استان سیستان و بلوچستان با دو میلی‌متر بارندگی، کم‌بارش‌ترین استان‌ کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تاكنون گزارش شده‌ و استان تهران نیز کاهش 14 درصدی بارش‌ها را داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،‌ استان سیستان و بلوچستان از ابتداي مهرماه سال‌جاری تا پايان هفته گذشته، با 92 درصد کاهش بارندگی درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته و 60 درصد کاهش بارش در قیاس با دراز مدت، كم‌بارش‌ترين استان كشور بوده است.

پس از سیستان و بلوچستان، استان‌های هرمزگان و کرمان دیگر استان‌های کم‌بارش کشور در سال‌ آبی جاری گزارش شده‌اند.

از ابتداي سال آبي جاري تا پايان هفته گذشته در استان هرمزگان هفت ميلي‌متر بارندگی صورت گرفته است که اين ميزان بارش درمقایسه با سال آبی گذشته 79 درصد و در قیاس با دوره درازمدت 36 درصد كاهش نشان می‌دهد.

گزارش بارش‌های کشور نشان می‌دهد که از ابتداي سال آبي جاري تا پايان هفته گذشته، استان کرمان با 14 میلی‌متر بارندگی، در رتبه بعدی استان‌های كم‌بارش کشور قرار گرفته است.

براساس اين گزارش، بارش 14 ميلي‌متري کرمان در قیاس با سال آبي گذشته و دوره درازمدت به‌ترتیب 22 و 27 درصد كاهش نشان می‌دهد.

همچنین استان گیلان به‌عنوان پربارش‌ترین استان کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون گزارش شده است.

حجم بارش‌های استان گيلان از ابتداي سال آبي جاري (مهرماه 93) تا پايان هفته گذشته، 532 ميلي‌متر به ثبت رسیده است.

میزان بارش استان گيلان درمقایسه با دوره زمانی مشابه سال آبی گذشته 40 درصد افزایش و در قیاس با دوره درازمدت 42 ساله 75 درصد افزایش نشان می‌دهد.

پس از این استان، مازندران با 293 ميلي‌متر و چهارمحال و بختياري با 208 ميلي‌متر بارندگی از ابتداي مهرماه تا پايان هفته گذشته، دیگر استان‌های پربارش كشور گزارش شده‌اند.

براساس اين گزارش، میزان بارش استان مازندران درمقایسه با دوره زمانی مشابه سال آبی گذشته 36 درصد و در قیاس با دوره درازمدت 42 ساله 58 درصد افزایش نشان می‌دهد.

میزان بارش استان چهارمحال و بختياري درمقایسه با دوره زمانی مشابه سال آبی گذشته 129 درصد و در قیاس با دوره درازمدت 42 ساله 81 درصد افزایش نشان می‌دهد.

حجم بارش‌های استان تهران نیز در دوره مورد بررسی 45 میلی‌متر گزارش شده که درمقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته و متوسط دوره درازمدت به‌ترتیب 10 و 20 درصد کاهش یافته است.

بارش‌های تهران و البرز 14 درصد کمتر شد

از ابتداي سال آبي جدید (مهرماه 93) تاكنون، حجم بارش‌هاي استان‌های تهران و البرز با کاهش 14 درصدی در مقايسه با زمان مشابه سال آبي گذشته و افزایش شش درصدی درمقایسه با دوره بلندمدت 47 ساله به 75 ميلي‌متر رسيد.

در دوره زمانی مشابه سال آبی گذشته 87 میلی‌متر بارش در تهران و البرز ثبت شده بود.

همچنین بارش‌های آذرماه امسال تاکنون به 21 میلی‌متر رسیده که این میزان درمقایسه با زمان مشابه دوره متوسط بلندمدت پنج درصد و درمقایسه با آذرماه سال گذشته 54 درصد کمتر است.

براساس اين گزارش، از ابتداي سال آبي جاري (مهرماه 93) تاكنون، سیراء کرج با 166 ميلي‌متر در جايگاه نخست ايستگاه‌هاي پربارش در استان تهران و البرز قرار دارد.

همچنین ايستگاه‌هاي نساء كرج با 163 و رودک جاجرود 153 ميلي‌متر جايگاه‌هاي دوم و سوم ايستگاه‌هاي پربارش را به‌خود اختصاص داده‌اند.

ميزان بارش‌هاي گزارش‌شده در ساير ايستگاه‌هاي باران‌سنجي شركت آب منطقه‌اي تهران به‌ترتيب آرموت طالقان با 146.5، لار 112، لتیان 107، سد امیرکبیر 105، بیلقان کرج 69، فیروزکوه 54، مطالعات تهران 33.5 و ورامین بیش از 16 میلی‌متر است.

انتهای پیام/
برچسب ها: سیستان ، بلوچستان ، خشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار