جوان محقق جوان ایرانی جایزه سال دانشگاه هاروارد آمریکا را از آن خود کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر هادی شفیعی با اختراع یک میکروچیپ انعطاف پذیر که قادر است برخلاف روش های هزینه و زمانبر معمول که امکانات آزمایشگاهی خاصی را طلب می کند، در مدت چندین دقیقه وجود ویروس ایدز را در نمونه خونی افراد شناسایی و میزان آن را اندازه گیری کند برنده جایزه سال دانشگاه هاروارد شد.

علیرغم پیشرفت های چشمگیر در کنترل و درمان این بیماری عفونی هنوز به طور متوسط سالانه ۵.۱ میلیون نفر در سرتاسر جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند و تشخیص بموقع و دقیق این بیماری و شروع بهنگام درمان نقش بسیار مهمی در کنترل آن ایفا می کند.

از آنجا که بیش از ۷۰ درصد مبتلایان به این بیماری در کشورهای در حال توسعه و فقیر مثل کشورهای آفریقایی زندگی می کنند و امکانات آزمایشگاهی و پشتیبانی مالی در این کشورها محدود است انجام این آزمایش به شکل فراگیر و وسیع در این کشورها میسر نیست.یکی از بزرگترین مشکلات موجود در مبارزه با بیماری ایدز فقدان تست ارزان قیمت و سریع عفونت در کشورهای در حال توسعه می باشد که ۷۰ درصد از ۳۵ میلیون فرد مبتلا به بیماری در آنجا زندگی می کنند.

روش ابداعی این محقق دانشگاه هاروترد، بسیار ساده و ارزان می باشد. قیمت هر آزمایش ایدز با این روش کمتر از دو دلار خواهد بود. سادگی استفاده از این میکروچیپ شبیه سادگی استفاده از دستگاههای موجود برای تعیین تخمینی غلظت گلولز (گلوکومتر) می باشد یعنی برای انجام این تست فقط یک قطره خون کافیست.

در این روش نتیجه آزمایش در عرض کمتر از نیم ساعت آماده می گردد. علاوه بر این، میکروچیپ ساخته شده می تواند به یک تلفن همراه وصل شده و نتایج آزمایش را به یک مرکز آزمایشگاهی و یا یک متخصص منتقل کند. این اختراع می تواند نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کنترل به موقع ایدز در کشورهای در حال توسعه و فقیر ایفا کند و نتایج این تحقیق می تواند نقش بسزایی در زندگی میلیونها نفر در سرتاسر جهان داشته باشد.

اختراع این محقق ایرانی اخیرا در رقابت با دو پروژه تحقیقاتی حوزه سلامت، برنده جایزه صد هزار دلاری دانشگاه هاروارد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار