ایران با صدور بیانیه‌ای خطاب به سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اسناد منتشره درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای خود را ساختگی دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی از وین به قلم فردریک دال نوشت: ایران اعلام کرد مدارکی در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده است که نشان می دهد اسناد مرتبط با تحقیقات مشکوک تهران در زمینه ساخت بمب هسته ای ساختگی و پر از اشتباه است.

ایران در بیانیه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی اتهامات مطرح شده را مبنی بر سنگ اندازی این کشور برسر راه تحقیقات آژانس درباره آنچه این نهاد بین المللی ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران می نامد ، رد کرد.

در این بیانیه ایران آمده است این کشور توضیحات تفصیلی را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده و هرگز هیچ مدرک معتبری وجود نداشته است که بتواند ادعاها را درمورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای تهران اثبات کند.

ایران در بیانیه خود اعلام کرد: مقامات ایرانی همچنین در نشست هایی که ماه اکتبر و نوامبر برگزار شد مدارکی را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دادند که نشان می دهد اسنادی که آژانس نشان داده ساختگی است. این اسناد پر از اشتباه و شامل اسامی جعلی با تلفظ خاص است که تنها یک عضو مشخص آژانس را به عنوان جاعل آنها نشان می دهد.

ایران ممکن است به اسرائیل یا آمریکا اشاره داشته باشد که تهران را به تلاش برای دستیابی به توانایی ساخت بمب اتم متهم می کنند. ایران تاکید دارد هدف از برنامه هسته ای این کشور تولید برق است و این زرادخانه اتمی اسرائیل است که تهدیدی برای صلح است.


مقامات غربی می گویند ایران به عنوان بخشی از یک موافقتنامه دیپلماتیک گسترده تر با شش قدرت جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) باید همکاری خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی تقویت کند. 

هدف ایران و قدرت های جهان ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) از دستیابی به یک موافقتنامه جامع پایان یافتن تحریم ها علیه ایران در ازای محدود شدن برنامه هسته ای این کشور است.

ایران و گروه پنج به اضافه یک موفق نشدند تا ضرب الاجل 24 نوامبر مناقشه موجود برسر برنامه هسته ای تهران را حل کنند و پس از آن تصمیم گرفتند مذاکرات خود را تا پایان ماه ژوئن سال آینده تمدید کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار