شایسته است با در نظر گرفتن عواملی همچون آب و هوای منطقه، نوع گیاه، خصوصیات خاک، روش کود دهی و مسائل اقتصادی و مدیریتی، مقدار و نوع مناسب کود برای گیاهان زراعی هر منطقه را تعیین کرد.

احمد بایبوردی در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: یکی از بخش‌های مهم در مدیریت اراضی زراعی، آماده‌سازی زمین از نظر شیمیایی و حفظ حاصلخیزی خاک است.

 وی از نیاز گیاهان  به عناصر غذایی برای رشد و نمو گفت و تشریح کرد: گیاهان برای رشد و نمو و برای تولید محصول به یکسری عناصر غذایی احتیاج دارند که برخی از آنها مانند کربن و اکسیژن از هوا تامین می‌شود و مابقی از طریق خاک و به شکل محلول در اختیار گیاه قرار می‌گیرند.

 بایبوردی ادامه داد: برای افزایش تاثیر کودهای مصرف شده از یک سو و کاهش اثرات سوء زیست‌محیطی و اقتصادی از سوی دیگر، بهتر است کود را زمانی به کار برد که به نوعی قسمت اعظم آن به صورت قابل جذب گیاه در خاک باقی بماند و تلفات کود به صورت شستشو، تثبیت و تجزیه در حداقل ممکن باشد.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن بازگو نمودن عوامل تاثیر گذار در کاهش عناصر غذایی خاک یادآور شد: برداشت مکرر محصول از زمین، رشد و نمو علف‌های هرز که بخش قابل توجهی از عناصر غذایی خاک را به خود اختصاص می‌دهند، فرسایش خاک و رواناب، ورود عناصر غذایی به طبقات پایین خاک در زراعت‌های آبی و مناطق پرباران و تغییر شکل عناصر به حالت گاز و متصاعد شدن به جو از دیگر عوامل کاهش عناصر غذایی در خاک به شمار می‌روند.

وی اظهار داشت: انتخاب روش مناسب توزیع کود نیز مانند زمان کوددهی می‌تواند بر اثربخشی کودهای شیمیایی موثر باشد و در مجموع باید روشی را برای کوددهی انتخاب کرد که کود را در طول مدتی که مورد نیاز گیاه است به حداکثر مقدار در اختیار گیاه قرار دهد.

بایبوردی با اشاره ای به مزایای فرهنگسازی در مصرف کودهای آلی تاکید کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه آثار سوء و گاه جبران‌ناپذیر مصرف کودهای شیمیایی و معرفی کودهای آلی به کشاورزان می‌تواند نقش بسزایی در کاهش قابل توجه مصرف این کودها داشته باشد.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.