رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ما در سازمان بازرسی کل کشور که نهاد اصلی حاضر در خط مقدم مبارزه با فساد است بر فعالیت‌های صرفا عملیاتی بسنده نکرده و در کنار آن تحقیقاتی عمیق به صورت موردی و مقایسه‌ای را برای رسیدن به شناخت دقیق‌تر فساد و شیوه‌های مقابله و مبارزه با آن در دیگر کشورهای جهان را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، «ناصر سراج» رئیس سازمان بازرسی کل کشور با حضور در همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد با اشاره به سفر خود به کشور چین گفت: چین، توسط یک هیئت هفت نفره اداره می‌شود که این 7 نفر شامل رئیس جمهور، نخست وزیر، مدیر مدرسه و رئیس بازرسی و نظارت چین است که این رئیس بازرسی و نظارت از طرف نخست وزیر به رئیس جمهور پیشنهاد شده و بعد توسط کنگره منصوب می‌شوند و با اختیار تام انجام وظیفه می‌کنند.  
 
وی تصریح کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیشنهاد خود گفته بودند که در کنار دادگاه باید بازرسی باشد بنابراین چین با حرکت بر این اساس و با توجه به اینکه جمعیت زیادی دارد، اما در مبارزه با فساد به نظر می‌رسد که موفق بوده است.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه افزود: این 12 هزار میلیارد اختلاسی که اخیرا عنوان شده به نظر من 12 هزار میلیارد نبوده و مقداری کاغذ و سند بوده است و تنها سیاه نمایی شده است که ما باید از ابراز آنها خودداری کنیم.  
 
سراج بیان داشت: فساد به عنوان پدیده‌ای پیچیده‌ای و همه‌جا گستر با قدمتی به درازای عمر بشر در کره زمین، ذهن و عمل اندیشمندان و فعالان عرصه‌های مختلف را به خود وا داشته و در نوشته‌های دانشگاهی که به نوعی با مسائل اجتماعی سروکار دارند کمتر جایی است که با این مقوله سروکار نداشته باشند و در زندگی جاری کمتر کسی است که این مسائل را نشنیده و بر آن تعقلی نداشته باشد.  
 
وی تأکید کرد: جایی در جهان وجود ندارد که خود را مبرا از آن بداند و روش قطعی برای مبارزه با آن نیز ارائه نشده باشد تا به کمک آن بتوان از ابتلا به این بیماری خطرناک اجتماعی پیشگیری کرد و آثار و پیامدهای آن را ترمیمی مناسب نمود.  
 
سراج در ادامه تصریح کرد: هرچه است انباشتی از تجربه‌های بشری در گستره‌های مختلف جغرافیایی است که دست‌مایه کار نظام‌های سلامت کیفری و اصلاح‌کننده قرار بگیرد تا در مقابله با این پدیده پویا و به روز شونده در ماهیت و فرسایش دهنده مشروعیت حکومت‌ها در عمل قدم‌هایی به جلو برداشته شود و همچنین نگاهی گذرا به نوشته‌های جامعه شناختی و جرم شناختی و روان‌شناختی و حقوقی چنان پشته‌ای از نظریات را در مورد فساد و ماهیت عملکردهای آن را آشکار می‌سازد که آدمی را به این فکر وا می‌دارد که هنوز جنبه‌هایی نامشکوف از این پدیده وجود دارد که باید بر آنها متمرکز شد و کار مقابله باید برشناخت دقیق استوار باشد.  
 
وی در ادامه افزود: بر همین اساس ما در سازمان بازرسی کل کشور که نهاد اصلی حاضر در خط مقدم مبارزه با فساد است بر فعالیت‌های صرفا عملیاتی بسنده نکرده و در کنار آن تحقیقاتی عمیق بصورت موردی و مقایسه‌ای را برای رسیدن به شناخت دقیق‌تر این پدیده و شیوه‌های مقابله و مبارزه با آن در دیگر کشورهای جهان را دنبال می‌کنیم.  
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: یافته‌های ما در سازمان بازرسی کل کشور حکایت از آن دارد که مقابله با فساد بر 4 رکن استوار است که اصطلاحا آن را مربع مقابله نامیده‌ایم که اضلاع این مربع عبارتند از: اراده واقعی برای مبارزه با فساد، یافتن روش‌های بروز و اثر بخش برای مقابله با فساد، استمرار برای مقابله با فساد و حساس نمودن جامعه برای مقابله با فساد که هرکدام از این اضلاع هرچند که ارزش ذاتی بالایی دارند اما تنها در کنار دیگر اضلاع، کارآمد و اثربخش هستند.  
 
وی بیان داشت: اراده مقابله با فساد در نبود روش‌های بروز، کارکرد چندانی نخواهد داشت و وجود این دو بدون استمرار در مقابله با فساد راه به جایی نمی‌برد و مجموعه این عناصر در جامعه‌ای فاقد حساسیت کم اثر و بی‌فروغ است و استفاده از فرصت‌هایی که در نبود و یا ضعف هرکدام از این عناصر وجود دارد سودجویان هوشمند را به سوی رفتارهای انحرافی و مجرمانه سوق می‌دهند. 

سراج درباره آخرین اقدامات سازمان بازرسی در رسیدگی به این پرونده‌ها، گفت: اکنون ما در اکثر استان‌های کشور رسیدگی به پرونده‌های مربوط به زمین خصوصاً زمین‌خواری را داریم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره همایش مبارزه با فساد،‌خاطرنشان کرد: اگر مطالب گفته شده در این همایش عملی شود بسیار خوب است، ولی اگر در حد شعار باشد کارساز نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: کاغذ ، ابراز ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار