معاون اول رییس جمهور در مراسم اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی:

ماهیت و ساختار ناعادلانه سیاست بین‌الملل نتوانسته جهان و منطقه را از امواج خشونت، افراطی‌گری و تروریسم دور کند

جهانگیری گفت: ماهیت و ساختار ناعادلانه سیاست بین‌الملل، نتوانسته جهان و منطقه را از امواج خشونت، افراطی‌گری و تروریسم دور کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران،‌ دهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای مختلف صبح امروز در هتل آزادی برگزار شد و همچنان ادامه دارد.

بنابر این گزارش در این مراسم با حضور "اسحاق جهانگیری" معاون اول ریاست جمهوری،‌ "ایاد امین مدنی" دبیر کل سازمان همکاری های اسلامی، "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ در حال برگزاری است.

"اسحاق جهانگیری"، معاون اول رئیس جمهور در دهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی گفت: من بسیار خرسندم که توانسته‌ام در مراسم افتتاحیه دهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشور های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی حضور یابم و از اینکه دعوت مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران را برای شرکت در این اجلاس پذیرفتید، تشکر می‌کنم.

وی در ادامه گفت: سخنان ارزشمندی که در مراسم افتتاحیه اجلاس ایراد شد به خوبی نشان دهنده اهمیت و جایگاه این اجلاس برای ارتقاء وحدت و همبستگی کشورهای اسلامی در مقابله با چالش‌های پیش رو است.

اسحاق جهانگیری اظهار داشت: انتخاب عنوان "همگرایی رسانه‌ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام" را برای این اجلاس انتخابی مناسب و به موقع می دانم، شما میزبانان به خوبی واقف هستید که جناب آقای دکتر روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران ، طی سخنرانی خود در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد جامعه جهانی را به تلاش برای ساختن " جهان عاری از خشونت و افراطی گری" فراخوانده است.

وی اظهار داشت: خاورمیانه بعنوان بخش مهمی از پیکره امت اسلامی، سالهاست از اشغالگری و جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان رنج می برد، تنها یک سال پس از این، با امواج جدید افراطی گری و تروریسم به ویژه در سوریه و عراق مواجه شده است، امری که عمیقا بر تألمات مشترک مسلمانان در همه جهان افزوده است.

وی تصریح کرد: هر چند ماهیت و ساختار ناعادلانه سیاست بین‌الملل ، تا کنون چنانکه باید نتوانسته است، جهان و منطقه را از این امواج خشونت، افراطی‌گری و تروریسم دور کند، اما آنچه که مایه امید است، اقدام روشنگرانه و شجاعانه بخشی از رسانه‌ها و خبرنگاران متعهد در سراسر جهان در عمل به وظایف حرفه‌ای و انسانی است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: آنها در ماجرای کشتار وحشیانه بیش از 800 کودک فلسطینی توانستند صدای مظلومیت مردم فلسطین را در سطح جهان مطرح کنند و قربانیان امواج جدید افراطی گری و تروریسم را به تصویر درآورند، اگر چه در دنیای رسانه‌ای شده امروز نمی توان واقعیت وارونه شده در بخش دیگری از جهان رسانه‌ای تحت سلطه صهیونیسم را نادیده گرفت.

وی افزود: در چنین وضعیتی رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های کشورهای اسلامی عهده‌دار نقش خطیر و تاریخی هستند، سازمان همکاری‌های اسلامی که اساسا برای پیگیری دفاع از قضیه فلسطین ایجاد شده، باید بتواند با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و از جمله ساز و کارهای رسانه‌ای ، نقش تاریخی خود را در دفاع از مردم فلسطین و قربانیان خشونت و تروریسم به صورت فعالانه تری ایفا کند.

وی در ادامه گفت: تروریسم و افراطی‌گری یكی از مهم‌ترین چالشهای پیش روی جهان اسلام است كه دین، ملیت و قومیت نمی‌شناسد. همه‌ ما مسئولیم كه نگذاریم چهره رحمانی اسلام قربانی افراطی‌گری به نام دین شود.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: امروز اقدامات خشونت بار گروه تروریستی داعش علیه مسلمانان شیعی و سنی و نیز پیروان دیگر ادیان و قومیت‌ها، جهان انسانی را آزرده است. سوء استفاده داعش از رسانه‌ها و فناوری‌های مدرن اطلاعاتی برای تبلیغ و توجیه اقدامات غیر انسانی خود، مسئولیت‌های ما را در این حوزه مضاعف كرده است.

جهانگیری افزود: در این شرایط حمایت كشورهای اسلامی از استقرار دولت جدید عراق و اقدامات آن در مبارزه با گروه‌های تروریستی كه با هدف حفظ وحدت و تمامیت ارضی این كشور صورت می‌پذیرد از اهمیت زیادی برخوردار است. در خصوص سوریه نیز روند تحولات در منطقه نشان می‌دهد كه بحران این شور راه حل نظامی ندارد.

وی اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران بر راه حل سیاسی سوری- سوری تأكید داشته و همچنان آن را راه برون رفت از وضعیت تأسف بار فعلی می‌داند، سازمان همكاری‌های اسلامی با الهام از اهداف عالیه خود كه مبتنی بر تحكیم وحدت، وفاق و همبستگی میان كشورهای اسلامی و مسلمین جهان است، می‌تواند نقش مهم و شایسته‌ای در پاسخ به چالشهای فعلی ایفا نماید.

وی در ادامه بیان داشت: انتظار می‌رود سازمان فعالانه‌تر از گذشته نگرانیها و منافع امت اسلامی را در سطح بین‌المللی مطرح و دنبال نماید، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یكی از اعضای فعال سازمان، در همكاری‌ با سایر اعضا، متعهد به كمك در این اقدام مهم است.

معاون اول رییس جمهور تصریح كرد: امروز با تلاشهای گسترده و متنوع برخی رسانه‌های غربی برای پیشبرد هرچه بیشتر پروژه اسلام هراسی مواجه هستیم. اقدامات خشونت باری كه گروه‌های تروریستی تحت لوای اسلام مرتكب می‌شوند به صورت گسترده توسط این رسانه‌ها در جهت تقویت اسلام‌هراسی منتشر شده و مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: ادامه شكاف عمیق اطلاع رسانی در حوزه رسانه‌های دیجیتال و سلطه رسانه‌های غربی در زمینه‌های مختلف نیز اسلام‌هراسی را تقویت می‌كند. جهان اسلام باید برای كاهش شكاف رسانه‌ای و اطلاعاتی در بهره بردای فزاینده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، بسیار مبتكرانه، متحد و پیشرو عمل كند.

وی در ادامه گفت: ظرفیت‌های موثر و راهبردی رسانه‌ها به منظور زدودن سوء تعبیرها و ارائه تصویری صحیح از اسلام و ارزش‌ها و اصول متعالی آن، باید به خوبی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.


وی اذعان داشت: ما به عنوان بخش مهمی از خانواده بین‌المللی از یكسو دارای توانمندی ‌های چشمگیر مادی و معنوی هستیم و از سوی دیگر با تهدیدها و مخاطرات جدیدی در این عصر روبه رو شده‌ایم. مسئولیت مشترك ما یافتن پاسخ‌های تازه به مسایل تازه است.

معاون اول رییس جمهورافزود: "عصر ارتباطات" با هر نگاه خوش بینانه و یا بد بینانه‌ای هم كه به همراه باشد، به واقع بر مدار تولید، توزیع و دریافت اطلاعات می‌چرخد و پیوسته دست‌اندركار خلق فرصت‌ها و تهدیدهای جدید است، نه تنها كشورهای اسلامی، بلكه جوامع و شهروندان مسلمان در سرتاسر جهان نمی‌توانند از این تعبیرات پرشتاب بركنار باشند.

اسحاقی جهانگیری اظهار داشت: ما باید بدانیم كه در این جهان به هم پیوسته و شبكه‌ای شده در كجا ایستاده‌ایم، چگونه می‌توانیم خود را برای بهره گرفتن از فرصت‌ها توانمند كنیم و برای مواجهه با تهدیدها مصونیت بخشیم. ما محكوم و مجبور به حل شدن در جهانی یك جانبه و یك شكل شده نیستیم، اگر قدرت انتخاب و انطباق جوامع خود را بالا ببریم.

وی تصریح كرد: نگران از زندگی در جهان به هم پیوسته و در به روی هم گشوده نیستیم، چون با ظرفیت‌های فراوان فرهنگی و تمدنی می‌توانیم امكان گفت‌و گو ارتقای متقابل را در جهان كنونی فراهم كنیم.

وی در ادامه‌ی مراسم گفت: مسأله مهم همه كشورهای اسلامی، چاره اندیشی در باب توانمند سازی ارتباطی است. هم به معنای سخت افزاری و هم به مفهوم نرم افزاری آن، چه كنیم كه از دانش و فناوری و ارتباطات جدید جهانی عقب نیفتیم و چگونه سهم جهان اسلای را در تولید و توزیع و دریافت اطلاعات بالا ببریم؟

اسحاق جهانگیری گفت: بهبود شکلی و محتوایی نظام اطلاع رسانی و ارتباطات بخشی از همین ضرورت پیش روست. کشورها و جوامع اسلامی و حتی شهروندان مسلمان در دور و نزدیک جهان می توانند با پرداختن به این ضرورت رویکردها، راهبردها و راه‌کارهای جدیدی را بیابند که وجه مشترک آنها به حاشیه رانده شدن از جهان ارتباطات جدید است. چه ارتباطات راه دور ، چه ارتباطات شبکه ای و چه ارتباطات جمعی. 


وی اظهار داشت: بر این اساس می توان در جهان اسلام با به رسمیت شناختن تنوع‌ها و تفاوت‌ها به تقویت و گسترش ظرفیت های ارتباطی هم در سطح محلی و ملی و هم در سطوح منطقه‌ای و جهانی پرداخت.  


معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: ما می‌توانیم با این رویکرد مطبوعات و رسانه‌‌های مکتوب، رادیو و تلویزیون و رسانه‌های الکترونیک ، شبکه‌های مجازی و رسانه‌های جدید ، حتی سینما و تئاتر و بازیهای رایانه ای را به عنوان ظرفیت‌های بالفعل کشورها و جوامع اسلامی در خدمت " گفت و گو با جهان" تعریف کنیم و نقاط قوت و ضعف  خود را در این زمینه بررسی کنیم. 


وی گفت: فقدان دسترسی به اطلاعات و دانش باعث حاشیه نشینی و محرومیت جوامع اسلامی و مانع مشارکت آنها در فرآیند تصمیم‌گیری و توسعه می شود. 


جهانگیری اظهار داشت: همه ما باید نگران افزایش نابرابری‌ها در توسعه زیرساخت‌ها و دسترسی و استفاده از فناوری‌های ارتباطات و رسانه‌های جدید باشیم. باید هدف ما تبدیل شکاف های دیجیتالی  و رسانه‌ای به فرصت‌های دیجیتالی و رسانه‌ای از طریق همبستگی‌های دیجیتالی و رسانه‌ای باشد. 


معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: می‌توان برخی از اصول و نیازهای روشن را برای پیمودن این مسیر در کشورهای اسلامی برشمرد. 


- دسترسی همگانی به اطلاعات و دانش
- احترام به کرامت انسان و تنوع فرهنگی و زبانی
- سرمایه‌گذاری در جهت تقویت انواع رسانه‌ها و شبکه‌های ارتباطی
- سرمایه‌گذاری در علم و فناوری
- بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای و آموزش همگانی در این زمینه
- شناخت نظام‌های دانش و اطلاع رسانی  
- آزاداندیشی و تقویت و تعمیق فرهنگ گفت و گو و جریان آزاد اطلاعات
 
وی در پایان گفت: ما مسلمانان چه در نقش دولت، چه در نقش اعضای جامعه مدنی و چه در نقش کارگزاران بخش خصوصی در شرایط بسیار حساسی بسر می‌بریم. خشونت گرایان و تروریست‌ها تصویربرداری وارونه از اسلام ارائه می‌کنند، آنها حتی توانسته‌اند با دستیابی به آخرین فناوری‌های اطلاع رسانی، "خشونت و افراطی‌گری" را رسانه‌ای کنند و با رژیم صهیونیستی و افراطی‌گرایان غربی هم صدا شوند و به "اسلام هراسی" در جهان کنونی دامن بزنند. ما باید برای خلق جهانی عاری از خشونت و افراط فراتر از هر گونه تفاوت مذهبی، زبانی، ملی و قومی متحد شویم. " جهانی اسلام عاری از خشونت و افراط" لازمه ورود به این جهان است. 


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار