مدیر منطقه شمال شرق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران میزان انتقال محصولات نفتی از این خطوط به صورت سالانه را پنج میلیارد و ۸۰۰میلیون لیتر ذکر کرد و گفت: این حجم از مشتقات نفتی شامل بنزین، بنزین یورو۴، نفت سفید، نفتگاز و سوخت جت با تاسیسات موجود و در طول نزدیک به هزار کیلومتر خطوط لوله به پنج استان منتقل می شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالشرق وظیفه سوخت رسانی به پنج استان کشور خراسان رضوی،خراسان شمالی،خراسان جنوبی،سمنان و گلستان را بر عهده دارد.
 
این منطقه 930کیلومترخط لوله  دارد که282  کیلومتر آن خط"22 ، 463کیلومتر آن خط"20 ،110کیلومتر آن خط"8 و46کیلومتر آن خط"10 از کیلومتر 98گرمسار تا مشهد مقدس را  پوشش عملیاتی داده و با بهره گیری از نیروی انسانی کار آمد متخصص و متعهد و همچنین با استفاده از انواع تجهیزات توربین، الکتروموتور و نظایر آن سوختهای نفت گاز، نفت سفید، بنزین و بنزین جت را از مبادی تولید جهت مصرف کنندگان انتقال می دهد.
 
شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالشرق با مرکزیت شاهرود جهت انجام وظیفه سوخت رسانی به هموطنان در سمنان، دامغان، شاهرود،سبزوار،نیشابور ،تربت حیدریه ،امام تقی و مشهد مقدس، تاسیسات انتقال و رسید فرآورده  را داشته و افتخار دارد در خدمت زائرین امام علی ابن موسی رضا(ع) باشد .
 
همچنین سوخت رسانی به نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور از سال 1378انجام میشود و در آینده ای نزدیک سوخت رسانی به نیروگاه های شاهرود و سمنان را در دستور کارقرار دارد.
 
شرکت خطوط و مخابرات نفت منطقه شمالشرق مرکزشاهرود با 26 ایستگاه مخابراتی و تجهیزات فنی کلیه امور مخابراتی را برای سوخت رسانی ایمن ،مطمئن وسریع را دارا است.  
این مرکز در جنوب شرقی شهر سمنان و در مجاورت انبار پخش واقع شده که به علت توسعه شهری هم اکنون در محدوده شهر قرار گرفته است که علاوه بر مرکز انتقال حدود 8کیلومتر از خط "22نیز در داخل شهر قرار دارد.
 
مرکز انتقال نفت و تاسیسات سمنان علاوه بر رسید فرآورده و تامین سوخت شهرهای سمنان،سرخه،مهدیشهر و شهمیرزاد کار انتقال حدود بیست و پنج میلیون لیتر فرآورده را در شبانه روز بوسیله سه دستگاه توربین رستون 4000TBواز طریق خط لوله "22با عبور از ارتفاعات آهوان به طرف دامغان و شاهرود انجام می دهد.
 
قاسم عرب یارمحمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به عملکرد این شرکت اظهار داشت: وزارت نفت از چهار شرکت اصلی تشکیل شده که یکی از این شرکت‌ها شرکت پالایش فرآورده‌های نفتی می‌باشد به طوری که خطوط لوله و مخابرات زیر مجموعه این شرکت قرار دارد.  
 
وی تصریح کرد: این شرکت از 11 منطقه در سراسر کشور تشکیل شده و منطقه خطوط  لوله شمال شرق مسئولیت حمل‌ونقل انواع فرآورده‌های نفتی را مانند رگ‌های بدن انسان بر عهده دارد.  
 
یارمحمدی تأکید کرد: منطقه شمال شرق وظیفه سوخت‌رسانی به پنج استان (سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و گلستان) را بر عهده دارد که با بهره‌گیری از خط لوله ری تا پایانه مشهد را انجام می‌دهد به طوری که خط 22 اینچ از ری شروع تا شاهرود همچنین از شاهرود به مشهد وظیفه انتقال انواع فرآورده‌ را انجام می‌دهد .  
 
یارمحمدی همچنین تصریح کرد: این شرکت دارای 11 ایستگاه مخابراتی در شمال شرق مسئولیت ارتباط رادیویی را عهده‌دار است.
 
وی  تاکید کرد: پیکرانی هوشمند خطوط، نگهداری در مقابل زنگ زدگی تحت عنوان عملیات کاتودی و بازدید از خطوط لوله را از جمله اقداماتی نام برد که در زمینه ایمن سازی خطوط انتقال در منطقه انجام شده است.
 
وی تصریح کرد: خطوط انتقال در منطقه از سال ۵۵ در عمق زمین کار گذاشته شده است و تاکنون بیش از سه دهه از عمر این لوله های فلزی می گذرد و برای بهسازی این خط انتقال، شرکت خطوط لوله، ۴۴۵کیلومتر شن ریزی و همچنین ۴۹۰ کیلومتر تعویض پوشش لوله ها را در دستور کار خود داشته است.
 
مسائل محیط زیستی همواره برای شرکت خطوط لوله مطرح بوده است
 
این مقام مسئول افزود: از دیگر اقدامات شرکت در امر نگهداری خط لوله فلزی، استفاده بهینه از خطوط و ایستگاه های کاتود برای پایداری انتقال محصولات نفتی و همچنین جلوگیری از نشتی خطوط لوله در کنار پیکرانی هوشمند انجام شده با مشارکت یک شرکت خارجی هستند.

عرب یارمحمدی در خصوص اقدامت محیط زیستی شرکت خط لوله و مخابرات نفتی شمالشرق، اظهار داشت: با توجه به نوع فعالیت شرکت خط لوله و انتقال محصولات نفتی با فشار از خطوط، مسائل مرتبط با محیط زیست همواره در دستور کار شرکت خط لوله قرار داشته است.
 
وی، با اشاره به پیکرانی هوشمند خطوط فلزی انتقال به عنوان یکی از اقدامات جلوگیری از خطرات و آلودگی محیط زیست، ابراز داشت: پیش از بهینه سازی خطوط تحت عنوان پیکرانی هوشمند، نقاط ضعف و قوت مجموعه خطوط بررسی شده و خوشبختانه در بخش پایداری انتقال و مسائل محیط زیستی اقدامات و فعالیت های خوبی صورت گرفته است.
 
نصب چک والوها در ارتفاعات اقدامی موثر در جلوگیری از حادثه
 
مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات شمالشرق ایران ادامه داد: همچنین باید گفت، این شرکت برای جلوگیری از حوادث غیر مترقبه مانند رانش زمین و آتش سوزی در محدوده شهرها نسبت به تعویض پوشش و رفع نقاط ضعف در محدوده ۱۰کیلومتری شهر سمنان و ورودی شهرهای دامغان و شاهرود، اقدام کرده است.
 
عرب یارمحمدی با اشاره به نصب شیرهای موسوم به چک والو در دو نقطه استان، تاکید کرد: شرکت خط لوله، نسبت به ایمن سازی محدوده خارج از شهرها در دو مسیر قله آهوان سمنان و همچنین ارتفاعات شاهرود به سمت علی آباد کتول، نسبت به نصب چک والو اقدام کرده است که در صورت بروز حادثه این چک والو ها از گسیل شدن مشتقات نفتی به سمت شهر ها جلوگیری می کنند.  
 
وی همچنین درباره مسیر خط لوله جنگل ابر، ابراز داشت: در محدوده شاهرود به سمت علی آباد کتول ۴۰کیلومتر خط لوله ۱۰اینچ وجود دارد که البته در عمق زمین قرار دارد و این لوله ها به صورت مداوم بازدید می شوند.
 
 تعویض 490 کیلومتر خطوط لوله 22 اینچ
 
یارمحمدی افزود: در حال حاضر  سه نیروگاه در این استان وجود دارد که دیروز نیروگاه سمنان و شاهرود توسط یک خط انشعاب به طول هشت کیلومتر با خط 22 اینچ به بهره‌برداری رسید همچنین از سال 92 تاکنون 222 میلیون و 366 هزار نفت و گاز برای سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها انجام شده است.
 
