رئیس مجلس با بیان اینکه شرایط امروز کشورهای منطقه مانند راه رفتن روی شنزار است، گفت: متاسفانه تعادل و پایداری در شنزار مشکل است و حالت سیالی در آن زیاد شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش نقش جنبش دانشجویی در تحولات اسلامی که در روز چهارشنبه ۱۹ آذر در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی با حضور در این دانشکده اظهار داشت: اساتید متنوعی و با رشته‌های متفاوت در این دانشکده جمع شده‌اند و کارهای خوبی در این دانشکده به پیش می‌رود.  
 
وی افزود: از زحمات دکتر مرندی و دکتر عاملی تشکر می‌کنم که کاری که این افراد نیز در دانشگاه مطالعاتی انجام دادند، در کشور ما منحصر به فرد و لازم است.  
 
رئیس قوه مقننه افزود: اگر ما سیاست را به معنای عام در نظر بگیریم، که حوزه‌های فرهنگ، سیاست، اقتصاد و اجتماع را شامل شود، تصمیم گیری در آن مشکل می‌شود.  
 
وی افزود: در کشورهای شرقی امور سیاسی بسیار راحت مدنظر است، البته ذات سیاست پیچیده است، بنابراین باید همه ابعاد را در نظر گرفت.  
 
رئیس قوه مقننه اضافه کرد: برای اینکه برنامه‌های دانشگاه به سمت و سوی مشخصی هدایت شود، باید عقلانیت و اراده حاکم بوده تا درجه علمی دانشگاه‌ها گسترش پیدا کند.  
 
لاریجانی با تاکید بر اینکه فعالیت دانشگاهیان بسیار پرارزش است، اظهار داشت: ما در سنت دینی خود داریم که انسان‌ها اگر دنیایشان را مورد اغفال قرار دهند تا از آئین خود رویگردان شوند و خود را گم کنند، مطمئنا به پیروزی نخواهند رسید که این وضعیت در سایر دول و کشور‌ها وجود دارد.  
 
وی با اشاره به سخنان آیت الله آملی لاریجانی اظهار داشت: انسان اگر دنیا را نشناسد فریب می‌خورد و بنابراین انسان اگر دنیا دیده نباشد، اقبال دنیا تغییراتی را در آن به وجود می‌آورد، اما اگر بالعکس این قضیه رخ دهد، خود را با دنیا بیگانه نمی‌کند و از هویت دنیا جدا نمی‌شود.  
 
لاریجانی افزود: مطالعه در این زمینه بسیار مهم است و برای هر امر مطالعاتی اولویت بندی‌هایی را باید در نظر گرفت و از نظر شرایط جهانی و وضعیت کشور چند اصل مهم را باید مورد توجه قرار داد که اصل اول عمومی است.  
 
وی افزود: سیاست ما باید به گونه‌ای باشد که بدانیم نقاط مشترکمان با کشورهای دیگر در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی چیست تا نقاط افتراق اما به صورت برجسته سازی روی منافع مشترک باشد، بنابراین باید در بستر نقاط اشتراک تلاش کرد و براساس این موضوع باید دید که کدام کشور‌ها با ما نقاط مشترک دارند تا آن‌ها را اولویت بندی کنیم، البته در این مسیر فراز و فرودهایی وجود دارد.  
 
رئیس قوه مقننه تاکید کرد: کشورهایی که در حوزه جغرافیایی اسلامی قرار دارند به دلیل اشتراک فرهنگی که با ما دارند بیشتر مورد اقبال هستند، بنابراین در مقایسه با کشورهای دیگر باید به ظرفیت آنان در نقاط مشترک توجه کرد و شناخت را در حوزه عمل بکار برد.  
 
لاریجانی با بیان اینکه کشورهای شرقی به صورت بالقوه زمینه منافع مشترک با ما دارند، افزود: نکته دیگر شرایط منطقه است، در حال حاضر شرایط منطقه ما مانند راه رفتن روی شنزار است و پایداری آن ضعیف شده و تعادل در این شنزار مشکل است و حالت سیالی در آن وجود دارد.  
 
وی تاکید کرد: دهه اخیر حوادث متفاوت منطقه‌ای را شاهد بودیم و این حرکت‌ها را به عین حس می‌کنیم و تغییرات قابل پیش بینی می‌تواند به وجود آید، چرا که تحولاتی در منطقه رخ داده است که یکی از این شرایط این است که جهان از تک قطبی بودن خارج شده و آن‌ها به نسبت منافع خود شرایط را لغزنده می‌کنند.  
 
لاریجانی افزود: قدرت‌های منطقه‌ای که هیچ وقت نبوده‌اند در حال حاضر ورود کرده‌اند و نگاه منافع مشترک با قدرت بیشتری شکل گرفته و در حال حاضر می‌بینیم که در کشورهایی از جمله سوریه قدرت‌های منطقه‌ای نیز اشتراکات زیادی دارند و البته بعضی‌ها همچنان حرکت خود را دنبال می‌کنند، چرا که بدنبال اهداف دیگری هستند. این قدرت‌ها در حد خود عملیات کرده و لغزندگی را در منطقه به وجود می‌آورند.  
 
لاریجانی با بیان اینکه عامل دیگری که در کشورهای منطقه به وجود آمده جریان‌های موثری‌اند که می‌توان گفت دولت‌ها را نیز شامل می‌شود، اظهار داشت: اما این جریان موثر حیثیت دولتی ندارد اما ظرفیت تحول را داراست، به عنوان مثال حزب الله در لبنان دولت نیست اما ظرفیتی بیشتر از دولت را دارد، این‌ها عوامل تاثیرگذارند و اما یک بعد دیگر این جریان‌ها تروریست‌ها هستند که در حال حاضر عراق و سوریه را مختل کرده‌اند. در گذشته به این نحو نبود که این جریان‌ها به صورت کلی شکل بگیرد، این جریان زنده در حال حاضر وجود دارد و ورژن بدخیم و خوش خیم آن در منطقه تاثیرگذار است.  

وی همچنین با بیان اینکه عکس‌العمل جوانان و بیداری اسلامی در منطقه با توپ و تانک و پایگاه نظامی علاج نمی‌شود، تصریح کرد: چنین رویکردی قدیمی است که البته با توجه به سوابق آن توسط دانشگاهیان قابل مطالعه است که در کل ایستایی شرایط منطقه چطور و در کجا به دست می‌آید و منطقه چگونه از سیال بودن خارج می‌شود.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه باید شرایط منطقه را مطالعه کرد، اظهار داشت: باید دید که شرایط منطقه به چه سمت و سویی حرکت می‌کند و کجا باید پایه غربی را قرار داد مهم است. برخی ممکن است در این امر تردید کنند اما بی‌ثمر است. به عنوان مثال اتفاقی که اخیرا بین کشور آمریکا و انگلیس افتاده این است که این دو کشور برای حضور در منطقه تقسیم کار کرده‌اند و پایگاه نظامی کشور انگلیس در حال حاضر در اختیار آمریکاست و انگلیسی‌ها تا الان نقش ظاهری نداشته‌اند. البته شاید تصور می‌کنند کنترل شرایط منطقه با حضور پایگاه نظامی موثر است.
 
وی افزود: در کشورهای غربی عکس العمل جوانان نسبت به حوادث منطقه بیشتر است، اما در کشور ما رویکرد اسلامی وجود دارد و بیداری اسلامی بیشتر مدنظر قرار می‌گیرد و با توجه به تفاوت انگلیس در فریبکاری دور از تصور نیست که حوادثی که در منطقه رخ داده قابل مطالعه است و باید دانست که ایستایی این شرایط در کجاست و بنابراین مسیرهای مطالعاتی در این محدوده بسیار مهم است.

در ادامه این همایش جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان با رئیس مجلس شورای اسلامی بود که لاریجانی در پاسخ به این سوال که با توجه به پدیده تروریسم در منطقه و کنفرانس ائتلاف علیه خشونت و افراطی‌گری که برگزار شد، نقش دانشجویان را در مقابله با تروریست چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: مسئله تروریسم در منطقه بسیار مهم است و باید دانشجویان روشنفکر باشند و بدانند که آفت این مسئله در آینده چه اتفاقاتی را فراهم خواهد کرد. موضوع نفرت از آمریکا در منطقه بسیار مهم است، بنابراین باید روشنگری در این موضوع به وجود آید.  
 
وی افزود: پشت سر این جریان تروریستی سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی‌اند و حتی برخی از کشورهای منطقه‌ای نیز در این امر از کشورهای غربی حمایت می‌کنند.  
 
وی با اشاره به ترور "بوتو" در پاکستان افزود: در مصاحبه با وی که سوال کرده بودند چرا جریان تروریستی را ساخته‌اید، گفته بود؛ شکل گیری جریان تروریستی در پاکستان معلول یک مثلث است که یک ضلع آن آمریکا و یک ضلع آن کمک کشورهای منطقه به شکل گیری آن و ضلع دیگرش ما هستیم که حمالی آن را کرده‌ایم.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در این دهه اخیر آمریکا چند کشور را اشغال کرده و در هرجایی که وارد شده است، پس از خروجش شاهد حضور تروریست‌ها هستیم، بنابراین باید عوامل این‌ها را شناسایی کرد و تحقیق و فهم جامعه در این زمینه بسیار مهم است.  
 
لاریجانی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر اینکه موضوعی که در روحیه دانشجویان هنوز تاثیرگذار است، حادثه کوی دانشگاه که بسیاری از افراد در این حادثه اکنون در بندند، شما نماینده مردم هستید، بنابراین مکلفید، دانشجو حق دارد نه تکلیف، اما شما باید به ما پاسخ دهید.  
 
وی اظهار داشت: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هر حکومتی ممکن است در خلال کارهای اجرایی مسئله‌ای داشته باشد و حاکمان یک کشور هیچ‌گاه مستثنی از توصیه نیستند.  
 
وی تاکید کرد: در این شرایط منطقه، ایران تنها کشوری است که دموکراسی پایدار در منطقه دارد و البته این نیز به معنای اشکال نیست، اما تلقی ما باید درست باشد.  
 
لاریجانی با تاکید بر اینکه ما ۳۵ سال در مقابله با استکبار مبارزه کردیم افزود: در بد‌ترین شرایط گرفتار دشمنان بدخیم شدیم که به سر ایران ریختند و در آن شرایط ما کشور را به درستی اداره کردیم و پس از آن برنامه‌های بین المللی را درست کردند. در این شرایط حرکت علمی را باید حفظ می‌کردیم.  
 
وی تاکید کرد: طبعا ممکن است در این مسیر کاستی‌هایی رخ دهد، مجلس در حادثه کوی دانشگاه وارد شد و حتی گزارش‌هایی را به قوه قضائیه داد و حتی قوه قضائیه نیز این موضوع را رسیدگی کرد. ما در حوزه اقتصاد و سیاست نیز اشکالاتی داریم اما این را باید دانست که حرکت کشور در راستای حفظ مردم سالاری و حاکمیت ملی است و حضور ولایتی در حیات کشور از امورات مهم است.  
 
همچنین رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دانشگاه فضای آرامی را داشته و ما صلاحیت وزیر علوم را تائید می‌کنیم، اما یک عده دوست دارند که فضای کف و دست در دانشگاه بوجود آورند، نگرانیم که مجلس تبدیل به وکیل الدوله شود چرا که از الان برای انتخابات بعد نقشه می‌کشند. چرا قانونی نیست که جلوی این موضوع را بگیرد. همچنین دانشگاه تهران با معضل فساد مالی و آموزشی روبروست و حتی این موضوع حکمش نیز تائید شده اما دلواپسی ما برطرف نشده است. شما برای حل این معضل چه اقدامی کرده‌اید، اظهار داشت: من به شما توصیه می‌کنم که دلواپس نباشید، برخی فکر می‌کنند که در کشور عده‌ای به این دغدغه‌ها نمی‌اندیشند البته برخی نیز در خلاء تصمیمی نمی‌گیرند، البته من فکر نمی‌کنم که مجلس دولتی به وجود آمده، چون زیربنای دینی مدنظر نمایندگان است. البته در یک زمانی مجلس به سمت و سویی حرکت کرد اما موفق نشد. تردیدی ندارم که اینگونه رفتار‌ها در کشور ما پاسخ مطلوبی پیدا نمی‌کند.  
 
لاریجانی افزود: در حال حاضر طبق سخنان رئیس دانشگاه تهران این دانشگاه به میزان ۴۰ میلیارد تومان بدهی دارد که البته باید درست مصرف می‌کردند که این اتفاق نیفتاد و در این راستا مشکلات اجرایی وجود دارد، البته بودجه کشور همواره صرف امور جاری می‌شود.  
 
وی تاکید کرد: همه می‌دانیم که دانشگاه تهران مادر، مهم و ریشه دار است و باید کمکش کرد، البته باید این را هم دانست که تا پولی نباشد نمی‌توان تصمیم گیری مشخصی کرد. البته در این موضوع مشکل منبع داریم و باید دنبال منابعی رفت که مشکلات اصلی دانشگاه حل شود و البته مجلس نیز آمادگی دارد که این موضوع علاج شود.  
 
لاریجانی تصریح کرد: بسیاری از کشور‌ها که در حال حاضر توسعه پیدا کرده‌اند، به علت این است که دانشجویانش پژوهش‌هایشان را به خروجی دانشگاه‌ها و در ارتباط با صنعت و معدن و کشاورزی ایجاد کردند و منابع تولید به راه انداختند، اما ما این روابط را نداریم، بنابراین باید راههای پژوهش دانشگاه با خارج از این مرکز علمی مورد توجه قرار بگیرد. 

گفتنی است، رئیس مجلس شورای اسلامی که ظهر امروز در همایش نقش جنبش دانشجویی در تحولات اسلامی که در دانشکده مطالعات دانشگاه جهان اسلام شرکت کرده بود، ضمن سخنرانی در این همایش از پارک علمی و فناوری این دانشگاه نیز بازدید کرد. 

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار