استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: راندمان و کارآیی مصرف کود در روش چالکود به مراتب بیشتر از روش پخش سطحی است و چون ریشه ها به شکلی مستقیم غذای مطلوب خود را تأمین می کنند، بنابراین غذای سالم برای چند سالی بدون زحمت در اختیار درخت خواهد بود.

محمدرضا دادپور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: روش چالکود نوع خاصی از جایگزینی موضعی کودها محسوب می شود.

وی تصریح کرد: به دلیل حضور آهک فعال در خاک های آهکی، زیادی بی کربنات در آب های آبیاری، کمی مواد آلی مصرف غیرصحیح (پخش سطحی) کود در ســایه انداز درختان و با عنایت به کمی تحرک اکثر کودهای مصرفی بخصوص کودهای فسفاته و سولفاته و عدم رعایت مصرف صحیح بهینه کود و آب، درختان میوه در کشور دچار عدم تغذیه صحیح هستند و به همین دلیل بیان روش صحیح کوددهی در باغ های میوه اولویت خاصی یافته است، یکی از بهترین و ساده ترین روش های صحیح کوددهی اعمال روش چالکود است.

استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با اشاره به افزایش نفوذپذیری آب در این شیوه کوددهی گفت و یادآور شد: افزایش نفوذپذیری آب داخل خاک توسط حفره های مملو از مواد آلی را از دیگر محاسن ارزشمند این شیوه تغذیه گیاهی است.

وی افزود: ریشه ها به طور مستقیم در روش چالکود غذای خود را تامین نموده و غذای سالم تا چندین سال بدون زحمت در اختیار درخت خواهد بود.

دادپور چالکود را برای ترکم ریشه درختان تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: از آنجا که درخت میوه گیاهی است دائمی هر ساله تراکم ریشه در حوالی منطقه چالکود بیش از پیش افزایش یافته و تماس ریشه با این منطقه غنی از کود افزایش می یابد.
 انتهای پیام/س
برچسب ها: مصرف ، کود ، افزایش ، کارایی ، رویش ، تبریز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.