رئیس دیوان محاسبات کل کشور از راه اندازی سامانه سنا در دیوان محاسبات کل کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران «امین‌حسین رحیمی» رئیس دیوان محاسبات کل کشور در همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد گفت: در همایش امروز مطالب بسیار خوبی مطرح شد که امیدوارم در پیشگیری از فساد و ارتقاء سلامت اداری کشور موثر باشد.  
 
وی در ادامه افزود: در رابطه با اقدامات دیوان محاسبات کل کشور راجع به امر مبارزه با فساد و سلامت اداری کشور باید گفت یکی از مصادیق بارز پاسداری بیت‌المال است که مصرف بودجه کشور، نتیجه‌اش توسعه کشور باشد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر ساله بودجه کلانی مصرف می‌کنیم اما توسعه به تناسب آن اتفاق نمی‌افتد.  
 
رئیس دیوان محاسبات کل کشور تصریح کرد: علت توسعه پایین، دلایل زیادی دارد که از جمله آن می‌توان ایراد در زیرساخت‌های اقتصادی کشور را مطرح کرد که بیش از 80 درصد بودجه عمومی دولت صرف هزینه‌های جاری می‌شود که اگر بخواهیم علت این امر را بررسی کنیم این است که دولت‌ها 10 سال است که به تکالیفشان در رابطه با بودجه‌ریزی عملیاتی اقدام نکرده‌اند.  
 
وی افزود: 10 سال است که قوانین و مقررات مختلف تعیین شده که باید بودجه‌ریزی عملیاتی شود، باید کالا و خدمات را ارزان‌تر بخریم یعنی کیفیت بهتر و قیمت کمتر.
 
رحیمی تصریح کرد: از سال 83 در بودجه 83-84، برنامه چهارم و پنجم و سیاست‌های قانون مدیریت خدمات کشوری بیان می‌کند که بودجه‌ریزی باید عملیاتی شود، گرچه دولت یازدهم تلاش کرده که این کار را انجام دهد، همان‌گونه که آقای نوبخت نیز اعلام کرد، سال آینده قدم اول برداشته شده که این بسیار مهم است.  
 
وی خاطر نشان کرد: اگر توسعه اتفاق نمی‌افتد علل مختلف دارد که یکی از آن اصلاح زیرساخت‌هاست اما همه آن را شامل نمی‌شود، علت مهم دیگر بی‌انضباطی مالی و بروز فساد است، بی‌انضباطی مالی ناشی از عدم آگاهی و قوانین و مقررات باشد یا ناشی از کثرت قوانین و تعارض قوانین، متأسفانه ما بیش از 11 هزار عنوان قانون در کشور داریم که بعضی از این قوانین تعارض دارند، بعضی‌ها تخلف‌گاه هستند و برخی روزنه‌های فساد را نشان می‌دهند، واقعا سردرگمی بین این همه قوانین کار عجیبی است.
 
رئیس دیوان محاسبات کل کشور اضافه کرد: به هر صورت بی‌انضباطی مالی، ناشی از هرچه که باشد نتیجه‌اش زمینه‌ساز فساد است و فساد علاوه بر اینکه به اقتصاد کشور ضربه می‌زند توسعه کشور را نابود کرده و به اعتماد عمومی که مهمترین سرمایه است ضربه می‌زند، لذا کسی شکی ندارد که باید جلوی فساد را گرفت.  
 
وی تأکید کرد: هدف از تشکیل دیوان محاسبات را قانون‌گذار کنترل نظارت مستمر مالی در دستگاه‌های اجرایی به منظور پاسداری از بیت‌المال عنوان کرده اما برخی‌ها تصور می‌کنند که وظیفه این سازمان صرفا حسابرسی پس از خرج یکی از وظایف دیوان محاسبات کل کشور است، همچنین نظارت مستمر مالی و پاسداری از بیت‌المال باید قبل از خرج و در عین خرج انجام شود والا نظارت معنا ندارد، اصلا صیانت از بیت‌المال باید قبل از اینکه از بین برود، انجام شود والا بعد ازآن دیگر صیانت از بیت‌المال معنا ندارد و برگشتی نیز وجود نخواهد داشت که دیوان محاسبات بخواهد آن را بررسی کند.
 
رئیس محاسبات دیوان کل کشور تأکید کرد: باید به سراغ اقدام پیشگیرانه برویم، سیاست اصلی دیوان محاسبات در این مورد انجام اقدامات پیشگیرانه و شناسایی گلوگاه‌های موجود به فساد است و برای اینکه از این بی‌نظمی مالی جلوگیری کنیم باید علت آن را مشخص کنیم که ازجمله آن ضعف کنترل‌های داخلی دستگاه‌ها است.  
 
وی گفت: پرونده فساد 3 هزار میلیاردی که در رابطه با آن بسیار بحث شده ناشی از ضعف کنترل داخلی بانک بوده، لذا پرونده به اینجا کشیده شد، پس کنترل‌های داخلی بسیار مهم است.
 
رئیس دیوان محاسبات یک کار بسیار مهمی انجام داده و 540 دستگاه را از جهت بررسی وضعیت کنترل‌های داخلی حسابرسی کرده است، که در این مسیر بسیاری از ضعف‌ها شناسایی شده است همچنین اگر بخواهیم از وقوع تخلف پیشگیری کنیم باید کنترل داخلی مستقر شود. 

رئیس دیوان محاسبات کل کشور اظهار داشت: دیوان محاسبات راجع به استفاده از سیستم‌ها یک طرح مهمی به نام("سنا" سامانه وزارت الکترونیک دیوان محاسبات کشور) را راه اندازی کرده که این سامانه نظارت دقیقی خواهد داشت، لذا دستگاه‌های اجرایی نباید نگران باشند از اینکه شفافیت اطلاعات را در اختیار دیوان محاسبات قرار دهند، ما در حال حاضر از این سامانه استفاده می‌کنیم و اخیرا نیز آماده بهره‌برداری است.  
 
رحیمی خاطر نشان کرد: نکته دیگری که در رابطه با مبارزه با فساد وجود دارد، این است که به موقع با فساد مقابله نمی‌شود، اطاله دادرسی این قدر طولانی است که در نتیجه برخورد با متخلف بازدارنده نیست لذا ما تلاش کردیم با تصویب آیین دادرسی در دیوان محاسبات فاصله بین کشف تخلف و اعمال مجازات را کاهش دهیم و همچنین در رابطه با مبارزه با فساد نباید سرگرم مسائل جزئی شویم مسائل اصلی از دستمان خارج شود. 

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار