به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،شاید از همین روست که مهدیه میرمحمدخانی در بخشی از یادداشت کوتاهش در فیس
بوک خطاب به مرتضی پاشایی می نویسد: «تمام وجودم مملو از افسوس و غمی تلخ
می شود، وقتی سال گذشته همین روزها دغدغه های بسیار داشتی و کسی پاسخگو
نبود! خوب می دانم! درست همین حالی که خیلی از
هنرمندان دارند و من در این یک سال بعداز شروع کار هنری ام دارم. . . شنیدن شایعات. . . تندی ها و کنایه ها ... محرومیت ها و تهدیدها و ...»
رشد
بانوان ایرانی در چند دهه گذشته، در حیطه موسیقی پدیده ای انکارناپذیر
است. رشدی که از علاقه دختران نوجوان و بانوان جوان به هنر موسیقی حکایت می
کند. اما این هنر برای دختران و زنان ایرانی همواره با اما و اگرهایی
همراه بوده است و چنان که پیداست در عمر کوتاه دولت یازدهم این اما و اگرها
بیشتر از قبل شده است.
فعالیت بانوان در قالب تک خوانی و تک نوازی
هر چند در چارچوب موازین قانونی است اما برای جامعه موسیقی ایران خالی از
دغدغه نیست و به تازگی چالش هایی را برای دولت یازدهم ایجاد کرده است.
هشدار به برخورد مستقیم و اتهام های پی در پی ترویج فساد و اباحه گری از
جمله این چالش ها هستند.
گروه های موسیقی این روزها باید نگران
پروژه ای باشند که حذف تدریجی بانوان از تک نوازی و تک خوانی در کنسرت ها
را کلید زده است. برای مثال کنسرت هایی که اکنون در 13 شهر کشور از جمله
اصفهان، تبریز، ارومیه، زنجان، گرگان، تمامی شهرهای استان خراسان و برخی
شهرهای استان خوزستان اجرا دارند، با مشکل حضور بانوان در گروه مواجه شده
اند. در این بین مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم هیچ کمکی نمی کند و در
هر کنسرت احتمال حذف نوازنده یا هم خوان زن وجود دارد.
در مهر ماه
سال جاری گروه موسیقی "عرفان" که برای اجرا در "اجلاس و جشنواره میراث
فرهنگی ناملموس" به اصفهان رفته بود؛ ناچار شد برنامه اش را بدون حضور
بانوان نوازنده اجرا کند.
به این گروه وعده داده شد که در"هنرسرای
خورشید" اصفهان می توانند با حضور همه اعضا به اجرا بپردازند. اما باز
بانوان نوازنده از رفتن روی سن منع شدند و سرانجام گروه تصمیم گرفت برای
حفظ جایگاه بانوان گروه از کل اجرا صرف نظر کند.
نکته قابل توجه
اینجا بود که در همین هنرسرای خورشید زنان کره ای اجازه یافتند تا بخوانند و
بنوازند. گویا تنها بانوان ایرانی هستند که نباید در عرصه موسیقی بدرخشند.
مسئولین وزارت ارشاد در پی این ممنوعیت اعلام کردند که این وزارت
دخالتی در حذف بانوان از کنسرت نداشته است و گویا نهادهایی دیگر در این
تصمیم دخالت داشته اند.
حجه الاسلام محمد تقی رهبر، امام جمعه
اصفهان در مورد مجوز روی سن رفتن بانوان در اصفهان گفته است: «همین که
تعدادی خانم روی سن می روند و عده ای تماشاچی مرد این خواندن و نوازندگی را
می بینند و فضای سرگرمی ایجاد می شود، این درست نیست.»
سید حسین
نقوی حسینی از نمایندگان شورای اسلامی، تک خوانی و تک نوازی بانوان را یکی
از حرمت هایی می داند که در کشور شکسته شده و این موضوع را برخلاف باورها و
ارزش های مردم ایران می داند. نقوی اخطار داده است که اگر مسئولان مربوطه
به دغدغه های نمایندگان توجه نکنند مجلس از اختیارات قانونی خود استفاده
خواهد کرد.
علم الهدی، امام جمعه موقت مشهد نیز تک خوانی و توسعه
موسیقی بانوان را اباحه گری و در راستای منافع دشمنان اسلام و نظام معرفی
کرده است و در این زمینه به دولت هشدار داده است.
اما دامنه اعتراض
به فعالیت بانوان تک خوان و تک نواز صرفا به ممانعت از اجرا محدود نمی شود و
انتقاد از عملکرد وزیر ارشاد را نیز در بر می گیرد.
در آبان 1392
شایعه ای مبنی بر حضور وزیر ارشاد در مراسم تک خوانی یکی از بانوان خواننده
منتشر شد که به سرعت جز اخبار پربیننده قرار گرفت؛ اما در متن خبر، تنها
تصاویری از ' مهدیه محمد خانی' و نوازندگان گروه "ماه" بود که در آن از علی
جنتی و سایر حضار خبری نبود.
در پی انتشار این شایعه "بابک بیگی"
رئیس روابط عمومی وزارت ارشاد اعلام کرد: «زمان اجرا این کنسرت وزیر در
جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته است.»
با این وجود، پس از
انشار این شایعه علی جنتی به مجلس شورای اسلامی احضار شد و در توضیح
تصاویری که توسط حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس توزیع شده بود،
گفت: «آن چه بین نمایندگان پخش شده تصاویر خانمی است که در خارج از کشور تک
خوانی داشته است. اگر می توانید سندی ارائه دهید که مجوز این کار را ما
داده ایم.»
علی رغم توضیح و دلیل وزیر، مجلس باز هم علی جنتی را مقصر دانست و به او کارت زرد داد.
از سوی دیگر علی جنتی در نشست های خود در جمع
هنرمندان
به دغدغه نمایندگان مجلس بارها پاسخ داده و گفته است: «برای دولت صرفاً
فتوای رهبر معظم انقلاب ملاک کار است و بر حسب فتوای ایشان تفاوتی بین جمع
خوانی و تک خوانی بانوان در صورتی که مفسده انگیز نباشد نیست.»
سوء
تفاهمی که در این میان رخ داده این است که گویی تک خوانی بانوان در کنسرت
هایی بوده که مردان نیز در آن حضور داشته اند. پیروز ارجمند مدیر دفتر
موسیقی وزارت ارشاد تأکید کرده است که مجوز تک خوانی هایی که صادر شده
صرفاً برای کنسرت هایی است که تنها مخاطب زن دارند و در کنسرت های عام،
زنان خواننده به شکل هم خوانی و کر حضور دارند و این شیوه از ابتدای انقلاب
سابقه داشته است.
بارها مسئولین وزارت ارشاد بر رعایت موازین شرعی و
چارچوب های قانونی توسط این وزارت خانه تأکید داشته اند و در اعطای مجوز
کنسرت ها حساسیت بسیار نشان می دهند. بر اساس آخرین اظهارات حسین نوش آبادی
معاون این وزارت خانه نیز، فرهنگ و هنر کشور متعلق به یک جریان خاص نیست و
مرجع نهایی تصمیم گیری درباره برگزاری کنسرت ها وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامی است. با این حال، باید دید در عمل کدام نهاد به نحوه و چگونگی
برگزاری کنسرت ها نظارت دارد؟
کارشناسان عرصه موسیقی بر این باورند
بدیهی است اعمال سلیقه هایی از این دست، در دراز مدت نه تنها بخشی از بدنه
موسیقی کشور را به انزوا خواهد کشید، بلکه در نهایت سبب تضعیف هنر موسیقی
در ایران خواهد شد و از سوی دیگر ناامنی شغلی و اقتصادی بانوانی که در این
حیطه فعالیت می کنند را نیز رقم خواهد زد. بنابراین شایسته است قانون را
ملاک قرار دهیم و اگر ممنوعیتی در قانون آمده به آن به دیده احترام بنگریم،
و از اعمال سلیقه شخصی بپرهیزیم.
/ انتهای پیام
منبع: ایرنا