روزنامه‌های فرانسوی نسبت به رای اکثریت نمایندگان پارلمانی فرانسه برای به رسمیت شناختن کشور فلسطینی واکنش نشان دادند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزنامه‌های فرانسوی امروز چهارشنبه نسبت به رای اکثریت نمایندگان پارلمانی فرانسه برای به رسمیت شناختن کشور فلسطینی با تردید واکنش نشان دادند و از آن با عناوینی نظیر "اقدامی مثبت"، "سرپوش"، "اعتراف به ناتوانی" یا " اقدامی بی‌فایده " یاد کردند.

"پاتریک اپل مولر"؛ سرمقاله نویس روزنامه اومانیته چاپ پاریس نوشت : این اقدام حرکتی جدی نسبت به فلسطینیان و اسرائیلی‌هاست هر چند که هنوز کار بسیاری باید انجام شود.

دومینیک کینیو سرمقاله نویس روزنامه لاکروا تاکید کرد رای نمایندگان مجمع ملی فرانسه برای به رسمیت شناختن کشور فلسطینی نشانه خشم کشورهایی است که با این حال به طور سنتی از اسرائیل در مقابل وخامت اوضاع و ادامه شهرک سازی های کابینه اسرائیل حمایت می‌کردند.

این روزنامه افزود به رغم مسئولیت‌های حماس در خشونت ها، وحشیانه بودن پاسخ های تلافی جویانه اسرائیل در تابستان امسال در غزه و شمار قربانیان غیر نظامی سبب یاس اروپایی‌ها شده است.

ژاک کامو در روزنامه مونتانی سانتر فرانس نیز می‌نویسد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل وفادارترین متحدانش را با سیاست لجوجانه اش برای شهرک سازی و سازش ناپذیری اش سرخورده کرده است.
 
رمون کورو از روزنامه آلزاس نوشت : آیا این رای سرپوشی برای پنهان ساختن واقعیت نیست؟ فرانسه و اروپا هیچ یک قادر نیستند شهرک سازی اسرائیل را متوقف سازند. این رای یک اقدام اضافی از نوع فرانسوی و اعتراف به ناتوانی است.

اروه فاور از روزنامه ووا دو نور فرانسه تاکید کرد: قطعنامه‌ای که دیروز در پاریس به تصویب رسید هیچ فشاری بر روی فعالان درگیری نیست. با این حال اثری مستقیم برای ما دارد. نارضایتی جامعه یهودی را به دنبال خواهد داشت و رای مسلمانان همبسته با آرمان فسلطینیان را به ارمغان خواهد آورد و در واقع انگیزه اصلی همین بوده است.
 
با این حال روزنامه پاری نورماندی معتقد است  هر چند این رای از دیدگاه قضایی و دیپلماتیک هیچ ارزشی ندارد اما اقدامی نمادین است و نشانه قصد فرانسه برای آشتی با هر دو ملت است.

یان مارک از روزنامه میدی لیبر تاکید کرد در این اقدام سیاسی که فرانسه انجام داد نوعی به رسمیت شناختن برخی حقوق دیده می شود. که آن همان حق زندگی است.

لوران مارشان در روزنامه اوئست فرانس با دیدی بدبینانه ابراز نگرانی کرد و نوشت سیاست شهرک سازی به ویژه در بیت المقدس شرقی که دولت های اسرائیلی هر یک پس از دیگری ادامه داده اند امکان تشکیل کشور فلسطینی را تضعیف کرده است. همه این اقدامات در بیست سال، آینده کشور فلسطینی را به مرور از میان برده است.

این سرمقاله نویس تاکید کرد: بسیاری حتی تصور می‌کنند برای عملی کردن راه حل دو کشور بسیار دیر شده است.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار