باید در نظر داشت که موجودیت و ماهیت هر کشوری به ملت آن بستگی دارد و روی آوردن به نیروی خارجی راه‌حل بقای آل خلیفه نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، رویکردهای ضدانسانی دولت بحرین با معترضان بحران مشروعیت در این کشور را به اوج رسانده است و برخوردهای بی رحمانه با زنان، جوانان انقلابی و دیگر اقشار معترض حکایت از این دارد که آل خلیفه دچار نوعی استیصال در حل بحران داخلی خود شده است.

قیام نجیبانه



دلیل اصلی قیام مردم بحرین اعتراض به حاکمیت سراسر تبعیض آل خلیفه است. حاکمیتی که نابودی تشیع در بحرین را یکی از اهداف اصلی خود قرار داده و به همین دلیل همیشه مورد حمایت "آل سعود" قرار داشته و از کمکهای مالی و نظامی و امنیتی عربستان بهره برده‌اند.

قیام بحرین نجیبانه ماهیتی مسالمت آمیز در پیش گرفته و با قدرت از به کار گیری خشونت خودداری نموده است. چرا که خود را محق می‌داند و برای اثبات حقوق بدیهی خود نیازی به استفاده از زور نمی بیند! در چنین موقعیتهایی معمولا کسانی دست به سلاح می برند که دستشان از منطق و حق خالی باشد و آل خلیفه که تا کنون با تکیه بر انگلیس و عربستان بر چنین مردم نجیبی حکم رانده، امروز در جهت تداوم حاکمیت استبدادی و تبعیض گستر خود چاره‌ای جز پناه آوردن به عربستان و انگلیس نمی بیند!

بازگشت انگلیس پس از 43 سال به غرب آسیا



 انگلیس تصمیم گرفته است که در بحرین یک پایگاه نظامی دایمی نیروی دریایی ایجاد کند که این نخستین پایگاه نظامی دایمی این کشور پس از خروج ارتش از  منطققه غرب آسیا پس از سال 1971 میلادی خواهد بود.

براساس گزارش روزنامه خلیج فارس چاپ بحرین( Gulf Daily News)، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در حاشیه مجمع بلندپایه در گفتگو منامه با خالد ابن احمد آل خلیفه، همتای بحرینی خود توافقنامه همکاری نظامی دو کشور را امضا کرد. براساس این توافقنامه، انگلیس در بندر سلمان بحرین یک پایگاه دایمی نیروی دریایی ایجاد می کند. پیش بینی می‌شود این پایگاه در سال 2016 راه اندازی شود.

دست و پا زدن‌های آل خلیفه برای بقا



بحرین توجیح این قرارداد را محافظت از امنیت منطقه و خصوصا مقابله با تهدید‌های مربوط به بستن تنگه هرمز ‌و تهدیدهایی هواداران داعش می داند.

وزیر مشاور در امور خارجه کابینه بحرین در خصوص عقد قرارداد نظامی کشورش با انگلیس نیز مدعی شده است که حضور نیروهای انگلیسی، این پیام روشن را که ما همپیمانان وفاداری داریم که در هماهنگی کامل با آنان هستیم، به کسانی که می‌خواهند امنیت منطقه‌ای را به خطر بیاندازند، می‌رساند!

"مایکل فالون" وزیر دفاع انگلیس نیز در این رابطه  گفت: «این پایگاه جدید حضور نیروی دریایی سلطنتی انگلیس را گسترش می‌دهد و انگلیس قادر خواهد بود به منظور تقویت ثبات در خلیج‌فارس، کشتی‌های بیشتر و بزرگ‌تری را به این منطقه اعزام کند.

باید در نظر داشت که موجودیت و ماهیت هر کشوری به ملت آن بستگی دارد و روی آوردن به نیروی خارجی راه‌حل بقای آل خلیفه نخواهد بود.

پروژه‌های ناتمام آمریکا در منطقه



ایالات متحدی آمریکا با توجه به شکست‌هایی که سیاست‌هایش در منطقه غرب آسیا خورده و  هزینه‌هایی را که به دلیل بر پا کردن جنگ‌هایی چون عراق و افغانستان و همچنین حمایت از گروه‌های تروریستی متحمل شده اکنون می‌بینیم پایگاه‌های نظامی این کشور  نیز دچار کم کاری شده است و به نوعی حضور انگلیس در نزدیکی ناوگان پنجم این کشور را می‌توان نوعی تقسیم کار عنوان کرد.



احمد کاظم‌زاده در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با موافقت بحرین با ایجاد پایگاه نظامی انگلیس در این کشور، گفت: این اقدام بحرین به شرایط داخلی این کشور باز می‌گردد، چرا که دولت حاکم تنها مورد قبول اقلیت در این کشور است و اکثریت بیش از ۳ سال است که علیه حاکمیت کنونی قیام کردند.  
 
وی ادامه داد: با گذشت چندین سال ملت غیور بحرین همچنان بر مطالبات خودشان که رفع تبعیض سیاسی_ اجتماعی است، اصرار می‌ورزند و می‌بینیم که دولت بحرین با مشکل مشروعیت داخلی مواجه است.  
 
این کار‌شناس سیاست خارجی تصریح کرد: این دولت سعی می‌کند با اتکا به یک دولت خارجی مانند انگلیس که پیش از خروج از خلیج فارس در این کشور و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس سلطه قیمومیت داشت، برای بقای خود تلاش کند.  
 
کاظم‌زاده افزود: دولت بحرین به جای اینکه کمبود مشروعیت خود را با پاسخ به مطالبات مردم جبران کند، دستش را به سوی یک قدرت خارجی دراز کرده است.  
 
وی با اشاره به اینکه چرا انگلیس پس از ۴ دهه تمایل به بازگشت به منطقه خلیج فارس را دارد، گفت: در چند سال گذشته کشورهای اروپایی مانند فرانسه سابقه چندانی از حضور در خلیج فارس ندارند، اما اکنون شاهد پایگاه دریایی این کشور در امارات هستیم و به نظر می‌رسد که انگلیس نمی‌خواهد از رقبای اروپایی خود عقب بماند.  
 
این کار‌شناس سیاست خارجی اضافه کرد: از طرف دیگر آمریکا نیز در سالهای اخیر با توجه به تغییرات صورت گرفته در سیاست‌هایش در منطقه چندان موافق نبوده است، در نتیجه ایجاد پایگاه نظامی انگلیس در بحرین در نزدیکی ناوگان پنجم آمریکا به نوعی تقسیم کار این دو کشور خواهد بود. برخی نیز معتقدند اگر این پایگاه ساخته شود، جایگزین ناوگان پنجم آمریکا خواهد بود.  
 
کاظم‌زاده با اشاره به نقش عربستان در موافقتنامه میان انگلیس و بحرین اظهار داشت: عربستان نگران تقویت موقعیت منطقه‌ای ایران است، از این جهت دست به چنین تحرکاتی می‌زند.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر وجود بحران اقتصادی در انگلیس و ناتوانی بحرین در ساخت این پایگاه نظامی نیز می‌تواند نقش عربستان در این موافقتنامه را توجیه کند.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار