کارشناسان و وزیر امور خارجه عراق روز جمعه اعلام کردند حل و فصل بحران های خاورمیانه به ویژه در برابر تهدید داعش از طریق ساز و کارگفتگوی منطقه ای و در وحله نخست گفتگوی میان عربستان سعودی و ایران امکان پذیر است.

 به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ شبکه اسکای نیوز عربی در حاشیه گردهمایی موسوم به گفتگوی منامه نشستی به نام آینده منطقه برگزار کرد که در آن وزیر دارایی عراق، وزیران خارجه بحرین و مصر و "سید حسین موسویان" شرکت داشتند.

در این نشست "هوشیار زیباری"، وزیر دارایی عراق نقش ایران در منطقه را موثر خواند.

زیباری در این نشست که به طور مشترک توسط موسسه بین المللی مطالعات راهبردی و شبکه تلویزیون اسکای نیوز عربی سازماندهی شده است اعلام کرد « هنگامی که می خواهید تنش ها را (در خاورمیانه) کاهش دهید، این امر باید از گفتگوی میان عربستان سعودی و ایران» محقق شود.

وی در ادامه افزود روند گفتگوها بین ایران و عربستان می‌تواند منجر به کاهش تنش‌ها در منطقه شود.

زیباری اعلام کرد بر اساس درگیری‌های اخیر می‌توان گفت داعش در حال عقب‌نشینی است.

سید حسین موسویان، محقق ایرانی و رئیس سابق کمیسیون روابط خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران نیز اعلام کرد که گفتگوی میان تهران و ریاض "بسیار مهم" است. موسویان با طرفداری از یک نظام همکاری که ایران، عراق و شش کشور عضور شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، کویت، قطر و عمان نیز در آن شرکت داشته باشند، گفت فقدان خط مشی برای همکاری منطقه ای نقص بسیار بزرگی است.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین نیز، با حمایت از همکاری گسترده منطقه ای، اعلام کرد ایران باید در نظارت دریایی در خلیج فارس نقش مهمی ایفا کند. وزیر امور خارجه بحرین همچنین گفت ما باید اعتماد سازی کنیم اما این امر باید با توقف مداخلات صورت بگیرد.

در ادامه این نشست "خالد بن احمد آل خلیفه"، وزیر خارجه بحرین تاکید کرد: ایران باید در هر نیروی امنیتی که امکان تشکیل آن در منطقه وجود دارد، شرکت داشته باشد.

خالد بن احمد آل‌ خلیفه" در حاشیه کنفرانس گفتگوی منامه اعلام کرده است که از وزیر خارجه ایران برای مشارکت در "گفتگوی منامه" دعوت کرده است اما "محمد جواد ظریف" به این دعوت پاسخی نداد.

وی افزود: ما امیدوار بودیم که وزیر خارجه ایران در کنار ما می‌بود، اما این مسئله به آنان مربوط می‌شود.

"سامح شکری"، وزیر خارجه مصر در ادامه با اشاره به اینکه باید پلی بین کشورهای منطقه با هدف شکست تفکر داعشی ایحاد شود، تاکید کرد: دخالت ایران در مقابله با داعش و اخراج این گروه از منطقه تعیین کننده است اما کافی نیست.


انتهای پیام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار