سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای برگزاری اجلاس وزرای اطلاع رسانی، 180 نماینده‌ی مجلس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
بنابراین گزارش، پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، حسین نوش آبادی ضمن خوش آمد گویی به اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی، تسلیت خود را ابراز داشت.
 
وی در ابتدای جلسه به ارائه‌ی گزارش کوتاهی از دهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی پرداخت.
 
نوش آبادی گفت: این اجلاس با تدارک و برنامه ریزی در زمان مناسب در تهران برگزار شد و آثار رسانه‌ای مطلوبی در منطقه و جهان داشت. این حرکت قابل تحسین بود به طوری که 180 نماینده مجلس به خاطر این اقدام شایسته از وزارت فرهنگ و ارشاد تشکر کردند که ما نیز از مجلس و نمایندگان محترم آن سپاسگزاریم.
 
وی افزود: بیانیه‌ای که در پایان اجلاس به امضا رسید، حاکی از همگرایی و هم افزایی در مورد مسائلی است که تهدیدات جهان اسلام محسوب می‌شود. متاسفانه ما در حال حاضر درگیر جریاناتی در جهان اسلام هستیم که توسط جریان‌های تکفیری و واپس گرایی ایجاد شده است.
 
نوش آبادی در ادامه اظهار داشت: نقش برجسته‌ی رسانه‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در انعکاس جنایات و وحشی گری رژیم غاصب اسرائیل علیه فلسطین و جنایات گروه‌های تکفیری به نام اسلام حائز اهمیت است. حامیان اصلی این گروهک‌های تروریستی غرب و رژیم صهیونیستی است، اگرچه در حال حاضر مخالفت خود را با این گروه‌ها اعلام کرده‌اند، اما دلیل آن این است که دود این فتنه چشم آ‌ن‌ها را هم کور کرده است.
 
وی با ابراز تاسف از مشکلات کشورهای اسلامی گفت: یکی از مشکلات ما، مشکلات فناوری است، که در این اجلاس بر این مشکلات تاکید شد و تلاش برای از بین بردن آن و رسیدن به فناوری نوین در کشورهای اسلامی الزامی شد.
 
وی همچنین عنوان کرد: تاکید بر همگرایی رسانه‌ای کشورهای اسلامی برای اشاعه‌ی صلح و آرامش در جهان اسلام و نقش این رسانه‌ها در مقابله با خشونت‌های حاکم در جهان در این اجلاس عنوان شد. همچنین اقدامات ننگین داعش و سوء استفاده‌ی این گروهک از رسانه‌های مدرن و شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. ما باید در مقابل موج رسانه‌ای قدرتمند غرب، قدرت مقابله داشته باشیم.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بیان کرد: در این اجلاس جلوگیری از گروهک‌هایی که تحت لوای اسلام و با نام مقدس اسلام جنایت انجام می‌دهند، باید انجام شود. شعارهای افراط گرایانه‌ی آن‌ها ارتباطی با اسلام ندارد و رسانه‌های جهان اسلام باید با ایدئولوژی‌های افراط گریانه مقابله کنند و استراتژی‌های مناسب را در تقابل با این گروهک‌ها داشته باشند.
 
وی ضمن بیان اینکه پدیده‌ی تروریست و افراطی گری دین و مذهب و قومیت و ملیت نمی‌شناسد، گفت: مقابله با تروریست و افراطی گری، وظیفه‌ی همه‌ی دولت‌ها و ملت‌ها است. خوشبختانه کشورهای اسلامی پیش قدم این اقدامات شدند و ایران هم میزبان این اجلاس مهم شد. همگرایی و هم افزایی برای مقابله با افراط گرایی وظیفه‌ی مسلمانان و کل جهان است.
 
وی با ابراز تاسف از ساختار ناعادلانه نظام بین الملل گفت: به همین دلیل این فتنه‌های افراط گران همچنان ادامه دارد و منبع و منشا فتنه در منطقه گروه‌های تروریستی هستند که هیچ ارتباطی با اسلام ناب رسول اکرم (ص) و آموزه‌های آن ندارد.
 
نوش آبادی تاکید کرد: رسانه‌ها باید به سازمان‌های کارآمد و تاثیر گذار مبدل شوند و تمام کشورهای اسلامی برای صلح و ثبات تلاش کنند. رسانه‌ها هم ابزار اطلاع رسانی و هم ابزار قدرتمند روشنگری و حق گرایی و هم وسیله‌ی ثبات در جهان اسلام و کل جهان است.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: رسانه‌های جهان اسلام باید به جامعیت و کامل بودن دین اسلام بپردازند و در معرفی این موضوع نقش آفرین باشند.
 
نوش آبادی در خصوص بودجه‌ی بخش فرهنگی لایحه 94 خبرهای خوشی به اصحاب رسانه داد.
 
وی گفت: روز یکشنبه به طور رسمی بودجه سال 94 توسط رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد. باید بگویم که نسبت به سال جاری رشد نسبی بودجه را داریم. بودجه سال گذشته وزارت ارشاد 520 میلیارد بود که در لایحه‌ی سال آینده به 770 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که رشد خوبی را نسبت به امسال داشته است. پیشنهاد وزارت ارشاد 1000 میلیارد تومان بود که دولت 770 میلیارد آن را به مجلس پیشنهاد داده است.
 
وی ادامه داد: در حوزه‌ی پژوهش و موضوعات تحقیقاتی با رشد بودجه مواجه بوده‌ایم، بودجه حوزه‌ی سینمایی و فیلم‌های فاخر نیز رشد داشته است، در حوزه‌ی سازمان فرهنگ و ارتباطات افزایش بودجه را شاهد هستیم که نشان دهنده‌ی توجه دولت به دیپلماسی فرهنگی است. همچنین بودجه سازمان‌های فرهنگی نیز افزایش داشته است.
 
نوش آبادی تاکید کرد: وقتی دولت به طور کامل بودجه‌های فرهنگی را اعلام می‌کند، این بودجه شامل سازمان‌های فرهنگی نیز می‌شود. سال گذشته دولت 600 میلیارد تومان پیشنهاد بودجه داده که 520 میلیارد آن تخصیص داده شد.
 
وی در خصوص قانون دسترسی آزاد به اخبار و اطلاعات گفت: در دولت قبل هم این موضوع پیگیری شده بود که به تصویب مجلس نیز رسید، اما به دلیل اینکه دولت سابق در تنظیم آیین نامه اجرایی آن کوتاهی کرده بود، این قانون اجرایی نشد، اما در دولت یازدهم این آیین نامه تنظیم شده و به مجلس تقدیم شده است. جوایز لوایح دولت باید به تایید نمایندگان مجلس برسد اما آیین نامه‌های اجرایی دولت باید به تصویب رئیس مجلس برسد که ما با ارائه آیین نامه اجرایی قانون "حق دسترسی آزاد به اخبار و اطلاعات"، منتظر رای ریاست محترم مجلس هستیم. اعتبار و ارزش قائل شدن به مردم و آنها را صاحب حق دانستن برای ارائه اطلاعات و گزارش به موقع اخبار و رویداها از موارد مورد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. مردم حق دارند از آخرین تصمیمات دولت با خبر شوند و آخرین اطلاعات، قوانین و آئین نامه‌ها را به اطلاع مردم رساند هیچکس نباید از اخبار و اطلاعات محروم باشد چون جزو حقوق شهروندی مردم است. این قانون مصوب مجلس است و قابل تغییر نیست مگر اینکه مجلس قانون را اصلاح کند و تغییر دهد.

وی در خصوص حضور "یانی" در ایران گفت : یکی از عناصر مهم در توسعه فرهنگی توجه به هنر است، برخی از چهره‌های فاخر و موسیقی جهان در ایران ممکن است دعوت شوند این بار نیز دعوت "یانی " خواننده یونانی و دو رگه است که می تواند در توسعه ارتباطات فرهنگی هنر‌ی مؤثر باشد. وزارت ارشاد با اینگونه تعاملات مشکلی ندارد به شرط آنکه مراحل و ضوابط قانونی آن رعایت شود. هنوز درخواستی مبنی بر حضور ایشان به ما ارائه نشده است اگر درخواست صورت گرفت بررسی‌های لازم انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص شیوه نامه که بین پلیس و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است امضاء شود گفت: این تفاهم نامه درحوزه معاونت هنری در دست بررسی است و اگر به امضاء‌ برسد می تواند از برخی از اتفاقات و حواشی برگزاری کنسرتها جلوگیری کند. هدف این است که بتوانیم ضوابط مشخصی را تعیین کنیم که از اتفاقات و حواشی جلوگیری شود و از تجاوز به حریم افراد ممانت به عمل بیاد چون قبل از این سلایق شخصی در این برگزاری این کنسرتها اعمال می شد و کنسرتها به دلایل مختلفی کنسل می شدند اگر به ثبت این تفاهم نامه برسیم بسیاری از مشکلات این حوزه حل خواهد شد.

نوش آبادی در خصوص مشکل پایین بودن سرانه مطالعه در کشور گفت : این مسئله مهمی است که تمام مسئولان فرهنگی کشور و مقام معظم رهبری نسبت به آن واکنش داشته‌اند این وضعیت بسیار اسف‌بار است. ما نیازمند فرهنگ سازی هستیم و باید فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی را افزایش دهیم و نوشتن آئین نامه در این خصوص کار مناسبی است اما کافی نیست.

وی در ادامه گفت: نرخ مطالعه کشور ممکن است کاهش هم پیدا کند و ما باید به اقدامات عملی و اجرایی روی بیاوریم. ما در تبلیغ کتاب خیلی موفق نبودیم و در توزیع و تقویت و توانمند کردن شبکه توزیع کتاب ضعف داریم فروشگاههای عرضه کتاب بسیار محدود است و دسترسی آسان به آن ممکن نیست. بحث یارانه کتاب نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا محرکی برای روی آوردن به کتاب شود که در این زمینه تولید فیلم و هنره‌های نمایشی باید انجام شود تا کتاب درسبد خانواده جایگاه پیدا کند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: کشوری که داعیه اعتلای فرهنگی و تمدن اسلامی را دارد باید مطالعه  کتاب را در صدر برنامه ‌های فرهنگی خود جای دهد. ما نمی توانیم بگوییم چون سند مطالعه کتاب هنوز آماده نشده از اقدامات تشویق به مطالعه کتاب دست برداریم پروسه این گونه تنظیمات طولانی است اما نهاده‌های فرهنگی باید وظیفه خود را انجام دهند.

نوش آبادی همچنین در خصوص اعطای مدرک اعتلای عالی به هوشنگ مرادی کرمانی گفت: هنوز طرح آن تصویب نشده است.

وی در ادامه در خصوص بیمه فعالان قرآنی گفت : تمام کسانیکه در نشر تبلیغ قرآن نقش فعال و مثمرثمر دارند باید حمایت شوند. هر اقدامی که منجر به نشر فرهنگ قرآنی شود مورد حمایت است و هر کسی یا افرادی در این زمینه اقداماتی انچام دهند مسلما حمایت خواهند شد.

وی در خصوص موسیقی رپ گفت: این سبک موسیقی تا به حال �%یم وباید ازB2ی دریافت نکرده است و بعید است که تحت این عنوان که سبک غربی و مروج بی بند و باری است به شخص  یا اشخاصی مجوزی صادر شود. اما ما با موسیقی پاپ در صورتیکه مغایر با ارزشها و فرهنگ ما نباشد مشکلی نداریم.
<ی اکران می شود.

نوش آبادی در خصوص بازیه؈ص برگزاری جشنواره هنری دفاع مقدس گفت: این جشنواره هر سال برگزار می شود و وزارت ارشاد توجه ویژه‌ای به این حوزه دارد و همیشه در حد توان و امکان درتامین هزینه‌ها و جوایز کمک کرده است.توجه به حوزه مقاومت و دفاع مقدس در بدنه وزارت ارشاد وجود دارد و افزایش سهم این حوزه در وزارت ارشاد پذیرفته شده است.

وی در خصوص مشکلات تامین کاغذ گفت: این موضوع همیشه دغدغه ما بوده است علاوه بر تامین نیازهای داخلی و توانمند کردن حوزه صنعت کاغذ درکشور باید از منابع خارجی هم استفاده کنیم معافیت گمرکی تشویقی است برای کسانی که در کار واردات کاغذ هستند. ما هنوز به مرز خود کفایی در این حوزه نرسیدیم وباید از کسانیکه واردات کاغذ را انجام می دهند حمایت شوند.

وی در خصوص فیلم رستاخیز به کارگردانی احمد رضا درویش گفت: مشکل خاصی برای اکران این فیلم وجود ندارد تغییرات و اصلاحات انجام شده و در زمان مناسبی اکران می شود.

نوش آبادی در خصوص بازیهای یارانه‌ای که در بازار وجود دارد و با مجوز توزیع شده‌اند اما مغایر با فرهنگ و قوانین ایران است، گفت : این موضوع را به بنیاد ملی بازیهای یارانه‌ای سپرده‌ایم در صورت ایجاد مشکل از توزیع آن جلوگیری خواهد شد و مجوز پس گرفته می شود. حوزه کودک برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار حساس و مهم است و مسلما مجوزی که شتاب زده صادر شده پس گرفته می شود.

وی در خصوص جشنواره شعر فجر گفت : ما قرار نیست که هیچ کدام از بخشها و حوزه‌های هنری را در جشنواره فجر حذف کنیم ممکن است این موضوع از قافله فجر عقب مانده باشد ولی به موقع جبران خواهد شد. در اسرع وقت نسبت به انتخاب هئیت داوران نسبت به انتخاب هئیت داوران حوزه شعر فجر اقدام خواهد شد و ما گزارشی مبنی بر حذف جشنوار خاصی را از فجر نداشتیم.

وی درخصوص راه اندازی گوگل فارسی گفت: این طرح اولین بار توسط وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ارائه شده و در راستای تقویت زبان فارسی و گسترش آن درایران و کشورهای دیگر است چون یکی از سیاستهای وزارت ارشاد تقویت و گسترش زبان فارسی در کشور وجهان است با طرح این برنامه  می توانیم گوگل فارسی را طراحی کنیم این موضوع می تواند از آسیبهای سایر شبکه‌ها و موتورهای جستجوگر جهانی جلوگیری کند. شبکه ملی فرهنگ در حال اجرا است و  می تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی درانجام این پروژه از توانمندیهای این بخش استفاده کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.