وی درخصوص مسائل زیست محیطی اظهار داشت: مسائل زیست محیطی در این شرکت از مهم‌ترین وظایف اصلی به شمار می‌رود به طوری که از سال 55 تا الان خطوط لوله فلزی که در زیر خاک مدفون شده بودند برای حفاظت از آنها در بخش پایداری انتقال ایمنی خطوط فعالیت‌های زیادی را انجام دادیم به طوری که 490 متر تعویض پوشش در مسیر خطوط 22، 8 اینچ، 20 اینچ همچنین شن‌ریزی 445 کیلومتر از خط، و استفاده بهینه از حفاظت کاتودیک و نشتی خطوط در این مسیر انجام شده است.
 
وی تأکید کرد: مهم‌ترین کاری که این شرکت در بخش پیکرانی انجام داده این است که با استفاده از تکنولوژی روز در سال 85 با یک شرکت هلندی فعالیت‌هایی را انجام داده تا جایی که خطوط 28 اینچ و 20 اینچ شمال شرق جزء همین خطوط بوده است.
 
یارمحمدی در خصوص کاهش ضایعات در شرکت خطوط منطقه شمال شرق از برقی کردن مراکز انتقال نفت خبر داد و گفت: طی دو سه سال آینده مرکز نفت سمنان و مرکز انتقال سبزوار برقی می‌شوند به طوری که مقدمات اولیه این طرح در حال اجرا است.
 
وی همچنین در خصوص پیکرانی هوشمند اضافه کرد: طبق تجربه‌ای که داریم اولویت اصلی ما ایمنی شهرها است به طوری که نزدیک 10 کیلومتر از خطوط که از مرکز سمنان عبور می‌کنند آگاه کردن و مشاهده عینی خط تمام نقاط ضعف را بررسی کرده تا جایی که همین کار را در بخش دامغان و شاهرود انجام می‌دهیم در حال حاضر نزدیک 40 کیلومتر در سبزوار و مشهد پیکرانی هوشمند انجام می‌شود.
 
یارمحمدی همچنین از 70 درصد از سهمیه شرکت خطوط لوله بین مراکز انتقال خبر داد و گفت: برای بازدید مستمر و حفاظت کاتودیک در منطقه شمال شرق تعمیرات و نگهداری را به موقع انجام می‌دهیم به طوری که پیکرانی در سال گذشته مجددا تکرار و هم‌اکنون همین کار ر ا در دنیا انجام می‌دهند در کشور ما هر پنج سال یکبار پیکرانی در خطوط لوله اجرا می‌شود.
 
وی تأکید کرد : در شرکت خطوط لوله ذخیره‌سازی نداریم این شرکت مسئولیت حمل و نگهداری این فرآورده‌ را انجام می‌دهد هم‌اکنون در شاهرود سه مخزن به ظرفیت 90 میلیون لیتر و در مرکز مشهد همچنین سه مخزن 90 میلیون لیتری ذخیره‌سازی را داریم.
 
وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین پروژه‌های نیروگاهی سمنان و شاهرود این بود که دو تا نیروگاه در پیک مصرف حدود 2 میلیون لیتر مصرف روزانه داشتند به طوری که روزانه 30 نفت‌کش در جاده تردد می‌کنند.
 
وجود ۱۴هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت در کشور

 
این مقام مسئول ادامه داد: نیروهایی تحت عنوان خط بان به استخدام شرکت خط لوله در آمده اند که وظیفه بازدید از ۱۴هزار کیلومتر خط لوله موجود در کشور و همچنین یکهزار کیلومتر خط لوله داخل منطقه شمالشرق را برعهده دارند البته به دلیل وسعت خط لوله و نیاز به نیروی انسانی، از یک شرکت پیمانکاری نیز در عرصه بازدید استفاده شده است.
 
عرب یارمحمدی با بیان این مطلب که بازدید از خطوط لوله وظیفه تک تک ماست، تصریح کرد: یکی از مشکلات خطوط لوله در اکثر مناطق کشور حفاری های غیر قانونی است که در کنار رانش زمین و مسائل طبیعی به نوعی تهدید برای سلامت خط لوله محسوب می شوند که سعی شده است در بازدید ها این نکات نیز مورد توجه قرار بگیرد.
 
وی با اشاره به این که برای خطوط لوله نمی توان عمر مفید خاصی تعیین کرد، ابراز داشت: در صورتی که خطوط انتقال نفت و مشتقات آن به صورت مستمر بازدید شوند و همچنین حفاظت کاتودی برای جلوگیری از زنگ زدگی و آسیب همواره پیگیری شود، خطوط لوله از سلامت کافی برخوردار می شوند.
 
عبور سالانه ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر محصولات نفتی از منطقه شمالشرق
 
مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات شمالشرق ایران همچنین با اشاره به نیروگاه های سمنان و شاهرود واقع در مسیر خط لوله این ناحیه،   ابراز داشت: در مسیر خط لوله سه نیروگاه وجود دارد که نیروگاه های سمنان و شاهرود در روزهای گذشته به بهره برداری رسید و سومین نیروگاه در نیشابور است این امر نشان دهنده اهمین ارتباط در خطوط را دارد.
 
عرب یارمحمدی میزان انتقال محصولات نفتی از این خطوط به صورت سالانه را پنج میلیارد و ۸۰۰میلیون لیتر ذکر کرد و افزود: این حجم از مشتقات نفتی شامل بنزین، بنزین یورو۴، نفت سفید، نفتگاز و سوخت جت با تاسیسات موجود و در طول نزدیک به هزار کیلومتر خطوط لوله به پنج استان منتقل می شوند.
 
وی، با بیان این مطلب که پیکرانی هوشمند خطوط لوله کماکان در حال انجام است، گفت: پیکرانی هوشمند خطوط لوله در شمالشرق از سال پیش مجددا در دستور کار قرار گرفته و باید گفت این اقدام هم اکنون در همه نقاط دنیا نیز انجام می پذیرد.
 
 مشکلات عبور خطوط لوله انتقال نفت از محدوده شهرها
 
این مقام مسئول با اشاره به افزایش طول عمر خطوط لوله در صورت بهینه سازی و پیکرانی هوشمند، اظهار داشت: همانطور که بیان شد نقاط ضعف خطوط لوله همزمان با سراسر کشور درمنطقه شمالشرق نیز به انجام رسیده است و مجموع این اقدامات نشان می دهد که دلیلی ندارد عمری مفید خاصی را برای خطوط لوله در منطقه شمالشرق در نظر گرفت.
 
عرب یارمحمدی همچنین با اشاره به خطرات احتمالی عبور خطوط انتقال نفت از محدوده شهرها، تصریح کرد: شهرداری ها نباید اجازه ساخت و ساز در محدوده عبور خطوط لوله و انتقال مشتقات نفتی را صادر کند.
 
وی تعامل شرکت خط لوله و شهرداری شاهرود را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در مسیر میدان مرحوم حسینی شاهرودی تا شهرک ذوالفقار محدوده عبور خط لوله را شاهد هستیم بنابر این تمامی سعی خود را کرده ایم تا با کمک سایر ارگان های ذیربط، شرایطی را فراهم آوریم تا در صورت بروز حادثه کمترین خسارت دامن گیر عموم مردم شود.
 
انتقال محصولات نفتی به پنج استان توسط خطوط انتقال منطقه شمالشرق

 
مدیر عامل خطوط لوله و مخابرات شرکت نفت شمالشرق افزود: مسئولیت اصلی این شرکت حمل نفت خام و انواع مشتقات و فراورده های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز و سوخت هواپیمای جت در منطقه است.
 
عرب یارمحمدی، با اشاره به انتقال محصولات نفتی به پنج استان مجاور توسط خطوط انتقال منطقه شمالشرق تصریح کرد: این شرکت به پنج استان شامل، گلستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و همچنین سمنان سوخت رسانی می کند.
 
وی ادامه داد: طول این خطوط لوله در منطقه نزدیک به ۸۴۲ کیلومتر است و از ری تا مشهد مقدس ادامه پیدا می کند.
 
۳۵ ایستگاه مسئول حفاظت از خط لوله شمالشرق را برعهده دارند
 
این مقام مسئول در توضیح مسیر خط انتقال لوله شمالشرق کشور، اظهار داشت: خط لوله انشعابی از ری تا شاهرود در مسیر شمالشرق توسط لوله ۲۲اینچی انجام می شود، سپس این لوله توسط انشعاب ۲۰اینچی راهی مشهد مقدس می شود همچنین باید اضافه کرد که در این بین انشعاب۱۰اینچی از شاهرود به سمت علی آباد کتول و انشعاب هشت اینچی از سبزوار به سمت تربت حیدریه کار انتقال سوخت را انجام می دهند.
 
عرب یارمحمدی  با اشاره به اینکه ۳۵ ایستگاه مسئول حفاظت از خط لوله شمالشرق را برعهده دارند گفت: به واسطه اهمیت ارتباط در بین ایستگاه های خط لوله و اینکه این ارتباط نباید حتی لحظه ای منقطع شود، موضوع مخابرات برای شرکت نفت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 
وی ادامه داد: به واسطه اهمیت ویژه ارتباطات، مخابرات یکی از زیر مجموعه های وزارت نفت قرار گرفته است و وظیفه سرویس دهی به تمامی زیر مجموعه های وزارت نفت را برعهده دارد.
 
این مقام مسئول همچنین در خصوص ایستگاه های مخابراتی مسیر خط لوله شمالشرق توصیح داد: در این مسیر ۱۹ایستگاه مخابراتی وجود دارد که وظیفه برقراری ارتباط مداوم و مستمر بین تلمبه خانه ها و ایستگاه های خطوط لوله را از ری تا مشهد بر عهده دارند.
 

افتتاح پروژه سوخت‌رسانی نیروگاه شهید باکری استان سمنان

وی از افتتاح پروژه سوخت‌رسانی به نیروگاه شهید باکری استان سمنان خبر داد  و گفت: این پروژه با حداکثر ظرفیت 500 مگاوات ساخته شده که حداکثر مصرف روزانه نفت و گاز در فصل سرما (هر دو نیروگاه) 2.5 میلیون لیتر با پنج مخزن احداث شده است.
 
وی تصریح کرد: عملیات اجرایی این پروژه از اواسط مرداد ماه شروع شد و بعد از 45 روز به بهره‌برداری رسید.
 
عرب‌یار محمدی افزود: این پرژوه یکی از بیشترین مصرف کنندگان گاز در بین واحدهای صنعتی نیروگاه است که با توجه به میزان مصرف زیاد این انرژی گرانبها در فصل سرما و زمستان، احتمال کمبود آن برای مصارف خانگی محتمل است به طوری که جایگزینی سوخت مایع به جای گاز این مشکل را مرتفع می‌سازد.
 
مدیر منطقه شمال شرق خطوط لوله مخابرات نفت ایران، تأکید کرد: با اجرای این پروژه توسط شرکت خطوط لوله نفت مخابرات ایران منطقه شمال شرق علاوه بر صرفه‌جویی مؤثر در مصرف انرژی گرانبهای گاز، از تردد بین جاده‌ای روزانه 30  تانکر نفت‌کش 20 هزار لیتری که علاوه بر پرهزینه بودن، خطرآفرین و ترافیک‌زا می‌باشد جلوگیری می‌شود.

حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی از خرم اباد
۱۱:۲۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۳
این همه صادرات نفت و گاز و ....

پس چرا ما فقیر فقرا داریم روز به روز فقیرتر میشیم؟

من حتی توان خرید پراید هم ندارم به خدا
آخرین اخبار