یک تحلیلگر سیاسی در مرکز پژوهش های اسکاتلند، تاکید کرد که دولت های غربی باید شهروندان تروریست خود که پس از جنگ در کنار داعش به کشورهای خود بازگشته اند را تحویل مقامات قضائی کشورهایی که در آنجا جنایت گری کرده اند، یعنی سوریه و عراق دهند تا در دادگاه حضور یابند و محاکمه شوند.

 به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، دکتر "عظیم ابراهیم" تحلیلگر سیاسی در مرکز پژوهش های اسکاتلند، تاکید کرد که دولت های غربی باید شهروندان تروریست خود که پس از جنگ در کنار داعش به کشورهای خود بازگشته اند را تحویل مقامات قضائی کشورهایی که در آنجا جنایتگری کرده اند، یعنی سوریه و عراق دهند تا در دادگاه حضور یابند و محاکمه شوند.

"عظیم ابراهیم" با انتشار مقاله ای در روزنامه "دیلی تلگراف" انگلیس توجه را به نگرانی های فزاینده کشورهای غربی و بیگانه از سرازیر شدن هزاران تروریست بیگانه به سوریه و عراق و پیوستن آنان به گروه های تروریست و نگرانی عای ناشی از بازگشت آنان به کشورهای خود جلب کرد.

ابراهیم اشاره کرده است که بررسی های جاری در خصوص اقداماتی که باید با تروریست های برگشتی از گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های افراطی در عراق و سوریه انجام گیرد، اخیرا افزایش یافته است ولی هیچ نتیجه ای در برنداشته است.

او توضیح داد، دولت های غربی، گزینه های متعددی از جمله سلب تابعیت از تروریست های افراطی و یا بازداشت و تحت نظر گرفتن آنان، را در این خصوص بررسی می کند.

ابراهیم، تاکید کرد، بهترین راه حل در خصوص قضییه تروریست های بازگشتی به کشورهای خود، این است که دولت های غربی، این افراد را تحویل مقامات کشورهای زیان دیده از جنایت های آنان، یعنی سوریه و عراق دهند تا به دست دادگاه سپرده شوند و مورد محاکمه قرار گیرند.

اعظم ابراهیم در ادامه تکرار می کند، مسئله تعیین سرنوشت تروریست های بیگانه ای که درخارج کشور خود به گروه های توریستی پیوسته اند، به دولت های غربی مربوط نمی شود، بلکه این افراد باید تحویل کشورهایی گردند که در آنجا جنایتگری کرده اند؛ بویژه آنکه قربانیان آنان، در واقع شهروندان سوری و عراقی هستند.

"رابرت براتک" مشاور وزارت خارجه آمریکا در امور تروریست های بیگانه در سوریه، چندی پیش فاش ساخت که بیش از 16 هزار مزدور بیگانه از بیش از 90 کشور جهان، طی چند سال اخیر به گروه های تروریستی موجود در سوریه پیوسته اند و اشاره کرد که ترکیه، مهم ترین گذرگاه این مزدوران بوده است.

از طرفی دیگر و پس از گذشت چند روز از انتشار اطلاعات جدید در خصوص اقدام گروه تروریستی داعش به ساخت بمب حاوی اروانیوم، روزنامه "دیلی میل" عکسی را از جدید ترین سلاحی که داعش آن را جهت استفاده در جنایت های خد در سوریه و عراق توسعه داده، منتشر کرد.

این روزنامه توضیح داد، این سلاح جدید تک تیراندازی است که طول آن به ده متر می رسد و می تواند گلوله هایی با سه برابر حجم گلوله های عادی را شلیک کند.

دیلی میل در وصف این سلاح می گوید: ان به قدری بزرگ است برای ثابت نگهداشتن آن به دو نفر نیاز است و گلوله های آن بسیار بزرگتر از گلوله های عادی است.

این روزنامه به نقل از یک کارشناس سلاح می نویسد: ما تاثیر این سلاح را نمی دانیم، همانطور که از کیفیت ساخت آن، اطلاعی نداریم؛ ولی گمان می رود تاثیر این سلاح به نوع چاشنی به کار رفته در آن مربوط باشد و چه بسا حاوی مواد منفجره قوی ای باشد که می تواند خودروهای زرهی را منفجر سازد، ولی علیه افراد استفاده شود.

گفتنی است این گروه تروریستی که اخیرا یک کارشناس مواد منفجره انگلیسی بدان پیوسته، ادعا کرده، پس از سرقت 40 کیلوگرم اورانیوم از دانشگاه موصل عراق، بمبی را ساخته که حاوی تشعشات اورانیوم می باشد.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار