موضوع مهم در مورد صادرات لوازم خانگی آن است که قیمت کالاها در مقایسه با رقبای خارجی‌مان بسیار بالاتر است و با توجه به کیفیت بالای کالاهای ایرانی قیمت‌ تمام شده آنها بالاست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛  برندسازی، افزایش صادرات و کیفیت و توجه بیشتر به تحقیق و توسعه از مهمترین اولویت‌های توسعه صنعت لوازم خانگی محسوب می‌شود. البته باید فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی در جامعه بیشتر گسترش یابد و خود تولیدکنندگان نیز با افزایش کیفیت و توسعه خدمات پس از فروش به این مهم کمک کنند چون صنعت لوازم خانگی قابلیت یک حرکت جهشی دارد وبا تلاش تولیدکنندگان می تواند سهم خود را در کل صنعت افزایش دهد.



به گفته کارشناسان مشارکت تولیدکننده داخلی با برندهای معتبر جهانی موجب افزایش کیفیت محصولات و جلوگیری از قاچاق کالا شده و این امر سبب می‌شود در آینده بسیار نزدیک بتوانیم مانند صنایع دیگر، در عرصه صادرات لوازم خانگی به جایگاه ارزنده‌ای دست پیدا کنیم.

کدام لوازم خانگی ایرانی صادر می‌شوند؟

موضوع مهم در این حوزه آن است که قیمت کالاها در مقایسه با رقبای خارجی‌مان بسیار بالاتر است و با توجه به کیفیت بالای کالاهای ایرانی قیمت‌ تمام شده آنها بالاست، این در حالی است که معمولا در کشورهای دیگر از صادر‌کنندگان حمایت می‌شود و امکاناتی در اختیار آنها قرار می گیرد؛‌ به عنوان مثال صادرات بخاری گازی، آبگرمکن یا چرخ خیاطی به کشور‌های دیگر خوب است و توان رقابت با آنها را داریم و یا در زمینه صادرات کولر آبی به آفریقا و یا کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان وضعیت خوبی داریم و در زمینه تولیدات اجاق گاز نیز قابل رقابت هستیم.

از سویی صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به لحاظ حمل‌ و نقل راحت‌تر و ارزان‌تر است ولی موضوع مهم آن است که باید قیمت‌ این کالاها در کشور اصلاح شود چراکه قیمت تمام شده کالاها در حوزه لوازم خانگی بالاست و این معضل جلوی صادرات در این بخش را گرفته است.

یخچال، تلویزیون ایرانی گران‌تر از دیگر کشورها

کارشناسان و فعالان بازار معتقدند در حوزه تولید لوازم خانگی مثل یخچال، تلویزیون یا ماشین لباس‌شویی فعلا نمی‌توانیم رقابت کنیم چون قیمت این لوازم بسیار بالاتر از کشور‌های دیگر است و در حوزه آبگرمکن نیز صادرات خوبی به اروپا داریم اما با توجه به این‌که یک تولید‌کننده با هزینه بسیار کمتر یک کالا با برند خارجی را در ایران تولید می‌کند ولی تجار برای واردات همان کالا از کشور مبدأ که بیشتر چین است عوارض 80 درصدی پرداخت می‌کنند ولی با این حال کالای وارداتی ارزان‌تر از تولید داخل تمام می‌شود.

خواسته شرکتهای لوازم خانگی

تشکیل کارگروهها، انجام اصلاحات لازم در تعرفه‌ها، حمایت از تبلیغات داخلی، مشکلات بانکی و افزایش نقش تشکلها و انجمنها، کاهش مصرف انرژی، برندسازی، کاهش فرآیندهای تولید و مصرف مواد اولیه، کاهش قیمت تمام شده محصولات با تغییراتی که در فرآیند تولید ایجاد می‌کند و کاهش نیاز به خدمات بعد از فروش از جمله مواردی است که شرکتهای لوازم خانگی به دنبال تحقق آن هستند.

برندهای تقلبی آزاردهنده تولید‌کنندگان اصلی

اکنون با سه مشکل برندهای اصلی، برندهای تقلبی و کالای قاچاق روبرو هستیم که در این میان قطعا موضوع برندهای تقلبی می‌تواند تولید‌کنندگان اصلی را مورد آزار قرار دهد. زمانی که نرخ دلار ارزان بود تولید‌کنندگانی داشتیم که به دنبال تولید جنس ایرانی بودند و تولیدات خود را به چین می‌فرستادند و با برند ایرانی وارد ایران می‌کردند، اما به گفته کارشناسان بسیاری از ناکامی‌ها در تولید دقیقا از زمانی آغاز شد که با افزایش نرخ دلار روبه‌رو شدیم که صدماتی به بخش تولید در کشور وارد کرد و یکباره باعث تضعیف این بخش شد و همین خلأ باعث شد تا قاچاقچیان کالا وارد میدان شوند.

ضرورت بومی سازی تکنولوژی تولید

اما بومی‌سازی تکنولوژی تولید در صنعت لوازم خانگی، انتقال نسبی تکنولوژیهای نوین و روز دنیا در این صنعت، ایجاد نسبی و محدود برند و شروع سرم
برچسب ها: صادرات ، ایران ، خانگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.