وزیر گارد ملی عربستان با اشاره به این که باید آمریکا حمایت سریع تسلیحاتی از مخالفان سوری داشته باشد ابرازامیدواری کرد اختلافات میان ایران و گروه 1+5 در برنامه هسته ای این کشور به زودی حل و فصل شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه در واشنگتن درباره اهداف سفر وی به آمریکا گفت: سفر ما به آمریکا بر اساس دعوتنامه "چاک هیگل" وزیر دفاع آمریکا بوده است و در این سفر با رئیس جمهور باراک اوباما دیدار و گفتگو کردیم و رئیس جمهور آمریکا در این گفتگو محبت خود را به پادشاه عربستان سعودی و احترام خود را به این کشور نشان داد. عربستان دوست و متحد آمریکاست و در گفتگوهایی که با رئیس جمهور اوباما داشتم شاهد تفاهم زیاد دو طرف درباره موضوعات منطقه بودیم. ما درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه خاورمیانه گفتگو کردیم. شکی در این نیست تحولاتی که در منطقه وجود دارد بر مذاکرات ما سایه افکنده بود. قطع نظر از این که اختلاف نظرهایی با آمریکا داشته یا نداشته باشیم ولی این احساس را داریم که تفاهم زیادی میان دو طرف وجود دارد. درباره اوضاع عراق، سوریه،یمن و مذاکرات گروه پنج به علاوه یک با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور گفتگو کردیم. در گفتگویی که با رئیس جمهور اوباما داشتم وی ایده های دلگرم کننده ای داشت و امیدواریم این ایده ها به زودی عملی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که مسئله برنامه هسته ایران مطرح است، آیا آمریکایی ها می خواهند نفوذ ایران را در منطقه بپذیرند و آیا فکر می کنید آمریکایی ها پس از توافق موقت هسته ای می خواهند روابط خود را با ایران عادی کنند، گفت: همیشه یک تصور مشکوکی درباره روابط ایران و آمریکا وجود داشته است و این که چگونه ممکن است مقامات دو طرف با یکدیگر درباره توافق هسته ای گفتگو کنند به ویژه آنکه این گفتگوها بیش از حد لزوم بوده است و شکی در این نیست در این گفتگوها چانه زنی هایی صورت گرفته است. ما با آمریکا درباره مسئله ایران تفاهم داریم وجان کری وزیر خارجه آمریکا در این زمینه دیدارهای مستمری دارد و امیدوارم ایرانی ها درک کنند که منطقه هرگز یک جنگ را که بر منطقه تاثیر بگذارد نمی پذیرد. در حال حاضر یک فرصت بسیار بزرگی ایجاد شده است و امیدوارم از این فرصت استفاده شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است از بهبود روابط عربستان سعودی و آمریکا سخن بگوییم، گفت: روابط بدی میان دو کشور وجود نداشته است بلکه می‌توان گفت در برخی از موضوعات میان دو کشور اختلاف نظرهایی وجود دارد و پس از این که رئیس جمهور اوباما به ریاض سفر و پادشاه عربستان دیدار کرد بسیاری از نظرات ها تغییر کرد.

وی درباره همکاری های وزارت دفاع آمریکا با وزارت گارد ملی عربستان سعودی بیان داشت: وزارت گارد ملی عربستان از سال 1973 با یکدیگر همکاری می کنند و در طول این سالها تلاش کردیم روابط دو طرف تقویت شود و امروز می توانیم بگوییم که افسران گارد ملی ماموریت های آموزشی را انجام می دهند و رایزنی های گسترده ای با وزارت دفاع آمریکا داریم و با وزیر دفاع این کشور درباره توسعه توان گارد ملی گفتگو کردیم و تفاهماتی صورت گرفت. توجه اساسی پادشاه عربستان در حمایت از همه یگان های نظامی این کشور است.

متعب بن عبدالله در پاسخ به این پرسش که آمریکا در حمله علیه داعش چه قدر جدی است، گفت: در گفتگوهایی که با مقامات آمریکایی داشتم آنان بر از بین بردن داعش و همه نوع اشکال تروریسم در منطقه تاکید کردند و ما در کنار یکدیگر قرار داریم و تفاهمات زیادی میان ریاض و واشنگتن در مبارزه با تروریسم وجود دارد. 

وی در پاسخ به این پرسش که آمریکایی ها در سیاست خارجی خود در منطقه به تحولات عراق اولویت داده اند، آیا این راهبرد را می پسندید، گفت: من فکر نمی‌کنم آمریکایی ها عراق را در درجه نخست سیاست خود در منطقه بدانند بلکه فکر می کنم آنان به سوریه توجه دارند. شکی در این نیست اختلاف نظرهایی میان واشنگتن و ریاض در مسئله سوریه وجود دارد. یکی از اولویت های پادشاه عربستان سعودی این است که مداخله سریعی در سوریه صورت گیرد تا فعالیت های تروریستی در این کشور متوقف شود. یکی از موضوعات مورد بحث تاخیر اقدامات آمریکا در سوریه بوده است. در صورتی که به توصیه های پادشاه عربستان در ابتدای بحران سوریه توجه می شد شاهد حضور داعش و نیروهای تروریستی در منطقه نبودیم. ما حضور و فعالیت های داعش را در عراق بیش از سوریه می بینیم و دولت عراق به از بین داعش توجه دارد و حملات هوایی ائتلاف بین المللی تاثیر زیادی(!) بر تضعیف داعش داشته است و امیدوارم نیروی زمینی عراق نیز در سطح نیروی هوایی ائتلاف عملکرد خوبی داشته باشد. ما شاهد آن هستیم که نیروهای عراقی در حال بازیافتن توان خود هستند و امیدوارم تغییراتی در سیاست دولت عراق به سود منطقه ایجاد شود.


متعب بن عبدالله در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید نبرد علیه افراط گرایی در عراق چه مدت به طول بیانجامد، گفت: من امیدوارم به زودی و در ظرف چند ساعت مشکلات عراق از بین برود. به هر میزان که تلاش ها برای اتحاد گروه های عراقی بیشتر شود به سود این کشور خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آمریکایی ها می گویند حمایت آموزشی از مخالفان سوری ماه ها زمان می برد، نظر شما در این زمینه چیست و آیا می توان این دوره زمانی را کوتاه کرد، گفت: مقامات آمریکایی گفته اند که این دوره آموزشی طولانی خواهد بود و فکر می کنم باید دو طرح همزمان در این زمینه وجود داشته باشد. نخست یک برنامه سریع مطرح است تا بر عرصه تحولات میدانی در سوریه تاثیرگذار باشد و باید از مخالفان حمایت تسلیحاتی کامل شود. مخالفان سوری به فرماندهی مشترک برای یکپارچه سازی طرح های نظامی خود نیازمندند. بر اساس آنچه که در واشنگتن شنیدیم به زودی این طرح سریع همزمان با طرح آموزش نیروهای سوری اجرا خواهد شد. 

فرزند پادشاه عربستان در پاسخ به این پرسش که آیا تحولات کنونی در یمن تهدیدی برای امنیت عربستان سعودی است، گفت: عربستان سعودی از توان کامل برای حمایت از اراضی خود برخوردار است. مرزهای عربستان سعودی خط قرمز برای هر متجاوزی است و هرگز نمی پذیریم به یک وجب از خاک عربستان تعرض شود. شکی در این نیست هر ناامنی که در کشورهای همسایه عربستان وجود داشته باشد بر این کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۳
مطمئنم که درجه های روی دوشش واقعی نیستند. خیلی پرت و پلا حرف زده. خودشان حمایت میکنند پول می دهند آخر سر چند ساعته می خواهند حل شود.
از بس که احمقند تمام دنیا آنها به حماقت می شناسند.
اللهم العن قوم الظالمین و ابناء الظالمین
Iran (Islamic Republic of)
جند من اراضي المقدسه
۱۵:۳۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۳
احتمالا" ايشان عمر كوتاهي خواهند داشت و در نزاع بر سر قدرت كشته خواهند شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۳
واقعا خیلی رو می خواهد که ایجاد تروریزم با آمریکا را به اسم مبارزه با تروریزم به دنیا می خواهند غالب کنند . عربهای منافق که به اسم اسلام در صدد ضربه زدن به آن هستند فکر می کنند مردم مسلمان و جهان متوجه رفتار و اعمال اینها نیستند . واقعا احمق و ناسپاس هستند .
آخرین اخبار