مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: بهبود راندمان آبیاری و افزایش بهره‌وری برای جبران کم‌آبی و کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی که بزرگترین و مهم‌ترین مصرف‌کننده آب است، امری ضروری به نظر می رسد.

یعقوب دین پژوه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: توسعه شیوه‌های جدید آبیاری قطره‌ای و بارانی در راستای استفاده از منابع موجود آب را باید در افزایش بهره‌وری از منابع آبی تاثیرگذار قلمداد کنیم.

وی تصریح کرد: اگر ما بتوانيم راندمان آبياري را افزايش دهيم مي توانيم براي توليد هركيلو محصول نياز به آب را كاهش دهيم كه اين مساله از دو طريق ممكن است اول اين كه آب كمتری مصرف كنيم و دوم اين كه مازاد آب حاصل از افزايش بهره وري در اراضي مكانيزه شده و در اراضی كه از اين سيستم استفاده نمي كنند برای آبياري مورد استفاده قرار بگيرد.

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: برای جلوگيری از هَدَررَفت آب در بخش كشاورزی استفاده از آبياری تحت فشار، بتونی كردن كانال های آبياری براي جلوگيری از اُفت آب ( تبخير، نفوذ به لايه های پايين و...)، نوسازی شبكه های و كانال های آب، انبار كردن آب در استخرها و آب انبارها و استفاده از سوپرجاذب از مهم ترين راه هاي جلوگيری از هَدَررَفت آب در بخش كشاورزي است.

دین پژوه تاکید کرد: مصرف آب در بخش کشاورزی نیازمند اقدامات اساسی به منظور افزایش بهره‌وری مصرف آب است، زیرا محدودیت منابع آب و افزایش روز‌افزون مصرف در بخش‌های مختلف،‌ موجب شده تا مصرف بهینه این منبع حیاتی در کانون توجهات قرار گیرد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.