معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دارایی کل دنیا حدود 708 هزار میلیارد دلار است که به سه بخش دارایی‌های طبیعی، سرمایه ای و نامشهود تقسیم می‌شوند و دارایی‌های نامشهود کشورهای پیشرفته بیش از 80 درصد و به طور میانگین در دنیا 50 درصد است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران علی‌اصغر توفیق با بیان این‌که حجم دارایی‌های نامشهود که شامل دانش و فناوری می شود، در ایران حدود 20 درصد است، اظهار کرد: این رقم بسیار کم است و باید افزایش یابد که در این راستا برنامه ریزی‌هایی انجام شده و در حال انجام است.

توفیق اظهار کرد: طبق بودجه سال گذشته دستگاه‌ها باید سه درصد از بودجه خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کردند که این موضوع در بودجه امسال حذف شده بود که مجددا در بودجه سال بعد پیش بینی شده است.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت گفت: در این جشنواره به بخش تجارت توجه کمتری شده که البته به موضوع تجارت در سال‌های آینده بیشتر می‌پردازیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایجاد بخش تحقیق، توسعه و فناوری در برنامه ششم خبر داد و گفت: کارگروه‌هایی دراین زمینه مشخص شده و احکامی در آن مطرح کردیم و باب خوبی را در برنامه ششم در رابطه با حوزه تحقیق، توسعه و فناوری ایجاد کرده‌ایم.

توفیق با بیان این‌که در جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت سه کار جدید عرضه می شود، اظهار کرد: سامانه مشترکی بین وزارت علوم و وزارت صنعت تشکیل شده و این سایت توسط وزیر علوم و وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی خواهد شد. همچنین بین وزارتخانه علوم و وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که دو بند آن مختص فرصت مطالعاتی داخلی است که برای اولین بار بحث فرصت مطالعاتی داخلی را مطرح می کنیم.

توفیق همچنین در بخشی از سخنان خود موضوع مهم دیگر را بحث دکترای صنعت عنوان کرد و گفت: در سیستم آموزش پزشکی اگر کسی فارغ‌التحصیل شده و برای خود مطبی دایر کند باید طرحی دراین زمینه بگذراند ولی در بخش فنی و مهندسی چنین موضوعی نبوده که در این زمینه تفاهم نامه‌ای امضا کردیم که اساتید این بخش نیز طرحی را بگذرانند و کسی که می خواهد عضو یک سال را در حوزه صنعت بگذراند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که این موضوعات در قالب برنامه‌هایی در روز بیست و چهارم آذر ماه که روز برگزاری جشنواره است رونمایی می‌شود، اظهار کرد: با توافقی که با وزارت علوم داشتیم قرار شد که در روز بیست و چهارم آذر ماه از برگزیدگان حوزه‌های پژوهش و فناوری نیز تقدیر و تشکر به عمل آید.

وی با بیان این‌که در این جشنواره از واحدهای صنعتی برترین‌های بخش خصوصی و دستگاه‌ها و سازمان‌های برتر توسعه‌ای تقدیر می شود، گفت: همچنین در این جشنواره اتاق‌های بازرگانی برتر در بخش آموزش و پژوهش و طرح‌های پژوهشی برتر استان ها نیز مورد قدردانی می گیرد و محور دیگر بحث رساله‌ها و پایان نامه‌ها است و مراکز تحقیق و توسعه نیز بعد از انجام بررسی های لازم انتخاب شده و مورد قدردانی قرار می‌گیرند.

وی افزود: از مراکز علمی و کاربردی برتر در این دوره قدردانی به عمل می‌آید و پژوهشگران و شهرک های صنعتی برتر این حوزه نیز معرفی خواهند شد.

توفیق از امضای تفاهم نامه‌هایی با وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار، وزارت ict و وزارت ارشاد خبر داد و گفت: عصر امروز تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا خواهیم کرد./ایسنا
برچسب ها: دارایی ، دنیا ، دلار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.