معاون میراث خراسان جنوبی:

بیش از 40 اثر تاریخی استان را مرمت کردیم

علی اکبر وحدتی، معاون میراث خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از زمان تاسیس استان، مرمت اصولی آثار را جهت جذب گردشگر و صیانت از آن‌ها آغاز کرده‌ایم، گفت: مرمت چهل اثر به پایان رسید.

علی اکبر وحدتی،‌ معاون میراث فرهنگی استان خراسان شمالی در خصوص مرمت آثار تاریخی در سال جاری در این استان در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: از سال تاسیس استان خراسان شمالی تا کنون مرمت بیش از چهل اثر تاریخی را تمام کرده‌ایم و چندین اثر نیز در دست مرمت قرار گرفته‌اند.
 
وحدتی ادامه داد: در سال جاری، مرمت آثاری نظیر امامزاده بنی غلامان، قلعه جلال الدین گرمه، خانه تاریخی خُراشا با غمزار گرمه،‌ امامزاده بازار قارنس در مانه و سلمقان، امامزاده گیفان، بنای عمارت مفخم، مسجد انقلاب و بافت تاریخی بجنورد را به اتمام رساندیم و مرمت دو اثر نظیر کاروانسرای "رباط قره بیل" در شهر گرمه و امامزاده "لالا ادکان" در "اسفراین" در دست مرمت است.
 
این مقام مسئول اظهار داشت: به طور کلی بناهای مرمت شده تا کنون عمدتا قدمت ساسانی، قاجاری و پهلوی داشته است و به دلیل پراکندگی آثار تاریخی در شهرستان‌های استان،‌ تلاش خواهیم کرد که با انجام مرمت اصولی آثار، زمینه را برای جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری فراهم کنیم.
 
معاون میراث خراسان شمالی افزود: در استان خراسان جنوبی تا کنون بیش از 2280 اثر تاریخی و با ارزش شناسایی شده که از این تعداد 528 اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
 
وحدتی عنوان کرد:‌ از آثار شناسایی شده بیشتر آن‌ها تپه و محوطه باستانی هستند که نیازمند کار کاوش و اکتشافات است، که این عمل در صورت وقوع موجب کشف شیء و یا اشیاء تاریخی می‌گردد و در نتیجه با افزایش موزه‌های تاریخی، درآمد زایی خواهد شد.
 

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار