محققان اسپانیایی با توجه به اینکه احتمال ابتلا مردان به سرطان خون (لوسمی) بیشتر از زنان است متوجه شدند که با استفاده از هورمون استروژن می توانند با پیشرفت برخی از انواع سرطان ها و دیگر اختلالات خونی مبارزه کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،از خبرگزاری افه، یافته های این مطالعه که بر روی موش ها در مجله علمی "سل استم سل" منتشر شده است از سوی دانشمندان اسپانیایی مرکز ملی تحقیقات قلب و عروق کشف شده است.

سرطان خون یا لوسمی نوعی سرطان است که در مغز استخوان آغاز می شود، جایی که سلول های خونی (گلبول های سفید برای دفاع بدن ، گلبول های قرمز برای انتقال اکسیژن و پلاکت ها برای لخته شدن خون ) ساخته می شوند.

در این رابطه، لوسمی دقیقا مانع از ساخته شدن گلبولهای قرمز،سفید و پلاکت های تکامل یافته سالم می شوند.

دانشمندان برای تحقیقات خود از دو نوع سرطان خون که به طور کلی به حاد و مزمن تقسیم می شوند و حیواناتی با لوسمی حاد "میلوئیدی" و "نئوپلاسم میلوپرولیفراتیو"که برای آنها هیچ معالجه ای وجود ندارد، استفاده کرده و با داروی "تاموکسیفن"که برای درمان سرطان سینه در زنان به کار می رود بر روی آنها آزمایش کردند.

محققان مشاهده نمودند که این دارو در لوسمی حاد میلوئیدی تغییرات قابل توجهی انجام نداده اما در لوسمی نئوپلاسم میلوپرولیفراتیو، نتایج بسیار خوبی به دست آمد.

نئوپلاسم میلوپرولیفراتیو ناشی از جهشی است که پروتئین (JAK2) در سلول های بنیادی خونی و همان هایی که مغز استخوان می سازد ایجاد می کند.

به گفته دانشمندان، در حال حاضر هیچ درمانی به جز پیوند مغز استخوان برای این نوع بیماری وجود ندارد و فقط در اندک بیماران این پیوند توصیه می شود.

محققان پس از استفاده از این دارو متوجه شدند که تاموکسیفن قادر به از بین بردن سلولهای بنیادی غیرطبیعی که مسوول پیدایش این بیماری هستند می باشد و اثر آن چه در موشهای نر و چه در موش های ماده ، بسیاری مشابه بود.

دکتر "سیمون مندز فرر" رئیس گروه تحقیقاتی در این مورد تصریح کرد :این دارو، رفتار استروژن را تقلید می کند و هرچند که دلیل آن را نمی دانیم اما به نظر می رسد که اثر قوی تری بر روی سلولهای لوسمی دارد تا روی سلولهای سالم ، موردی که به ما اجازه داد که بیماری را بدون ایجاد عوارض جانبی مهم بر روی سلولهای سالم خون مهار کنیم.

وی ادامه داد:به نظر می رسد که سطح بالای استروژن ها، سلولهای بنیادی خونی که سپس تکامل می یابند و به گلبولهای سفید ، قرمز و پلاکت ها تبدیل می شوند را کنترل بهتری می کند.
/انتهای پیام
منبع: ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.