  نیز با خبر شوند.

وی تصریح کرد: همچنین هر فرد باید به علایقش بها دهد و آنها را به عمل برساند، زیرا در اثر انجام آن، فرد انرژی می‌گیرد و طبیعتا این انرژی را به اعضای خانواده انتقال می‌دهد.

نصیری به اختلاف در اهداف نیز اشاره کرد و گفت: تا جایی که امکان دارد باید اهداف را هم سو کرد و در صورت وجود تناقض، از خود گذشتگی مطرح می شود، که در این بیان فرزندان قسمت مهمی را تشکیل می‌دهند و باید تلاش شود تا احساس برنده – برنده وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در یک خانواده سالم به تمام ابعاد نیازهای همه اعضای خانواده توجه می‌شود، خاطر نشان کرد: در این نوع خانواده هزینه و وقت برای همه به اندازه نیازشان مصرف می‌شود تا هیچ کس احساس سرخوردگی و یا هدر رفتن استعدادهایشان را نداشته باشند.

انتهای پیام/
 
برچسب ها: شادابی ، خانواده ، نیاز ، نصیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار